Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka DVD-märken är säkra köp?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ser på wesellcd och discsonline att dem har media koden också på skivorna dem säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar
Ingemar Ragnemalm
Ser på wesellcd och discsonline att dem har media koden också på skivorna dem säljer.

316093[/snapback]

Det har du ju rätt i, för vissa i alla fall. Mercury redovisas inte, men Mediarange, Alpha, Emtec och Infiniti. Alla dessa är MCC + lite siffror, = Mitsubishi? Premium på wesellcd är flera olika, Mitsubishi (1), Taiyo Yuden (1), Syn (1) och anonym skit (4) om varann. HP är CMC (4).

 

Jamen det var ju en annan sak genast! Jag har inet reagerat på mediakoderna innan. Det är ju guld värt! Då är det ju bara att fullkomligt ignorera de som inte redovisas, det är troligen skit. Det finns ju bra sorter till bra priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skickar ett brev till dem så kanske man kan få köpa en skiva av var sort för att se vilken som man tycker är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Om man skickar ett brev till dem så kanske man kan få köpa en skiva av var sort för att se vilken som man tycker är bäst.

316135[/snapback]

Finns ju redan, " DVD-R Testpack (Alpha, Infiniti 16x, Ritek)", 39:- för tre skivor. :huh: Kan ju duga för att testa förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om man vågar ta något av dem andra märkena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad bevisar att en skiva går att bränna för oss? Det säger ju inte hur många skivor av 100 som funkar, säger inget om ifall skivorna funkar på alla DVD-läsare samt säger inget om skivorna håller om fem år?! Iofs bevisar det att det märket går att bränna på min dator och det är ju inte illa men jag skulle vilja veta lite mer i så fall. :)

 

Och hur vet vi vilken mediakod som är bra då? Vi har ju bara den här killen som Ågren länkade till förut vad han anser, hur gamla är hans uppgifter och hur mycket skall vi lita på dem?

 

Nånting för Plus el vad det heter tycker jag!

Finns det inte några EU-regler som bestämmer att tillverkare måste anges? Iofs köpte jag nåt idag där det bara stod att den var producerad inom EU, men gäller det även utanför EU? Men ska det va så här att folk i Europa inte ska veta var grejerna är tillverkade?? Det är ju sjukt, inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad bevisar att en skiva går att bränna för oss? Det säger ju inte hur många skivor av 100 som funkar, säger inget om ifall skivorna funkar på alla DVD-läsare samt säger inget om skivorna håller om fem år?! Iofs bevisar det att det märket går att bränna på min dator och det är ju inte illa men jag skulle vilja veta lite mer i så fall. :)

 

Och hur vet vi vilken mediakod som är bra då? Vi har ju bara den här killen som Ågren länkade till förut vad han anser, hur gamla är hans uppgifter och hur mycket skall vi lita på dem?

 

Nånting för Plus el vad det heter tycker jag!

Finns det inte några EU-regler som bestämmer att tillverkare måste anges?  Iofs köpte jag nåt idag där det bara stod att den var producerad inom EU, men gäller det även utanför EU? Men ska det va så här att folk i Europa inte ska veta var grejerna är tillverkade?? Det är ju sjukt, inte?

316481[/snapback]

 

Ja detta är svårt.

 

Lite offtopic: Du vet ju inte alltid vart matvarorna är tillverkade. https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...t=0#entry316490 fortsätt här med denna meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju oxå helsjukt att samtidigt som vi säger att vi lever i informationsåldern så informeras vi inte ett dugg om vad käket vi äter kommer ifrån!! Uppånervända världen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Nånting för Plus el vad det heter tycker jag!

316481[/snapback]

Jag tänkte på Råd & Rön, men vad de än är bra på så är deras tekniska kompetens ofta direkt skrattretande. De skulle antagligen bara komma fram till att skrivbara DVD är ointressant för vanliga användare och rekommendera CD-R, eller nåt lika naivt. Kanske en uddlös poängbedömning där det helt avgörande är om de kommer med askar eller har stödlinjer för text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men stödlinjer för texten är mitt första kriterie! :D

 

Fanns det inte nån svensk kille som gjorde en sajt där folk får skriva sina erfarenheter och varna andra för dåliga köp? Kanske en media-hörna kunde va nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad bevisar att en skiva går att bränna för oss? Det säger ju inte hur många skivor av 100 som funkar, säger inget om ifall skivorna funkar på alla DVD-läsare samt säger inget om skivorna håller om fem år?! Iofs bevisar det att det märket går att bränna på min dator och det är ju inte illa men jag skulle vilja veta lite mer i så fall. :)

 

Och hur vet vi vilken mediakod som är bra då? Vi har ju bara den här killen som Ågren länkade till förut vad han anser, hur gamla är hans uppgifter och hur mycket skall vi lita på dem?

 

Nånting för Plus el vad det heter tycker jag!

Finns det inte några EU-regler som bestämmer att tillverkare måste anges?  Iofs köpte jag nåt idag där det bara stod att den var producerad inom EU, men gäller det även utanför EU? Men ska det va så här att folk i Europa inte ska veta var grejerna är tillverkade?? Det är ju sjukt, inte?

