Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderar på en Quicksilver


geniux

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att nästa Mac jag skaffar ska va en PM G4 Quicksilver (helst 933), så jag har kollat på processorkort och liknande. Var inne på macoteket.se och kikade lite, till min stora förvåning så verkar inte 1,42GHz processorn med 2MB L3 cachen fungera på 933:orna men 1,33GHz med samma L3 cache ska fungera :wacko: vadan detta?? 1,8GHz processorn fungerar tydligen också men den har bara ett L2 cache på futtiga 512KB, det känns som att en 1,42:a med större cache kommer att prestera bättre eller har jag helt fel här? Mycket förvirrande, borde man söka en 733 istället?

Finns det andra processorkort som fungerar med QSen och som kanske är bättre än Sonnets? Isf var?

Installerade ett Sonnet 1,42 i min första PM G4 och var mycket nöjd med boosten som det gav :)

Många frågor, men jag vill vara helt säker innan jag gör ett köp. Tacksam för alla svar som kommer, förväntar mig ett av Marcus :whistling:

 

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att nästa Mac jag skaffar ska va en PM G4 Quicksilver (helst 933), så jag har kollat på processorkort och liknande. Var inne på macoteket.se och kikade lite, till min stora förvåning så verkar inte 1,42GHz processorn med 2MB L3 cachen fungera på 933:orna men 1,33GHz med samma L3 cache ska fungera :wacko: vadan detta?? 1,8GHz processorn fungerar tydligen också men den har bara ett L2 cache på futtiga 512KB, det känns som att en 1,42:a med större cache kommer att prestera bättre eller har jag helt fel här? Mycket förvirrande, borde man söka en 733 istället?

Finns det andra processorkort som fungerar med QSen och som kanske är bättre än Sonnets? Isf var?

Installerade ett Sonnet 1,42 i min första PM G4 och var mycket nöjd med boosten som det gav :)

Många frågor, men jag vill vara helt säker innan jag gör ett köp. Tacksam för alla svar som kommer, förväntar mig ett av Marcus :whistling:

 

Tack för mig

288874[/snapback]

 

Varför satsa på en Quicksilver 933MHz när du kan få en MDD 1.25MHz + med dom pengarna du ska lägga på en ny processor till en äldre dator (jag förstår inte vittsen), låt oss säga att du köper QS för 3500:- och då ska du även lägga till en ny processor+dyrare minne, i stället så satsar du på en MDD 1.25MHz för 5000:- som du köper billigare minne till och har mycket snabbare BUS-hastighet rakt igenom.

Har en MDD 1.25MHz som jag är super nöjd med, när jag ska ha en dator som är snabbare så kommer denna dator att bli kvar i hemmet, då köper jag en MDD 2*1.25-1.42MHZ, anser att MDD är det bästa Apple har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför satsa på en Quicksilver 933MHz när du kan få en MDD 1.25MHz + med dom pengarna du ska lägga på en ny processor till en äldre dator (jag förstår inte vittsen), låt oss säga att du köper QS för 3500:- och då ska du även lägga till en ny processor+dyrare minne, i stället så satsar du på en MDD 1.25MHz för 5000:- som du köper billigare minne till och har mycket snabbare BUS-hastighet rakt igenom.

Har en MDD 1.25MHz som jag är super nöjd med, när jag ska ha en dator som är snabbare så kommer denna dator att bli kvar i hemmet, då köper jag en MDD 2*1.25-1.42MHZ, anser att MDD är det bästa Apple har gjort.

289049[/snapback]

Jag gillar QS:en helt enkelt, behöver väl ingen anledning till det. MDD är ju ruskigt svåra att få tag i, och vill man ha med en skärm till har jag sett att priserna närmar sig 10 000:-. QS med skärm kan man få för 4 000 - 4 500:-, köper jag sedan processorkortet så kommer jag ändå billigare undan med den.

