Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte min Mac från Windows


Caspermannen

Rekommendera Poster

Caspermannen

Hej. Har installerat ett trådlöstnätverk hemma via min iBook min pc och en Linksys router. Allt är frid och fröjd tills jag försöker nå min mac från min pc. Inga problem att hitta min pc från macen. Hur gör jag för att föra över filer från macken till min pc?

/Casper :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en ftp server. Vet dock inga ftp servers för mac, men google är din vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle

Gör på följande sätt,

 

*Aktivera fildelning på din PC, dela ut en mapp med fulla rättigheter.

*Starta programmet Kataloginställning på din mac, finns i verktygprogram.

*Aktivera SMB/Cifs och ställ där in namnet på arbetsgruppen din PC tillhör, vanligen "arbetsgrupp" eller "workgroup".

*Välj i finder / Gå / Anslut till server (Äpple+K)

*Skriv in smb://ip-nummer-på-pc och välj anslut, du uppmanas knappa in namn och lösen (samma som på din pc). ip-nummer på pc får du fram med Kör / skriv CMD +enter och skriv kommandot IPCONFIG.

 

Ett annat sätt är att använda OSX egna ftp-server, men det kan vara krångligare, men innebär dock snabbare överföring. Systeminställningar / Fildelning / FTP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör på följande sätt,

 

*Aktivera fildelning på din PC, dela ut en mapp med fulla rättigheter.

*Starta programmet Kataloginställning på din mac, finns i verktygprogram.

*Aktivera SMB/Cifs och ställ där in namnet på arbetsgruppen din PC tillhör, vanligen "arbetsgrupp" eller "workgroup".

*Välj i finder / Gå / Anslut till server (Äpple+K)

*Skriv in smb://ip-nummer-på-pc och välj anslut, du uppmanas knappa in namn och lösen (samma som på din pc). ip-nummer på pc får du fram med Kör / skriv CMD +enter och skriv kommandot IPCONFIG.

 

Ett annat sätt är att använda OSX egna ftp-server, men det kan vara krångligare, men innebär dock snabbare överföring. Systeminställningar / Fildelning / FTP

292384[/snapback]

 

Eller så kan man bara klicka på Network (längst upp i ett finder-fönster) och på så sätt se alla arbetsgrupper som är tillgängliga. Välj arbetsgruppen som din PC tillhör och i den finner du din PC, dubbelclicka, och WIPZ du är framme :D *orkar inte krångla med IP:n*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...