Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piggare G4


funkyfiat

Rekommendera Poster

heh... har typ - 2 gig ledigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
heh... har typ - 2 gig ledigt...

290919[/snapback]

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh... har typ - 2 gig ledigt...

290919[/snapback]

 

I kombination med 128 MB RAM. Du BER om problem.......... :w00t::w00t::w00t::w00t: Photoshop och 128 MB RAM är som att åka volvo med mopedmotor........ :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I kombination med 128 MB RAM. Du BER om problem.......... :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t: Photoshop och 128 MB RAM är som att åka volvo med mopedmotor........ :wacko:

290933[/snapback]

 

Nä det är som att köra Flintstones-stilen med hål i golvet under förarplatsen, och köra på leråker i motvind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är som att köra Flintstones-stilen med hål i golvet under förarplatsen, och köra på leråker i motvind.

290937[/snapback]

...och i uppförsbacke....... :whistling: Nä... i med mer minne så blir det RAMalamadingdång i datorn!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
...och i uppförsbacke....... :whistling:  Nä... i med mer minne så blir det RAMalamadingdång i datorn!! :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

290938[/snapback]

 

Haha, japp! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*ouch* :cry: om ni visste hur ni sårar min stackars burk... eller kanske ägarens stolthet...?! till mitt försvar måste jag säga att den varit pappas, och kanske inte rastats så som den borde... men nu är det andra tider... :lol:

 

är det nån idé att leta begagnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
*ouch*  :cry:  om ni visste hur ni sårar min stackars burk... eller kanske ägarens stolthet...?! till mitt försvar måste jag säga att den varit pappas, och kanske inte rastats så som den borde... men nu är det andra tider...  :lol:

 

är det nån idé att leta begagnat?

290946[/snapback]

 

Sorry. :D:P

 

Håll ett öga på spamtorget (mac...) och såna. Ibland kommer det upp vettiga grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts, skaffa mer minne så du får iaf 512 MB och en ny HD (tex en 80GB som inte kostar så mycket) så får du en märkbart snabbare dator som funkar alldeles utmärkt. Helst ska du ha OS X 10.3.9 (Panther) eller 10.4 (Tiger) så får du ett modernt system som inte är segt av naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm... får väl ta och kolla upp det där... tycker det vore hemskt trevligt om nån bara gav mig ett par RAMminnen på typ 256 eller så... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen som passar din dator....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en PMG4 400 mhz.

Har uppgraderat minnet till 1GB, större HD 80GB samt satt in ett PCI 2,0USB kort.

Det funkar utmärkt för mig. Jag använder den mest till iTunes och fylla på iPoden med. Då räcker 400mhz rätt bra.

 

När det gäller minnen så har jag köpt en del på tradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker bra för dig med 512MB ram, tro mig, jag har det, och leker mycke i photoshop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du hittat någon hårddisk ännu?

 

Ska kolla på jobbet nästa vecka om jag hittar en till dig.

Ingen stor, men kanske dubbelt upp mot vad du har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, har inte tittat så energiskt... men konstaterar nog att jag aldrig kommer behöva en disk på 120... jag är ju sådär laglig, så jag sparar inte en massa platskrävande filmer och så på min... :P

 

det som tar störst plats nu, förutom alla program, är min musik... och den är ändå inte så stor... så en 40-60 kan nog räcka... frågan är bara hur stor betydelse det har att ha 2 el 8Mb i cache?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplevs snabbare med 8 MB cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, har inte tittat så energiskt... men konstaterar nog att jag aldrig kommer behöva en disk på 120... jag är ju sådär laglig, så jag sparar inte en massa platskrävande filmer och så på min...  :P

 

det som tar störst plats nu, förutom alla program, är min musik... och den är ändå inte så stor... så en 40-60 kan nog räcka... frågan är bara hur stor betydelse det har att ha 2 el 8Mb i cache?

295209[/snapback]

Jag köpte en Seagate Barracuda 80GB med bara 2MB cacheminne vilket jag tycker duger alldeles utmärkt. Jag vet iofs inte hur en 8MB hade funkat, antagligen hade det känts ännu lite snabbare, men priset avgjorde. Det är inte en bra idé att lägga för mycket pengar på gamla datorer, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 20 GB liggandes här hemma....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 20 GB liggandes här hemma....

295233[/snapback]

 

där ser man... ;) vad är det för märke? hur mycket cache? högljudd eller tyst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Western Digital,, tillverkad 7 april 2001, 5400 varvs (inge snabb alltså) suttit i en Compaq

Hur mycket cache den har framgår inte, men det är nog 2 MB

 

Du borde nog satsa på en snabbare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo... antagligen... skulle gärna skaffa en 40-60 gig... 8MB chache... 7200 varv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då rekommenderar jag Inet

 

post-113-1141992413.jpg

 

Som du ser är inte en 40 GB Seagate Barracuda så blodigt dyr.

Inga 8 MB cache visserligen, men det kan man avstå från. Tysta är de i vart fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj! det var värst... iofs kan man lägga till 50 spänn och få en ännu större... just in case...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
bjoernowitsch

Enligt Everymac passar ATA66-hårddiskar till just min Mac, men vad händer om man stoppar i en ATA100 eller ATA133? Har just läst i forumet om Seagate Barracuda, 120 Gb som tycks fungera utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din situation skulle jag investera i en FW-HDD, om ens det. Detta för att du enkelt ska kunna flytta den mellan din nuvarande burk och din kommande. Datorn är såpass gammal att den inte går att använda till så mycket mer än surf, ordebehandling, musik och FTP-server. (Det finns naturligtvis massor du kan göra, men som bruksdator verkar den i äldsta laget.)

 

Som sagt, är du i desperat behov av utrymme, köp en disk. Om du inte är i desperat behov av utrymme, spara dina pengar och investera i en ny dator.

 

iMacen ger väldigt mycket för pengarna och klarar av det mesta. Personligen kan jag inte köra den eftersom jag behöver mer expansionsmöjligheter (musikkort, grafikkort, minne och hdd).

 

Du et ju bäst vilken dator som passar dig, eller i alla fall vad du vill använda den till, men mitt råd är att skaffa en helt ny burk. Köp om möjligt en ny burk, det är så otroligt mycket säkrare än att köpa en beg. (om man inte har särskillda skäl till det förståss..)

 

PS. En ATA-133 eller ATA-100 fungerar finfint i din burk. Så länge det inte är SATA är det lungt. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...