Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piggare G4


funkyfiat

Rekommendera Poster

Hej!

 

Med risk för att visa min okunnighet när det gäller en dators innanmäte, skulle jag vilja be om lite tips och råd.

 

Har en G4 med minne på 128MB, processor på 400MHz och hårddisk på typ 19 GB. Den har funkat okej länge, men nu känner jag att jag skulle vilja göra den lite piggare. Som det är nu kan jag inte köra tex Firefox, iTunes, MSN och iPhoto eller Photoshop samtidigt. Dessutom känns den lite allmänt seg.

 

Jag funderar på om det finns nåt relativt enkelt och inte alltför kostsamt sätt att pigga till den lite...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

1. Mera RAM-minne om du kör OS X. Sikta på 1 GB. Det gör ofta susen! 128 är alldeles för lite. Det duger åt OS 9 men är även där i klenaste laget.

2. En ny och snabbare hårddisk (HD) gör underverk.

3. Uppgraderingskort. Sök efter ett begagnat eller ett nytt på rea. I ditt fall blir det en väldig skillnad att öka till 1 GHz och kortet blir inte så dyrt.

4. Gratis är att formattera den befintliga hårddisken och ominstallera. Obs att HD-n måste ha minst 10 % ledigt för att kunna fungera bra. Gärna mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Sätt du i en 120GB Seagate Barracuda 7200 varv och 8MB Cache så blir den raskare, och som Axelman skriver, 1 GB Ram så blir den avsevärt trevligare att arbeta med.

Har själv en likadan som din och den är pigg och fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... det där lät konstruktivt och bra... :) så HD... vad ska jag kolla på där? har verkligen ingen koll på just den biten... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

512 mb funkar fint det också!

Min pappa har 768mb ram minne i sin pm g4 2x450 och det rullar också på bra!

Men fyrdubbla åtminståne minnet du har och fica en större hd!

Ett processorkort borde också funka bra! Nytt grafikkort kanske om du håller på mycket i photoshop.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
ok... det där lät konstruktivt och bra...  :) så HD... vad ska jag kolla på där? har verkligen ingen koll på just den biten...  :blushing:

290712[/snapback]

Su kan få en 80gb för mindre än 500! :D

Du kan ju också ha många hårdiskar i en powermac så du kan ju bygga på eftersom.

Samma sak med minne köp en 256mb i månaden! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat lite nypriser, där verkar både ny HD och mer RAM högst överkomligt... processoruppgradering däremot... skulle jag klara mig på att skaffa 1 gig RAM och en HD på 120 gig och ha kvar processorn som den är (400 MHz)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat lite nypriser, där verkar både ny HD och mer RAM högst överkomligt... processoruppgradering däremot... skulle jag klara mig på att skaffa 1 gig RAM och en HD på 120 gig och ha kvar processorn som den är (400 MHz)?

290727[/snapback]

Ja processoruppgradering är nästan bara värt pengarna om man har en massa PCI-kort eller tillbehör som inte fungerar med en ny dator. Annars är det bättre att köpa en Mac mini skulle jag nog säga...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du behöver inte ens ta ut din nuvarande hårddisk, du får plats med en till, men max 120 GB, större går inte utan speciella ändringar. Välj som jag skrev, en Seagate Barracuda så får du minst problem och dessuton en tyst hårddisk.

(Skulle din gamla väsnas så kan du naturligtvis ersätta den senare.)

 

När du monterat in din nya hårddisk, så klonar du över allt det du har på din nuvarande 19 GB med hjälp av SuperDuper eller Carbon Copy Cloner, det första rekommenderas.

 

Därefter kan du radera den gamla, byta till en störr eller bara behålla som lagringsyta, eller köra enbart Mac OS 9.2 på om du använder det ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öka på RAM-minnet till minst 512 MB och, om du inte redan har det, skaffa Tiger! Det borde göra den snabbare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk nu på att om du börjar köpa på dig en massa grejor så kommer man "farligt" nära vad en Minimac kostar...... minne, HD och Tiger blir ca 2.500-3000:-, 1 GHz processorkort 2000:-, grafikkort 1500:- då har man finansierat en ny dator som har garanti och är totalt sett oerhört mycket raskare och frächare.

 

En budgetvariant är att köpa en 512 MB RAM-minne, 80 GB HD och se om inte du är nöjd. Det är en väldig skillnad på 128 MB RAM och 512 MB!! En ny hårddisk med 8 MB CACHE kan vara 3 (!!) gånger raskare än din gamla. Detta gör VÄLDIGT mycket för fartupplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

technomart

Jag har en AGP G4 450 som jag precis renoverat på följande sätt:

 

+ 10.2.8 -> 10.3.9

+ 192 -> 512 mb RAM (3 x 128 mb DIMM:ar, totalt 375:- på Blocket)

+ 1 HD 120 Gb (900:-)

+ allmän städning och uppfräschning.