Det här handlade ju inte om vilken PM jag skulle skaffa, men tack för svaret :) , utesluter dock inte helt en MDD de är ju rätt så läckra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
....förväntar mig ett av Marcus :whistling:

 

288874[/snapback]

Jahaja. Jo jag kan ju massor om processoruppgraderingar till Pismo, men inte direkt för G4. Har ju redan dubbla 1,42or.

 

Men L3-cachen är mycket värdefull, om det är det du undrar. Så kör på det, om det går.

 

Men jag föreslår att du satsar på en MDD istället. Den är ett kvantsprång modernare.

Jaja, du gör som du vill. Jag har sett MDD med skärm för 6000 med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag vet inte vad det är som gör att 1,33an inte funkar på QS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MDD..ere`nte dom som låter som ett tröskverk ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte samma tanke, en Quicksilver låter ju mindre, det är värt mycket för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte samma tanke, en Quicksilver låter ju mindre, det är värt mycket för min del.

289179[/snapback]

Jupps, samma tanke här. Tänker heller inte kosta på att göra nån ljuddämpningsmodd heller, så QSen känns som mitt val. Plus att jag alltid av någon anledning gillat dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ifall du hittar en begg som är ljuddämpad, då är det väl en annan sak?! :)

 

Ja de är snygga oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ifall du hittar en begg som är ljuddämpad, då är det väl en annan sak?! :)

 

Ja de är snygga oxå.

289219[/snapback]

Jo då är det defenitivt en annan sak :D , men det verkar inte ligga några ute för tillfället.

Skrev nyss till en kille som sålde en QS 933 får väl se om den är kvar, hoppas det. Nu ska jag bara sälja iBooken så jag kan betala för QSen också :whistling: . Var är det bäst att annonsera, här eller blocket eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en mdd med dubbla 1, 1,25 eller 1,42

 

Det blir som Marcus säger en mycket modernare burk.

 

En MDD behöver inte låta som en helikopter på rymmen. Det finns ju botemedel

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en mdd med dubbla 1, 1,25 eller 1,42

 

Det blir som Marcus säger en mycket modernare burk.

 

En MDD behöver inte låta som en helikopter på rymmen. Det finns ju botemedel

 

/Fred

289231[/snapback]

Jo det är väl klart att den blir modernare, sista G4an innan PM G5. Men priset är alldeles åt h.... för högt på de med DP, QSen är klart billigare och går ju att få någorlunda snabb och modern för att täcka mina behov.

Inget fel på MDD dock, ursnyggt kraftpaket, men som sagt lite för dyr då jag även är ute efter en skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju rätt i att en QS 933 är väldigt mycket pang för pengarna.

 

En rejäl hårddisk och mycket RAM räcker ju den för det mesta.

 

Om man kan göra en MDD tyst kan man ju få en QS att "låta som en ibook"

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju rätt i att en QS 933 är väldigt mycket pang för pengarna.

 

En rejäl hårddisk och mycket RAM räcker ju den för det mesta.

 

Om man kan göra en MDD tyst kan man ju få en QS att "låta som en ibook"

 

/Fred

289243[/snapback]

Det var i de banorna jag tänkte :) , hade jag haft lite mer pengar hade det nog blivit en MDD DP. Ny fräsh hårddisk, 1,5GB RAM och senare eventuellt ett rejälare grafikkort. Priserna är ju inte alltför höga på ATA hårddiskarna heller nu för tiden och PC-133 minnen kan man finna för bra priser på begagnat marknaden. Hehe, undrar just hur snål jag framstår som nu :whistling:

Jag arbetar ju inte med några supertunga krävande program heller för den delen, mestadels surfning -musiklyssning/rippning och lite bilder då och då, så egentligen behöver jag ju inte state of the art teknologi ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Min QS låter som en 747 som ska starta. Helt klart den högljudaste datron jag äger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du ska köpa en QS plus processoruppgradering och dessutom göra den tyst så är du uppe i en hel del pengar. Varför inte kika på en ny min istället?

