Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ZD Net: OS X mer sårbart än Windows XP


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

ZD Net: OS X mer sårbart än Windows XP

 

OS X är faktiskt betydligt mer utsatt för attacker än Windows XP. Det hävdar ZD Net, efter att ha jämfört antalet kända säkerhetsrisker i de båda operativsystemen och granskat rapporter från ett säkerhetsföretag.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju kul om de hade lite referenser till "säkerhetsföretagen" istället för bara en hemgjord tabell…

Typisk skitartikel (den på ZDnet alltså :-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

George Ou vill vara en god skribent och skriva sådant som får besökare att bli mer flitiga med besöken på ZDNets sidor. Vad tror ni att de tjänar pengar på, bl.a.?

 

Sedan är det ju lätt att peka på hur det är bara Windows användare som får bekymmer regelbundet. Varför händer inte samma saker för Linux & Mac användare?

 

Svaret är bland annat att OSX saknar det av gigantiska mått stora säkerhetshålet kallat ActiveX (Microsofts svar på Java-beans), att OSX har ett behörighetssystem som faktiskt fungerar och att admin har inte lika total makt på maskinen som root. Admin i Windows ÄR root.

 

Det är väldigt svårt alltså att helt automatisera virus i Mac OS X, så användare måste i flera steg hjälpa till.

 

Men även jag läser ZDNet ibland men finner Paul Murphy mest intressant. Den här artikeln t.ex., "Astonishing performance numbers from Freescale", var väldigt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickefrisk

Spelar val ingen roll vad alla dessa "experter" sager.

 

Alla vet ju att pc-varlden har massvis med virus och problem, medan det knappt existerar hos oss.

 

Hur kan man skriva nat sadant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar val ingen roll vad alla dessa "experter" sager.

 

Alla vet ju att pc-varlden har massvis med virus och problem, medan det knappt existerar hos oss.

 

Hur kan man skriva nat sadant?

288541[/snapback]

 

Mja ett skäl kan ju vara att det är sant. Jag klickade mig fram på länkarna tills jag kom till testet från Heise.de och visst var jag sårbar terminalen öppnades och filer listades och vad jag förstår hade de lika gärna kunnat raderas istället.....så visst finns säkerhetsluckan.

 

Att ingen stor attack kommit beror kanske på att det är lite för få macar för att det skall vara lönt, så vi får väl hoppas Apple förblir en liten spelare på datormarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders.kohler

Om nu anledningen att det inte finns eller har funnits något virus hos något mac os

är att det har så liten marknads andel så bör det väl vara ÄNNU mer intressant att lyckas med det då det vore en Mycket STOR bedrift att vara den FÖRSTA att fixa ett virus eller liknande till mac . eller ?...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu anledningen att det inte finns eller har funnits något virus hos något mac os

är att det har så liten marknads andel så bör det väl vara ÄNNU mer intressant att lyckas med det då det vore en Mycket STOR bedrift att vara den FÖRSTA att fixa ett virus eller liknande till mac . eller ?...!

289211[/snapback]

Något sådant ja, och det där argumentet om att Microsoft har mer marknadsandelar håller inte eftersom andra marknader kan domineras av ett företag men får inte fler problem för det.

Webb-server t.ex., varför blir inte Linux Apache mer hackat när den dominerar med drygt 70% av marknaden?

 

MS Windows är ovanligt lätt-hackat naturligtvis, det är den enda förklaringen som håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja ett skäl kan ju vara att det är sant. Jag klickade mig fram på länkarna tills jag kom till testet från Heise.de och visst var jag sårbar terminalen öppnades och filer listades och vad jag förstår hade de lika gärna kunnat raderas istället.....så visst finns säkerhetsluckan.

Jasså, du har ställt Safari så du?

(Det är väl inte default?)

Det skulle kunna ha raderat allt i din hemmamapp, men inte gjort annat bus med burken (skulle inte kunna göra dig till en spam-boot ex.v.).

Fast har du kört "programuppdatering…" efter igår så lär du få annat resultat…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...