Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka DVD-märken är säkra köp?


Semmelman

Rekommendera Poster

Schysst Aerofred, ifall det jag får fram med programmet stämmer (RITEK) så är Traxdata 2:a klass media!

 

2ND CLASS MEDIA

Decent discs, though not perfect, about 80-95% success rate:

RITEK = Ritek (Taiwan) = (+R)(-R)(-RW)(+RW)

 

Not so bad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar
Vad ska man få ut av det där programmet: får en massa siffror som jag inte begriper ett dugg av.

310127[/snapback]

Vad var det för märke på dina skivor Kabo?

Enl hemsidan så är dina skivor värsta skräpet (läs t h CMC…):

 

3RD CLASS MEDIA

Quality can be very questionable, about 50-80% success rate:

 

CMC, CMCMAG = CMC Magnetics (Taiwan) = (+R)

 

eller:

 

4TH CLASS MEDIA

Pathetic garbage media, landfill material, about 0-50% success rate:

CMC, CMCMAG = CMC Magnetics (Taiwan) = (-R)

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar i alla fall inte hur du får fram den informationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen till höger i rutan du visade så står det en massa prickar och så stod det CMC och MA…G efteråt, om du kollar koderna på hemsidan som länkades strax innan - länk - ser du att CMC återfinnes under 3:e och 4:e klassens skivor, enl honom då.

 

Vad har du för märke då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat nu!

Platinum!

Köpta på Åhlens eller PC affären mins inte vilket och dom var inte det billigaste som fanns.

Tänkte skicka efter från wecsellcd men var tvungen att skaffa nåt fort för att testa brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Nej, nu förstår jag inte var jag skall titta. "PIONEER DVD-RW DVR-106D Media", och klickar jag på det får jag en massa hex men ingenting som kan vara en kod som finns i listan.

 

PS: Med en Princo fick jag samma PIONEER, så det är Superdriven, och då stod det PRINCO en bit in. Den första var kanske nåt märke som är så anonymt att det inte ens har nån ID.

 

PPS: Nu hittade jag den på den andra också. AN31 - pathetic garbage. Jo, det är det nog. Jag har också bestämt mig för att aldrig köpa så dåliga märken mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag kunna köpa billiga Traxdata på ClasOhlsson då? Någon som bränner framgångsrikt med dem?

290229[/snapback]

Javisst, har använt Traxdata ett tag och aldrig haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
Tydligen är Memorex köpta av Imation. Aha...

309344[/snapback]

 

Japp. Vilket blir spännande, eftersom Imations skivor allmänt ses som struliga, medan Memorex är klockrena och dessutom billiga.

 

För övrigt är väl Verbatim det bästa och säkraste att bränna på, ska också åldras med värdighet. TDK är väl inte dåligt heller, men av någon anledning får jag ofta lägre brännhastighet med deras skivor. Maxell är också bra, men tyvär fula skivor och omslag (nog så viktigt!).

 

Gillade också Kodaks cd-r när det begav sig (typ 1997 eller så). Har kvar några skivor och de funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
Vad gäller de mytomspunna Kodak Gold så är de de bästa skivor som någonsin tillverkats och vars like vi aldrig kommer få se mer. Det finns helt enkelt ingen plats för dem då de är för dyra för svenssons och samtidigt omotiverade för de som vill ha högsta beständighet. Detta eftersom dessa då väljer andra lösningar för lagringen. CD och DVD skivor är helt enkelt rena förbrukningsvaran idag och då finns inte plats för några Gold skivor på markanden. De sålde så dåligt att Kodak slutade tillverka dem 2003.

298560[/snapback]

 

Ser att jag inte är ensam om att älska de skivorna!

Varför ska det vara så omöjligt att göra liknande idag? Tekniken har ju utvecklats, borde det inte gå att få fram samma kvalitet billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt bara att på den där hemsidan vi länkar till att Verbatim inte tas med i uppställningen?

 

Som sagt, har bränt en åtta st Traxdata utan problem i 8x nu, för tidigt kanske för att säja nåt men…

 

Kanske, Simon, att metall (guld?) inte funkar att bränna hål i med en DVD-laser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte TDK DVD+R

 

De är gjorda av MBI i Indien och ger klass 3 :-(

 

Man skall tydligen ha TDK DVD-R

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har DVD-R som heter Fortis.