 

Minin är visserligen en helt annan typ av dator, men livslängden på en ny mini borde vara längre än på en uppgraderad QS. När jag tänker på det blir jag nästan sugen på att sälja min QS till dig och lägga pengarna på en ny mini...

 

Å andra sidan, med den användningen du berättar om så klarar du dig förmodligen ganska bra utan att uppgradera processorn och då är ju QS eller MDD helt ok.

 

Förresten: Jag tycker inte alls att QS är särskilt tyst. Ok att MDD kanske väsnas mer, men det är inte njutbart att ha en QS stående under skrivbordet, än mindre på detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MDD 1.25 och den är en pigg och glad kamrat som bara småsurrar. Den står vid min sida på bordet och det är inte störande alls. Om jag hade varit du så hade jag köpt en ny Minimac istället för en gammal PM-härk. Du skriver att ljudet är viktigt men annars så använder du inte datorn till nåt tyngre.

 

Jag har läst någonstans att den uppgraderingen du nämner till 1,8 är lika snabb som den på 1,4 just beroende på cacheminnet. Mycket cache gör processorn sprittande pigg fast den inte är så snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman
"Var inne på macoteket.se och kikade lite, till min stora förvåning så verkar inte 1,42GHz processorn med 2MB L3 cachen fungera på 933:orna men 1,33GHz med samma L3 cache ska fungera :wacko: vadan detta?? 1,8GHz processorn fungerar tydligen också men den har bara ett L2 cache på futtiga 512KB, det känns som att en 1,42:a med större cache kommer att prestera bättre eller har jag helt fel här?"

 

 

Jag skulle inte lita allt för mycket på det som står på Macotekets hemsida, kolla direkt på Sonnets hemsida istället.

 

Jag har också kollat på processorkort ett tag, och märkte då att informationen om samma kort inte var den samma hos Macoteket och Sonnet. :huh: Påpekade detta för Macoteket som sedan ändrade informationen på hemsidan. -_-

 

Efter det kollar jag alltid upp informationen om produkter på tillverkarnas hemsidor. :P

 

Bara ett litet tips. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MDD 1.25 och den är en pigg och glad kamrat som bara småsurrar. Den står vid min sida på bordet och det är inte störande alls. Om jag hade varit du så hade jag köpt en ny Minimac istället för en gammal PM-härk. Du skriver att ljudet är viktigt men annars så använder du inte datorn till nåt tyngre.

 

Jag har läst någonstans att den uppgraderingen du nämner till 1,8 är lika snabb som den på 1,4 just beroende på cacheminnet. Mycket cache gör processorn sprittande pigg fast den inte är så snabb.

289272[/snapback]

Har haft mini, vill ha en dator man kan uppgradera det mesta på. Så valet blir en PM G4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på det blir jag nästan sugen på att sälja min QS till dig och lägga pengarna på en ny mini...

289265[/snapback]

Sälj sälj sälj :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft mini, vill ha en dator man kan uppgradera det mesta på. Så valet blir en PM G4

289276[/snapback]

 

Skrapa ihop dina pengar och lägg dem i en handpenning på en ny PM G5 och ta resten på avbetalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrapa ihop dina pengar och lägg dem i en handpenning på en ny PM G5 och ta resten på avbetalning.

289293[/snapback]

:whistling::whistling: Har en gammal anmärkning, så det skiter sig ändå :whistling:

Men jag tycker ändå att G4orna är vackrare, men det är jag det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
MDD..ere`nte dom som låter som ett tröskverk ??

289172[/snapback]

 

Jopp! Eller som bildäcket på danmarksbåten. Men man kan tysta ner den, med lite pill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp! Eller som bildäcket på danmarksbåten. Men man kan tysta ner den, med lite pill.

289300[/snapback]

 

Varför är min 1,25 tyst och fin orginal......? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...