316481[/snapback]

 

Som du säger så är det ju svårt att veta vad som gäller för alla, vi kan bara försöka pytsa in våra erfarenheter. Min erfaranhet är mestadels wesellcd och de som heter "Premium DVD-R 8x logo" (har "bara 8x-brännare) har bränt 200 styck hitils och allt verkar fungera fint. Bränner nästan bara data men har även provat några dvd-filmer, och även några avi-filmer.. båda varianterna funkar utmärkt i philips-dvdn och förstås macarnas dvd-läsare.

 

De har en kvalitativ känsla också som är svår att beskriva, känns gedigna på nåt sätt när man håller i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum,01:25, 2006-03-05

Tänk vilka tider när det fanns Kodak Guld CD-skivor att köpa, varför kan de inte göra Guld-DVD för?? :D

 

peanjo66,16:38, 2006-03-14

Kodak gjorde verkligen bra skivor! Undrar varför de slutade?

/Per-Anders

 

Joakim Ågren,19:55, 2006-03-14

Vad gäller de mytomspunna Kodak Gold så är de de bästa skivor som någonsin tillverkats och vars like vi aldrig kommer få se mer. Det finns helt enkelt ingen plats för dem då de är för dyra för svenssons och samtidigt omotiverade för de som vill ha högsta beständighet. Detta eftersom dessa då väljer andra lösningar för lagringen. CD och DVD skivor är helt enkelt rena förbrukningsvaran idag och då finns inte plats för några Gold skivor på markanden. De sålde så dåligt att Kodak slutade tillverka dem 2003.

 

Glada nyheter!

Kodak kommer att komma med sina guldskivor igen!

Både DVD-R & CD-R enligt min handlare.

 

Ska passa på att ge er en liten historielektion.

Kodak byggde på Irland en fabrik för att producera skivor men som J.Ågren skriver

så blev skivorna för dyra för "Svennssons". Tror att jag betalade 150kr för ett 10-pack i slutet.

Och jämfört med de nya billiga så köpte inga kodak. Men...

Nu har kodak ett avtal med en tillverkare i Italien som tillverkar Kodak Guld skivor enligt

kodaks önskemål och krav. Så även de nya skivorna kommer att ha 300års hållbarhet... Får vi hoppas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glada nyheter!

Kodak kommer att komma med sina guldskivor igen!

Både DVD-R & CD-R enligt min handlare.

 

Ska passa på att ge er en liten historielektion.

Kodak byggde på Irland en fabrik för att producera skivor men som J.Ågren skriver

så blev skivorna för dyra för "Svennssons". Tror att jag betalade 150kr för ett 10-pack i slutet.

Och jämfört med de nya billiga så köpte inga kodak. Men...

Nu har kodak ett avtal med en tillverkare i Italien som tillverkar Kodak Guld skivor enligt

kodaks önskemål och krav. Så även de nya skivorna kommer att ha 300års hållbarhet... Får vi hoppas!

318535[/snapback]

Om det stämmer så HURRA!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu ska vi se, är det i guldlagret som man bränner egentligen? Är inte det reflektorn liksom? Fick för mig när jag läste länken tidigare att DVD hade ett "bläcklager" som man brände hål i och inget reflexlager, lasern kunde se hålen ändå. Nä, känner att jag behöver en liten uppdatering på hur det funkar exakt med DVD, nån frivillig?

Men ifall det är guldlagret så bör de ju kunna hålla tusentals år då egentligen? :D

…Och om det nu är guld, då kan de väl knappast göra dubbellager? Guld blir väl aldrig genomskinligt förrän ifall extremt tunnt men då finns väl inga molekyler kvar att bränna hål i heller…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ingemar Ragnemalm

Ärligt av wesellcd, men inte kul för oss köpare:

 

25st. TDK DVD+R 1-16xspeed

TDK DVD+R 4.7GB 1-16xspeed LOGO

cakebox

 

media code: TDK003 eller CMC MAG M01

Man får alltså aningen första eller tredje klassens media beroende på tur och otur? Man kan alltså inte lita på TDK. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt men inte kul alls.

 

Testade mina nyköpta Ridata-DVDer nu, det stämde bra, det var Ritek (taiwan), andra klassens media dock, kunde va bättre men kunde va långt mycket sämre!

Ser nu oxå att de bränner i 8x, det var ju tur, glömde kolla det när jag köpte…

 

Undrar när de där guldskivorna kommer på marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det att om man beställer där så får man betala 135 kronor i frakt!!

 

135 KRONOR!!!!  :angry:

290370[/snapback]

Om du beställer en cake-box eller två så är det lönsamt. Fråga dina kompisar, om två beställer så blir det bara halva frakten per person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Om du beställer en cake-box eller två så är det lönsamt. Fråga dina kompisar, om två beställer så blir det bara halva frakten per person.

