Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer Intel PowerMac?


02simond

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en PowerMac G5 Dual 1.8ghz och kommer sälja den till en kompis som behöver just den modellen på grund av att han har ett PCI-kort som inte passar i dom nya G5:orna.

 

Så då funderar jag på att köpa en PowerMac G5 Quad. Jag planerar att köpa datorn inom någon månad, men då undrar jag när Intel PowerMacen kommer, och om det är värt och vänta på den?

Är det möjligt att det är den som släpps vid 30 års jubileumet 1 april?

 

För om man kollar releasedatumen för intelmacarna så har det först släppts Intel iMac och MacBook Pro den 10 januari ungefär, sen uppgraderades också processorn i MacBooken innan den skickades ut. Och nu kom Intel MacMini den 28 februari. Så nästa dator borde ju komma den 1 april. Men kommer det bli Intel iBook eller Intel PowerMac eller kanske båda?

 

Så frågan är kommer Intel PowerMac inom det andra kvartalet 2006?

 

Hoppas någon har någon bra idé om detta. :)

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en bra fråga, vilken ska dom välja till 1 april, powermacen eller ibooken. Låt oss hålla tummarna att dom river av båda samma dag... Det är nu inte så fasligt länge till 1 april så fram till dess kan man ju alltid vänta, eller? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att PowerMacen blir en av dom sista som uppdateras, och lanseras absolut tidigast på WWDC i juni, troligen senare framåt sensommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju som sagt lite känsligare med proffsmaskinerna. Kanske väntar Apple in att de tunga applikationerna finns i stabila universal binaries innan de släpper powermacen. De som använder powermacs har nog inte råd med krångel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men till exempel så kommer väl Final Cut Studio i Universal Binary nu runt april?

Det tyder väl ändå en del på att PM kommer snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns nån anledning till en x86 Powermac än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag tror inte det finns nån anledning till en x86 Powermac än.

288321[/snapback]

 

Nej, inte med Quaden. :w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant, Quaden är ju så extremt bra, så det blir väldigt svårt att göra en bättre dator, eller..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och egentligen spelar det ingen roll om man har en intel eller inte, det är ju inte så att det är nån annan bra grej med inteldatorerna utan bara snabbare processorer, i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största anledningen till bytet har ju varit värmen och det är inget powermacarna lider av, dom ska bara stå och gå och det gör dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då funderar jag på att köpa en PowerMac G5 Quad. Jag planerar att köpa datorn inom någon månad, men då undrar jag när Intel PowerMacen kommer, och om det är värt och vänta på den?

 

Prestandamässigt undrar jag om det är någon ide att vänta, utan det blir ju andra frågor att ta ställning till. Vad du ska ha den till, vilka program du har som du måste köpa nya osv. En PM G5 Quad har kraft så det räcker och blir över ett bra tag. Fyll den med RAM så har du en guldmaskin. Eller vänta och köp en PM med Intel som har framtiden framför sig. ENKELT!!! :whistling::w00t::w00t:

 

Det är ju G4-an som har släpat efter, inte G5-an. Den har bara haft värmeutvecklingen som nackdel vilket inte är ett stort problem i en PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu brassat på med Quaden i två veckor...och jag tänker inte ens på framtid och Intel och haderuttan hit och haderuttan dit :-D

Jisses vad den spinner! Zip! Zip! Detta är the state of the art - PPC-epokens krona. jag är övertugad om att jag kommer att vara nöjd i minst 3 år. DÅ blir det IntelMac.

 

(hade givetvis inget val - behövde en muskelmac NU Bums)

 

Om Apple slutar att updatera t.ex. FCP för PPC före 3 år så förlorar jag förtroendet för Jobs & Co. Deras cred förintas på en sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer använda datorn till videoredigering och spel.

Men det är i och för sig bra och vänta, då den första intel PM kommer ha en del brister. Så det är nog bra att köpa en Quad nu, och vänta några år och då köpa en intel PM.

 

Men som sagt, jag skall vänta åtminstonde till 1 april för att se vad för spännande som händer då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många andra har sagt, vänta till första april åtminstone. Man vet ju aldrig. Annars så tycker jag helt klart att du kan köpa en Quad och min gissning är att den är den sista burken att få Intelprocessorer, dels eftersom den redan är toksnabb och dels för att det är en renodlad proffsmaskin så alla program måste finnas som UB innan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så lär det ju dyka upp en hel del bra priserbjudanden på en Quad när Intel-PowerMac lanseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag undrar faktiskt vad Apple kommer göra för att bräcka PM G5 med Intel. Visst, för iMacen verkar det ju ha blivit en viss förbättring, men hur mycket av det beror på t ex grafikkortet? PM G5 Quad är ett monster och kommer vara det ett bra tag framöver. Hur Apple ska slå sig själva på fingrarna med hjälp av Intel blir intressant att se. Och vad det än är, är det ju tvunget otroligt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har pratat om att allt är tänkt att köra med Intel senast i September. Med tanke på att vi enligt första tidsplanen inte ens skulle ha haft Intel nu så känns det inte som någon omöjlighet att allt kör med Intel innan sommaren.

 

Sedan finns det ju inget som hindrar Apple från att sälja nya datorer baserade på Intel parallellt med de med PowerPC. Även om vissa kommer att köpa en Mac med PowerPC för att t ex Adobe inte har Intel-klara program så är det ju ingen naturlag att man måste ha Adobe Creative Suite på en Mac bara för att det är en Power Macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...