 

Det är TYG02 = Taiyo Yden Japan. Alltså klass 1. Läser man längre ner så är de FAKE under 2004-2005.

 

De bränningar jag gjorde på min imac G4 och dess Sony Superdrive var inte kanon. Känner på mig att jag har fuskisar alltså.

 

Däremot fungerar Fortis "bättre" i min NEC3540.

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan inte ens lita på TDK?! Fan vad krångligt det här är, och en sån viktig sak oxå, fan hela världen får snart skärpa sig, vi kräver att vi vet vilka skivor vi egentligen köper, VAR ÄR DU SVERRE???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte TDK på Elfabutiken i Linköping. De hade 25 st TDK för 110 kr inkl. moms. Stod och ryckte i - men tog +. Detta eftersom jag hade så dåliga vibbar på - i min Sony superdrive.

 

TDK är ju tydligen bra på - men klass 3 på +.

 

Som jag skrev tidigare i tråden. Traxdata är snudd på de enda där du kan köra "warezspel" på din PS2.

 

Kanske skulle gå på Traxdata.

 

BTW. Tog fram en gammal obränd Apple orginal DVD-R 4x. Det var en MCC klass 1.

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade mina brända Verbatim, de var samma tillverkare som din Apples: MCC, Mitsubishi Chemicals (Singapore/Taiwan). Klass 1 som sagt. De kanske är säkraste alternativet idag då…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Är det här vad vi söker

 

http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ainspector.html

 

Progg http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ector-1.0b1.dmg

 

Progget verkar vara på engelska när man har laddat hem

 

/Fred

310099[/snapback]

 

Vad kul att det fanns ett media ID pogram för mac trots allt! :ThumbsUp:

Men den där sajten var inte rolig! :o

 

Schysst Aerofred, ifall det jag får fram med programmet stämmer (RITEK) så är Traxdata 2:a klass media!

 

2ND CLASS MEDIA

Decent discs, though not perfect, about 80-95% success  rate:

RITEK = Ritek (Taiwan) = (+R)(-R)(-RW)(+RW)

 

Not so bad!

310130[/snapback]

 

Jasså! I så fall måste de ha bytt fabrik! :o

Tidigare var de 3'e klass media!

Så då har de alltså förbättrats va bra! :ThumbsUp:

Men dock så rekommenderar jag fortfarande 1'a klass media!

 

 

Har kollat nu!

Platinum!

Köpta på Åhlens eller PC affären mins inte vilket och dom var inte det billigaste som fanns.

Tänkte skicka efter från wecsellcd men var tvungen att skaffa nåt fort för att testa brännaren.

310158[/snapback]

 

Platinum är erkänt skräp som många har problem med!. Fick en DVD skiva av det märket från min farbror med familjebilder. Trots varsam hantering och bra förvaring så var skivan oläsbar efter bara 8 månader! :cry:

 

Ser att jag inte är ensam om att älska de skivorna!

Varför ska det vara så omöjligt att göra liknande idag? Tekniken har ju utvecklats, borde det inte gå att få fram samma kvalitet billigare?

310229[/snapback]

 

Det är säkert möjligt! Men just nu så är väl alla satsningar på Blue Ray och HD-DVD och vilken kvaliet de kommer ha vet väl ingen i dagsläget!

 

Märkligt bara att på den där hemsidan vi länkar till att Verbatim inte tas med i uppställningen?

 

Som sagt, har bränt en åtta st Traxdata utan problem i 8x nu, för tidigt kanske för att säja nåt men…

 

Kanske, Simon, att metall (guld?) inte funkar att bränna hål i med en DVD-laser?

310242[/snapback]

 

Verbatim finns med. Det står om Verbatim och kvalitetsförsämringen respektive förbättringen i den inledande texten!

 

Vad gäller guldreflektionslager på DVD skivor så är det möjligt och används idag på vissa DVD-RAM skivor.

 

Jag köpte TDK DVD+R

 

De är gjorda av MBI i Indien och ger klass 3 :-(

 

Man skall tydligen ha TDK DVD-R

 

/Fred

310266[/snapback]

 

TDK anser sig väl tvugna att ha + skivor i sitt sortiment och bryr sig inte så mycket om kvaliten då. Det är - skivor som TDK har hög kvalitet på. Kanske är detta ett fult sätt av TDK att hävda att - skivor är bättre än +!

 

Själv föredrar jag -RW skivor!

