Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Java

arahael_swe

Recommended Posts

arahael_swe

Jag skulle vilja börja programmera lite java bara för skojs skull, jag undrar då var och hur jag ska börja.

jag är grönis på området men jag lär mig snabbt:D

tacksam för alla svar!

arahael_swe

jag vill ha ett gratis och enkelt programm att använda... är BlueJ bäst?

jag vill ha ett gratis och enkelt programm att använda... är BlueJ bäst?

290654[/snapback]

Bäst är det kanske inte. Men det är både fritt och enkelt att använda.

Några lite mer avancerade verktyg är Eclipse och NetBeans. Men BlueJ är helt klart mycket enklare att använda när man ska komma igång med Java.

arahael_swe

ok... tack så mycket för snabba svar:D

något tipps på en bok det är ju bokrea nu:D

arahael_swe

jag såg på biblans hemsida att en del böcker var för att programera java, en del för java2, och nån enstaka för java med swing??

Guest iMatte
jag såg på biblans hemsida att en del böcker var för att programera java, en del för java2, och nån enstaka för java med swing??

290665[/snapback]

Om du syftar på "Java direkt - med Swing" av Skansholm så kan jag rekommendera den boken. Mycket bra pedagogik och lättsamt språk. Tyvärr är de enstaka detaljer där plattform spelar roll inte anpassade för Mac, men det handlar om smådetaljer (typ vid installation) som du ev. kan lösa själv eller få hjälp med här på forumet.

"swing" är det nått särskillt eller?

290788[/snapback]

Swing är ett bibliotek som kan användas för att skapa ett grafiskt gränssnitt.

Guest iMatte
Swing är ett bibliotek som kan användas för att skapa ett grafiskt gränssnitt.

290871[/snapback]

För att förtydliga lite:

Swing är en del av Java som programmerare kan dra nytta av. Det är en uppsättning färdig kod som används för vissa "rutinjobb". Till exempel om du vill visa en OK-knapp i ett fönster så behöver du inte skriva massor med kod, utan anropar i stället en funktion i Swing, som ritar upp knappen i fönstret enligt dina anvisningar.

arahael_swe

vad är det för skillnad mellan java och java2 då?

Guest iMatte
vad är det för skillnad mellan java och java2 då?

291014[/snapback]

Java 2 är en nyare version av Java (överraskande...). :P

arahael_swe

haha:D

men det är alltså Java2 som är vanligast nu?

Guest iMatte
haha:D

men det är alltså Java2 som är vanligast nu?

291217[/snapback]

Vilken som är vanligast vet jag inte, men om du kan ska du använda den senaste versionen av Java när du programmerar för att dra nytta av de senaste finesserna. Men om du programmerar Java på Mac har du inte mycket val - det är bara med Tiger som du får tillgång till Java 2. Om du kör Panther är du fast med den äldre versionen av Java.

Vilken som är vanligast vet jag inte, men om du kan ska du använda den senaste versionen av Java när du programmerar för att dra nytta av de senaste finesserna. Men om du programmerar Java på Mac har du inte mycket val - det är bara med Tiger som du får tillgång till Java 2. Om du kör Panther är du fast med den äldre versionen av Java.

291272[/snapback]

Det är några år sedan som jag progarmmerade Java, men är inte Java 2 bara ett annat namn för Java 1.2[1], som har funnits sedan slutet av 19-talet (1998-99 ?) eller menas något annat med Java 2 nu förtiden ?.

[1]: 1.5 är den nuvarande versionen

För att förtydliga lite:

Swing är en del av Java som programmerare kan dra nytta av. Det är en uppsättning färdig kod som används för vissa "rutinjobb". Till exempel om du vill visa en OK-knapp i ett fönster så behöver du inte skriva massor med kod, utan anropar i stället en funktion i Swing, som ritar upp knappen i fönstret enligt dina anvisningar.

290932[/snapback]

Java började med AWT som senare mestadels ersatts av SWING som kan skapa mera avancerade GUIs. AWT finns dock fortfarande kvar och används internt av vissa delar av SWING.

Dett finns även andra 3:e parts grafiksystem tex SWT som är tänkt att ge snabbare grafik än SWING men är i gengälld inte lika avancerad och är mera omständlig att jobba med. Det finns även en rad av java bibliotekt för spel grafik tex http://www.lwjgl.org/ , http://www.libsdl.org/languages.php ....

Guest iMatte
Det är några år sedan som jag progarmmerade Java, men är inte Java 2 bara ett annat namn för Java 1.2[1], som har funnits sedan slutet av 19-talet (1998-99 ?) eller menas något annat med Java 2 nu förtiden ?.

[1]: 1.5 är den nuvarande versionen

291450[/snapback]

Jo, det är nog riktigt. Nomenklaturen för Java är så soppig att jag faktiskt inte minns från gång till gång. Java 1.0 blev Java 1.1, men i samband med att Java.1.1 blev Java 1.2 så blev Java 1.2 även Java 2. Java 2 är väl även synonymt med Java 1.3.x och Java 1.4.x, men när 1.4 blev 1.5 så blev Java 2 istället Java 5... Dessutom finns nu en beta av Java 6 ute, vilket torde vara synonymt med Java 1.6 (eller?)

Där har Sun verkligen lyckats vara tydliga och enkla... :wacko:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...