346378[/snapback]

Givetvis gör man så. Jag inser inte hur 135 spänn i frakt kan vara ett problem. Klart man får räkna på det, som man måste göra med allt man fjärrköper. Klart man får samla ihop om man vill att frakten inte ska slå så hårt per skiva. Fast även en 100-pack för sådär 300 spänn plus den frakten, det är fortfarande inte speciellt dyrt per skiva.

 

Köper man en 100-pack billiga noname-skivor av okänd kvalitet (t.ex. white top) så har man helt andra problem än fraktkostnader. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man inte har så många vänner så att ngn är sugen på att köpa skivor när man själv vill det, sen vill man inte heller kanske köpa flera storpack vid ett tillfälle, dels av kostnadsskäl då man ska punga ut med allt och dels vill man om man inte bränner så mycket skivor kanske inte vill lagerhålla en tioårskonsumtion. Kan ju komma nya sorters skivor och tekniker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Problemet är att man inte har så många vänner så att ngn är sugen på att köpa skivor när man själv vill det, sen vill man inte heller kanske köpa flera storpack vid ett tillfälle, dels av kostnadsskäl då man ska punga ut med allt och dels vill man om man inte bränner så mycket skivor kanske inte vill lagerhålla en tioårskonsumtion. Kan ju komma nya sorters skivor och tekniker. :)

347602[/snapback]

Jotack, jag har bunkrat lite mer CD-R än jag gör av med nu när jag gått över till DVD, men hundra DVD är inte så mycket längre, speciellt med de priser vi talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utav omständigheterna så måste jag tänka och vara ekonomisk. :)

Men var lugn för min skull, lyckades köpa billigt på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donnie Darko

Imation DVD-R och DVD+R är jag mycket missnöjd med. De fungerar inte alls på min original Sony dwd rw dw-u10a brännare. Jag kör OS X 10.4.6 och Toast 6.0.3 Titanium. Min firmware är A43h / MMC-3.

 

Jag får alltid detta felmeddelande med Imation dvd skivor: The drive reported an error: Sense key = Medium error, Sense code = 0x73, 0x03. Jag får även samma felmeddelande om jag sänker brännhastigheten, startar om datorn och vidtar de vanliga åtgärderna.

 

Är det någon som vet vilka som är bästa dvd skivor till denna brännare? Går det att uppdatera firmware på brännaren så den blir mer kompatibel med nya format?

 

Tack på förhand och med vänlig hälsning Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att när jag var tvungen att köpa snabbare skivor i affären för ngt år sen var jag tvungen att uppdatera firmwaret till brännaren, har för mig att felmeddelandet var ngt liknande du får.

Brännare läser ngn kod på skivan och avgör därav om den kan bränna skivan, därför protesterar den fast än man skulle kunna sänka brännhastigheten, dumt, men så har jag förstått att det är, ger dock inga garantier på sanningshalten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Ärligt av wesellcd, men inte kul för oss köpare:

 

25st. TDK DVD+R 1-16xspeed

TDK DVD+R 4.7GB 1-16xspeed LOGO

cakebox

 

media code: TDK003 eller CMC MAG M01

Man får alltså aningen första eller tredje klassens media beroende på tur och otur? Man kan alltså inte lita på TDK. :(

346316[/snapback]

 

JO men som jag skrev tidigare bara när det gäller - media. TDK stödjer inte + media och anser sig bara tvugna att saluföra även + media pga att de inte vill tappa marknadsandelar. Förvånar mig därför inte att deras + skivor är av diskutabel kvalitet.

 

 

Imation DVD-R och DVD+R är jag mycket missnöjd med. De fungerar inte alls på min original Sony dwd rw dw-u10a brännare. Jag kör OS X 10.4.6 och Toast 6.0.3 Titanium. Min firmware är A43h / MMC-3.

 

Jag får alltid detta felmeddelande med Imation dvd skivor: The drive reported an error: Sense key = Medium error, Sense code = 0x73, 0x03. Jag får även samma felmeddelande om jag sänker brännhastigheten, startar om datorn och vidtar de vanliga åtgärderna.

 

Är det någon som vet vilka som är bästa dvd skivor till denna brännare? Går det att uppdatera firmware på brännaren så den blir mer kompatibel med nya format?

 

Tack på förhand och med vänlig hälsning Fredrik

351433[/snapback]

 

Sense key= Medium error betyder att bärnnarens Firmware ej känner igen skivan vilket kan bero på dålig kompatibilitet eller felaktig skiva. Prova att torka av skivan på båda sidor dvs även etikettsidan. Kontrollera sedan att skivan är ren och fri från fingeravtryck och prova igen. Fungerar det fortfarande inte så är skivan inte kompatibel eller så har du köpt en dålig batch.

 

Vad gäller Firmware upgradering så finns ingen sådan tillgänglig då dw-u10a är en OEM brännare och får således ej stöd av Sony. Dock så är det exakt samma hårdvara som i DRU-500a och genom att konvertera till denna och sedan använda dess Firmware så kan man uppgradera Firmware mer om det här:

 

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=1664...er=asc&&start=0

 

Fungerar dock endast på PC vad jag vet!. Så det bästa för din del kanske är att byta märke på skivorna tex Maxell, TDK(endast -) eller Verbatim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...