 

Det känns märkbart piggare - för ca 1200:- fick den ett helt nytt liv. Räknade först på MacMini, men så kom Apple på att de skulle byta processor till Intel så jag avstod. Nästa år kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är rätt hopplöst att göra något revolutionerande med en sån här gammal dator.

 

Du kan ge den lite hjälp med mer RAM, större HD och sånt. I slutändan är det bara en processoruppgradering som kan skrämma upp den märkbart.

 

Men som axelman säger; datorn är inte värd allt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt hopplöst att göra något revolutionerande med en sån här gammal dator.

 

Du kan ge den lite hjälp med mer RAM, större HD och sånt. I slutändan är det bara en processoruppgradering som kan skrämma upp den märkbart.

 

Men som axelman säger; datorn är inte värd allt detta.

290800[/snapback]

 

 

Det beror ju helt på hur man ser det. "Lånar" denna datorn av pappa, och den funkar väldigt bra med de krav jag har. Vill mest få en lite snabbare dator + möjlighet att köra fler program samtidigt.

 

Dessutom är jag lite småkär i den och har inte direkt lust att "byta" bort den, även om en annan dator skulle vara mer värd det. :wub:

 

Det jag skulle vilja veta är vad jag behöver för att skapa ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det beror ju helt på hur man ser det. "Lånar" denna datorn av pappa, och den funkar väldigt bra med de krav jag har. Vill mest få en lite snabbare dator + möjlighet att köra fler program samtidigt.

 

Dessutom är jag lite småkär i den och har inte direkt lust att "byta" bort den, även om en annan dator skulle vara mer värd det.  :wub:

 

Det jag skulle vilja veta är vad jag behöver för att skapa ovanstående.

290830[/snapback]

 

Definitivt mer RAM! 128 MB är självplågeri. Absolut minst 512 MB, men vill du att det ska flyta får du nog leta dig upp emot 1 GB.

 

Om du verkligen tycker om just den här burken (jmfr. att jag tycker om min Pismo :wub: ) kan det givetvis vara en ide med en processoruppgradering. Kostar visserligen 2-3000 kronor, men datorn får en rejäl skjuts. Min Pismo blev som ny. (Även om en beggad Ti-book hade varit billigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är ju om jag verkligen behöver uppgradera processorn, eller om jag kan nöja mig med en ny HD på 80/120 och RAM på 512/1 gig? för det borde inte dra iväg alltför mycket med min stackars plånbok...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en grej till jag undrar... hur ska jag kunna veta vad jag har för G4? mer detaljerat alltså... håller på och kollar macoteket och RAM-minnespriser, men där ska man välja mellan olika G4:or... och det enda jag kan läsa mig till om min är att den är en PowerPC G4... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
frågan är ju om jag verkligen behöver uppgradera processorn, eller om jag kan nöja mig med en ny HD på 80/120 och RAM på 512/1 gig? för det borde inte dra iväg alltför mycket med min stackars plånbok...

290839[/snapback]

 

Nä men det gör ingen större skillnad, egentligen. RAMet märker du av när du har många program igång, men ett program som nu går långsamt kommer gå lika långsamt även med mer RAM och ny HD.

 

På baksidan står ett familjenummer.

 

Typ: M####.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

M7631/M7826 = PowerMac G4 (PCI-grafik)

 

M6921/7232/7824/7825/7827/5183 = PowerMac G4 (AGP-grafik)

 

M7891/7892/7893 = Powermac G4 (Gigabit Ehternet)

 

Det är någon av dessa tre du har, för detta är de enda på 400 MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det är egentligen inte programmen i sig som går långsamt... snarare växlingen mellan dom... ofta hänger sig nåt av programmen under tiden man använder antingen det eller när man växlat till ett annat... det enda prestandakrävande program jag använder är egentligen photoshop, så det är i så fall det jag skulle behöva en bättre bas för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Okej. Bara du är nöjd så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är jag ju inte... då skulle jag inte fråga... :P men det jag menar är att jag nöjer mig med relativt lite... bara det är lite bättre än det är nu... ;) behöver ingen värstinguppdatering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
det är jag ju inte... då skulle jag inte fråga...  :P men det jag menar är att jag nöjer mig med relativt lite... bara det är lite bättre än det är nu...  ;) behöver ingen värstinguppdatering...

290904[/snapback]

 

Aha okej.

 

Om du upplever problemet MELLAN programmen, så är RAM definitivt lösningen.

 

Problemet är att varje program tvingas swappa en massa plats på hårddisken, så varje gång det ska göra något (typ starta/aktiveras) så måste det läsa en massa från disken.

 

Vore alltså bättre om du hade det i RAMet istället. Och då behövs mer av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i see... ska kolla det då... ska jag ändå satsa på en större HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
i see... ska kolla det då... ska jag ändå satsa på en större HD?

290913[/snapback]

 

Japp! Hur mycket har du ledig nu? Bör alltid vara 10 Gig ledigt. Och det blir ju svårt för dig med 20 GB totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...