Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka DVD-märken är säkra köp?


Semmelman

Rekommendera Poster

Joakim Ågren

Här finns det mer information om detta:

 

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

 

Visserligen gäller det DVD media men det är samma sak. De som gör bra CD-skivor gör också bra DVD-skivor. Det är kvaliten på det så kallade DYE eller reflektionslagret som spelar roll. MEDIA ID helt enkelt.

 

 

Jag använder uteslutande Verbatim och TDK som är högsta kvalitet och som har hög kompatibilitet med olika läsare och brännare.

 

Vad gäller Verbatim så stämmer det att de under en tid gick över till lågkvalitets dye men turligt nog så fick de bättre tankar och gick tillbaka till hög kvalitet. Apple är förövrigt högsta kvalitet men gör inga skivor själva utan använder dye från andra tillverkare så de överpriser som Apple tar ut finns ingen motivering för. Rena rånet!. Det står mer om detta på länken ovan dock på engelska!.

 

Undvik Clas Ohlson skivor som har näst sämsta kvalitet och låg lagringsbeständighet och läsbarhet. Även deras så kallade märkesskivor av Fuji är sisådär inte bland de bästa.

 

Vad gäller de mytomspunna Kodak Gold så är de de bästa skivor som någonsin tillverkats och vars like vi aldrig kommer få se mer. Det finns helt enkelt ingen plats för dem då de är för dyra för svenssons och samtidigt omotiverade för de som vill ha högsta beständighet. Detta eftersom dessa då väljer andra lösningar för lagringen. CD och DVD skivor är helt enkelt rena förbrukningsvaran idag och då finns inte plats för några Gold skivor på markanden. De sålde så dåligt att Kodak slutade tillverka dem 2003.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Japp Verbatim o TDK lirar bra för mig.

 

Memorex har jag också provat utan gott resultat.

 

Håller på och avsluta en spole blanka CD-R som funkat fram till nu, det går att bränna men dom avsluts inte rätt utan jag måste starta om datorn för att få ut dom om jag inte gemar ut dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, undrar hur man kollar Media ID på en mac?

Sidan verkar mena att bara det är bränt godkänt så ska DVD-mediet med bläck hålla i decennier, rentav upp till ett sekel! Det låter ju bra, första gången jag läser ngt så positivt om DVD.

Undrar om det är lönt nu att köpa Verbatim och bränna om mina cheap-classeO-skivor, originalinfon är raderad på hårddisken, bara det är bränt OK borde de ju hålla…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, undrar hur man kollar Media ID på en mac?

Sidan verkar mena att bara det är bränt godkänt så ska DVD-mediet med bläck hålla i decennier, rentav upp till ett sekel! Det låter ju bra, första gången jag läser ngt så positivt om DVD.

Undrar om det är lönt nu att köpa Verbatim och bränna om mina cheap-classeO-skivor, originalinfon är raderad på hårddisken, bara det är bränt OK borde de ju hålla…

298651[/snapback]

 

 

Kan tyckas de borde hålla, men jag hade nog bränt om dom, om inte på Verbatim så på ett annat märke, om det nu är mycket viktig data du vill spara.

 

Jag har kört dubbla dvd:s på alla mina egenfilmade filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har DNG:erna (negativ ung) kvar på datorhårddisken och på DVD, sen de mer skrymmande psd.erna har jag nu många endast på DVD:er. Arbetsfiler och resultat har jag på både datorn och DVD. Så jag har ganska bra säkrat men inte perfekt. Dubbla DVD kanske vore nåt. Fast börjar det brinna så brinner allt upp! Jobbigt att bränna så många DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med mycket brännande blir det.

Jag förvarar mina dvd kopior i kassaskåp på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar faktiskt på att tjacka ett brand/kassaskåp. Men känns lite överdrivet, inte så billigt inte.

Vid vilken temperatur smälter DVD:er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilken temparatur, eftersom att man bränner dom borde dom klara mycket hög :D

 

Ärligt talat vet jag inte, men det borde gå att ta reda på.

 

Håller med det verkar överdrivet, nu råkade vi ju ha ett på jobbet.

 

Men bara det att man bränner en kopia som man lägger hemma hos mamma, vännen eller tjejen är ju en förhöjd säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Vad gäller de mytomspunna Kodak Gold så är de de bästa skivor som någonsin tillverkats och vars like vi aldrig kommer få se mer. Det finns helt enkelt ingen plats för dem då de är för dyra för svenssons och samtidigt omotiverade för de som vill ha högsta beständighet. Detta eftersom dessa då väljer andra lösningar för lagringen. CD och DVD skivor är helt enkelt rena förbrukningsvaran idag och då finns inte plats för några Gold skivor på markanden. De sålde så dåligt att Kodak slutade tillverka dem 2003.

298560[/snapback]

Jag har några kvar. :) Kanske man skulle kolla om de har samlarvärde? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Funderar faktiskt på att tjacka ett brand/kassaskåp. Men känns lite överdrivet, inte så billigt inte.

Vid vilken temperatur smälter DVD:er?