 

Jag har DVD-R som heter Fortis.

 

Det är TYG02 = Taiyo Yden Japan. Alltså klass 1. Läser man längre ner så är de FAKE under 2004-2005.

 

De bränningar jag gjorde på min imac G4 och dess Sony Superdrive var inte kanon. Känner på mig att jag har fuskisar alltså.

 

Däremot fungerar Fortis "bättre" i min NEC3540.

 

/Fred

310277[/snapback]

 

Ha Fortis?

Känt bluffmärke!

Om man lägger till j så får man Fjortis kul märke det hade varit "Ja tjacka lite Fjortisskivor på nätet" folk kunde ju tro man tala om barnporr eller nått :lol:

 

Så man kan inte ens lita på TDK?! Fan vad krångligt det här är, och en sån viktig sak oxå, fan hela världen får snart skärpa sig, vi kräver att vi vet vilka skivor vi egentligen köper, VAR ÄR DU SVERRE???

310335[/snapback]

 

Jo man kan lita på TDK men det är - skivor som är deras starka område!

Köper man + skivor så rekommenderar jag bara Verbatim vilket också är det mest vanligt förekommande märket avseende + skivor ute hos hemelektronikkedjorna!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verbatim finns med. Det står om Verbatim och kvalitetsförsämringen respektive förbättringen i den inledande texten!

310456[/snapback]

Jomen han har inte Verbatim med i sin 1,2,3,4-klass uppställning! Inte förrän jag kollade en skiva som jag kunde placera den! Så den var ju med iofs på sätt å vis…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Har ni identifierat några fler märken? Jag tänker på Platinum, Premium, Trax, Mercury, Mediarange, Infiniti, MMore men också vilken tillverkare som ligger bakom kända märken som Emtec (dvs BASF), HP med flera. Jag noterade att det finns Philips i listan, men bara +RW. Vad betyder det om man hittar Philips i -R-typ? Och hur var det nu mer Verbatim, tillverkas de av någon annan som är i klass 1?

 

Den dåliga som jag identifierade var en WhiteTop från wesellcd. Lägsta klassen.

 

Jag noterar också att discsonline har köpargradering. Princo får lågt betyg (1/5), det är väl ett gott tecken? Nåt de kallar Alpha och Infiniti får toppbetyg (5/5), Mercury bra (4/5), TDK 4.5/5, Memorex 4/5, Sony 4.5/5. Men Verbatim får bara 2/5. Låter trubbigt, men man blir ju nyfiken på de där fempoängarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi borde uppfinna en DVD-media-testapparat så vi kunde slutgiltigt en gång för alla testa alla skivor!

 

Vi kan landa på månen men inte osv…

 

Jag har inte fler märken på skivor tyvärr. Men konstigt att Verbatim klassas förstaklass av första killen men så dåligt av disconline, man kan inte lita på nån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag är hur som helst mest frestad att satsa på TDK eller Mitsubishi när jag tittar på priser och betyg. 3:25-3:50 för förstaklassskivor, det låter trevligt. Mycket bättre än skit för 2:50. Fast dumsnålheten gör att man vill veta om Mercury och Alpha förtjänar de där höga kundbetygen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur en DVD ser ut i mikroskop, skulle man kunna se ngn skillnad på bra och dåliga fabrikat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sony verkar ju båda tycka är bra? Det är ju kvalitet på annat oxå så de känns gedigna vad det gäller kvalitet alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wesellcd pushar för Premium

Premium DVD-R 4,7GB 16xspeed, white pearl Högkvalitetsskiva

 

Den väcker ens intresse… nån som har och kan köra den i IDMedia programmet?

 

 

Fast det skriver de om Traxdata oxå… :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha kvalitet på DVD så mörkt och Blå/Lila är det som gäller,

 

får du nån som är ljusare så ta inte nån data på den,

 

bara musik, ej film!

 

Har sett att man kan få några ljusa i den cackeboxen

 

som man köper, och det är alltid problem när man bränner "Data"

 

på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag kom på en grej. Tänk om tillräckligt många köpare skulle kräva att få veta mediakoden i stället för märket? Det skulle kunna förändra marknaden rejält, till det bättre. Strunt i märket, fram med koden, alltid, så det går att kolla vad det är för något. Ska man tro att tillverkarna skulle vara så fula att de började fuska med koden som de fuskat med märken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...