Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ordna symboler i 10.4?


Sigurd Melin

Rekommendera Poster

Sigurd Melin

Hej!

 

Jag har alltid ordnat mina ikoner (sparade som symboler) i snygga spalter och grupper - mycket överskådligt. Nu har jag skaffat 10.4 och försöker göra samma sak. När jag väljer "ordna" eller "ordna markerat" så hamnar inte symbolerna i närmaste fasta position, utan åker iväg någon annanstans. Oftast mot vänsterkanten, men ibland till helt oförutsedda positioner. Och inte går kommandot att ångra heller!

 

Har denna möjlighet försvunnit i senare operativsystem, eller finns den gömd någonstans? Det kan ju inte vara något svår programmeringsuppgift att ha ett antal fasta "ikonpositioner" och en funktion som skickar ikonen till närmast lediga position om man väljer kommadot "ordna". Det gick ju förut. T.om. så borde man kunna ha en redigeringsfunktion för att själv välja hur långt ifrån varandra de fasta spalterna och raderna skulle ligga, så att filernas hela namn syns utan att behöva förkortas med ett antal ..... i mitten.

 

Sigurd Melin, Hudiksvall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har alltid ordnat mina ikoner (sparade som symboler) i snygga spalter och grupper - mycket överskådligt. Nu har jag skaffat 10.4 och försöker göra samma sak. När jag väljer "ordna" eller "ordna markerat" så hamnar inte symbolerna i närmaste fasta position, utan åker iväg någon annanstans. Oftast mot vänsterkanten, men ibland till helt oförutsedda positioner. Och inte går kommandot att ångra heller!

 

Har denna möjlighet försvunnit i senare operativsystem, eller finns den gömd någonstans? Det kan ju inte vara något svår programmeringsuppgift att ha ett antal fasta "ikonpositioner" och en funktion som skickar ikonen till närmast lediga position om man väljer kommadot "ordna". Det gick ju förut. T.om. så borde man kunna ha en redigeringsfunktion för att själv välja hur långt ifrån varandra de fasta spalterna och raderna skulle ligga, så att filernas hela namn syns utan att behöva förkortas med ett antal ..... i mitten.

 

Sigurd Melin, Hudiksvall

288069[/snapback]

 

Ja om du uppdaterar från OS9 så har den funktionaliteten nästan helt försvunnit. OSX gör det inte lätt för dig. Och jag vill påstå att det blev än värre i 10.2 eller 10.3 än i 10.1 och 10.4 lär inte vara nån höjdare heller på detta men jag har aldrig använt 10.4. Inställningarna finns kvar presic som i OS9 eller tidigare. Med de fungerar inte som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej Sigurd och välkommen hit.

 

Du har ju Dockan i underkant att lägga in Ikonerna i.

 

Senn finns ett program (som kostar några spänn) som heter Dragthing, där du får plats med många ikoner. Ligger under flikar som du själv namnger. Jag tycker det är praktiskt.

 

post-113-1141239412.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sigurd och välkommen hit.

 

Du har ju Dockan i underkant att lägga in Ikonerna i.

 

Senn finns ett program (som kostar några spänn) som heter Dragthing, där du får plats med många ikoner. Ligger under flikar som du själv namnger. Jag tycker det är praktiskt.

 

post-113-1141239412.jpg

288436[/snapback]

 

 

Det där låter smart! Måst ta och kika på det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigurd Melin

Hej och tack för tipsen! Jag ska kolla upp Dragthing.

 

Grejen är att jag vill ha ett överskådligt "landskap" av symboler för mappar och dokument, ordnade i grupper i rader och kolumner (och dessutom gärna färgmärkta, en annan möjlighet som jag saknar, nu när texten istället för symbolen färgmärks). I ett stort fönster har jag kunnat ha kanske 100 symboler överskådligt utlagda. På det viset behövs inte lika många mappar i mappar och därmed mindre hoppande mellan olika nivåer i mapphierarkin.

 

Finns det inga shareware- eller andra program som löser det som Apple strulat till? Det låter ju inte som någon svår programmeringsuppgift att fixa till (och även vidareutveckla). Eller ligger dessa funktioner för djupt ner i macsystemet för att kunna påverkas?

 

Om inte Apple själva kan fixa detta till en kommande version så tycker jag att dom skulle döpa om kommandot "Ordna markerat" till "Sprid slumpmässigt".

 

Hälsningar Sigurd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... dom skulle döpa om kommandot "Ordna markerat" till "Sprid slumpmässigt".

 

Hälsningar Sigurd

288915[/snapback]

Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(och dessutom gärna färgmärkta, en annan möjlighet som jag saknar, nu när texten istället för symbolen färgmärks).

288915[/snapback]

Ja, det där är en grej som jag fortfarande efter några år med OSX stör mig på. visserligen återkom ju möjligheten med färgmärkning i - var det OSX 10.2 (?) - men det ser ju urfult ut. Jag vill kunna färgmarkera mina ikoner. :ph34r:

 

Tyvärr har jag inget som kan hjälpa dig Sigurd. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...