299081[/snapback]

 

 

Lite litet kanske:

http://www.blocket.se/vi/7658633.htm?ca=23_3_s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Verkar som om memorex är borta. :cry: Hittar dem ingenstans. Får väl bli CO-päck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tydligen är Memorex köpta av Imation. Aha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen större roll om dom heter SONY, TDK, MAXELL, FUJI, TRAXDATA mm. Med mycket stor sannolikhet så är de tillverkade i samma fabrik. Det finns ett fåtal tillverkare, men många märken. Det som skiljer dem åt är oftast etiketten på skivan... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen större roll om dom heter SONY, TDK, MAXELL, FUJI, TRAXDATA mm. Med mycket stor sannolikhet så är de tillverkade i samma fabrik. Det finns ett fåtal tillverkare, men många märken. Det som skiljer dem åt är oftast etiketten på skivan... B)

309388[/snapback]

 

 

Det säjer inte mina erfarenheter (med all respekt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säjer inte mina erfarenheter (med all respekt).

309399[/snapback]

 

Jo det stämmer, det finns inte så många olika fabriker som tillverkar dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Spelar ingen större roll om dom heter SONY, TDK, MAXELL, FUJI, TRAXDATA mm. Med mycket stor sannolikhet så är de tillverkade i samma fabrik. Det finns ett fåtal tillverkare, men många märken. Det som skiljer dem åt är oftast etiketten på skivan... B)

309388[/snapback]

 

Det finns skillnader i kvalitet!. Läs här:

 

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

 

Av de som du räknade upp så håller Verbatim, TDK och Sony samma förstklassiga klass. Maxell likaså medans Fuji är mellanklass. Traxdata är skit och används ofta som testdmedia för att testa dvd brännares förmåga att bränna bra på lågkvalitetsmedia!.

 

Kvaliten på dye och reflektionslager är avgörande för lagringsbeständighet och kompatibilitet!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Traxdata hamnar i 2:a, 3:e el 4:e klass media? Står ju inte där. Ingen som har PC och kan ta hem det där programmet och kolla vad som står på en traxdata- (clasohlsson) skiva?

 

Sen kan man undra ifall kvaliteten har så mycket med lagringsbeständigheten att göra, det är ju lika billigt att använda en kemisk färg (dye=bläck/färg?) som ett annat, jag tycker att han antyder det att kvaliteten gör störst skillnad på bränningsresultat… när det väl är bränt och funkar så skulle det ju kunna va samma åldersbeständighet, eller kanske inte…

 

Som bildäck ungefär, ett bra och ett dåligt däck slits ung lika fort, men väggreppet skiljer… kanske inte var så bra jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Traxdata hamnar i 2:a, 3:e el 4:e klass media? Står ju inte där. Ingen som har PC och kan ta hem det där programmet och kolla vad som står på en traxdata- (clasohlsson) skiva?

 

Sen kan man undra ifall kvaliteten har så mycket med lagringsbeständigheten att göra, det är ju lika billigt att använda en kemisk färg (dye=bläck/färg?) som ett annat, jag tycker att han antyder det att kvaliteten gör störst skillnad på bränningsresultat… när det väl är bränt och funkar så skulle det ju kunna va samma åldersbeständighet, eller kanske inte…

 

Som bildäck ungefär, ett bra och ett dåligt däck slits ung lika fort, men väggreppet skiljer… kanske inte var så bra jämförelse.

309798[/snapback]

 

Det angående däck så stämmer det inte, chefen satta på ett däck på trailern som jag körde innan och det däcket har hållit lika länge som tre utav dem andra däcken som han hade på innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Det finns skillnader i kvalitet!. Läs här:

 

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

 

Av de som du räknade upp så håller Verbatim, TDK och Sony samma förstklassiga klass. Maxell likaså medans Fuji är mellanklass. Traxdata är skit och används ofta som testdmedia för att testa dvd brännares förmåga att bränna bra på lågkvalitetsmedia!.

 

Kvaliten på dye och reflektionslager är avgörande för lagringsbeständighet och kompatibilitet!.

309582[/snapback]

Tyvärr kan man inte blint lita på att de fina märkena alltid håller toppklass, eftersom de inte alltid kör i samma fabrik (se Verbatim i din länk), och det påstås kunna hända att noname-märken kör i samma bra fabriker och är lika bra. Men visst är Verbatim mfl tryggare i medeltal! Och också intressant att läsa att märkena inte byter fabrik fullt så ofta som rykten ibland gjort gällande. Det kanske finns en ordning i alla fall.

 

Trevlig länk, den ska jag kolla upp när jag beställer nästa gång. Dags att skippa Princo och satsa på nånting i klass 1 eller 2. Jag har kört på Princo ett tag, och det funkar faktiskt riktigt bra så länge man kör på lägre hastighet än den är specad för. Tyvärr betyder det ynkliga 2x, och roligare kan man ha. Nästa gång blir det kvalitetsskivor som verkligen klarar 8x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Traxdatan jag köpte grejar faktiskt att bränna i 8x. Betyder det att de inte är så dåliga då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här vad vi söker

 

http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ainspector.html

 

Progg http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ector-1.0b1.dmg

 

Progget verkar vara på engelska när man har laddat hem

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här vad vi söker

 

http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ainspector.html

 

Progg http://homepage.mac.com/raktajino/dvdmedia...ector-1.0b1.dmg

 

Progget verkar vara på engelska när man har laddat hem

 

/Fred

310099[/snapback]

Vad ska man få ut av det där programmet: får en massa siffror som jag inte begriper ett dugg av.

post-6947-1143409895_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...