Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dells färglaser 3100cn


Sandquist

Rekommendera Poster

Efter några kvällars läsande av recensioner på färglasrar, så beslöt jag mig för att köpa Dells färgslaser 3100cn. Det var den skrivare som resulterat i flest positiva omdömen angående bild och textresultat, och tydligen så hade den visst Macstöd. Det är en nätverksskrivare med två pappersfack och postscript för c:a 4.000:- just nu nedsatt till 2.900:- + moms.

 

Jag har nu använt maskinen i ett halvår och kan sammanfatta mina intryck med: mycket nöjd.

 

Tonerpriset är billigast på marknaden:

4000 sidor svart: under 500:-

Färgbehållarna 4000 sidor c:a 750:- styck (5% täckning)

Bra exponerade foton ger utmärkta färgkopior, bra hudtoner, färgtoningar utan synbara övergångar. Så nära bläckstråleutskrifter man kan tänka sig, men utan bandningar och till MYCKET lägre pris! Bara om jag tittar på nära håll kan jag se skillnaden på laserskrivarens 600x600 punkters upplösning och min gamla bläckstråle med 2400x1200 punkter. Jag har jämfört med andra färglasers som används på min arbetsplats, och Dells skrivare ger bättre resultat.

 

Textutskrifter är mycket skarpa ner till 4 punkter, och de notutskrifter som egentligen är anledningen till att jag behöver en laser är betydligt skarpare än min förra laser, en Epson med oförskämt dyra tonerbehållare. (3000 sidor 1250:-)

 

Utlovade 24 sidor pr minut för svart är lite överdrivet, 20 sidor mäktar maskinen med.

 

Inget papperstrassel hitintill, två pappersmagasin, ett för tjockare papper och kuvert med kapacitet 150 stycken, ett andra pappersmagasin rymmer 250 80-gramspapper.

400 papper således. Facket för färdiga utskrifter rymmer mer än 100 pappper innan det svämmar över.

 

Mycket positivt, mest kanske utskriftskvalitén av färgdokument.

 

Negativt då?

 

Tja, maskinen är STOR och tung (32 kg). Ende vettiga platsen är under skrivbordet, men det har visat sig vara praktiskt, eftersom facket för färdiga kopior på grund av skrivarens höjd (sisådär 70 cm) blir lätt åtkomliga. Vid utskrift klonkar skrivaren en hel del, men placeringen under bordet dämpar ljudnivån. När inga utskrifter görs iakttar skrivaren total tystnad.

 

Det skulle vara intressant med en test i MacWorld av denna stora, tunga och klumpiga maskin, som ger så excellenta (enligt min mening) utskrifter!

 

Speciellt som den nu säljs med en 20% nedsättning av priset: 2.900:- + moms och frakt (150:-).

 

Macstödet finns, men nån vidare hjälp får man inte av medföljande dokumentation. Det tog ett tag innan jag fått kontroll på det hela. Ett tips är att ha 2 drivrutiner, en för färgutskrifter på blanka papper i 150-sidorsfacket, och en för vardagspapper i 250-sidorsfacket.

 

Det lär sitta ett Xeroxmaskineri, byggt i Japan i skrivaren, så en av mina två drivrutiner hämtade jag på Xerox hemsida. Den drivrutinen ger fler variabler än Dells egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var hittade du priserna på toner

288075[/snapback]

 

Priserna jag uppgav togs ur minnet. Här får du Svenska Dells priser för lasertoner:

Svart 4000 sidor: 425 kronor inkl moms o frakt

Cyan 4000 sidor: 762 kronor inklusive

Magenta och yellow: samma pris per styck.

 

Det går att köpa kassetter som innehåller pulver till 2000 sidor. De kostar över 600 kronor, alltså mycket bättre affär att köpa de större.

 

I recensionen du hänvisade till finns en del av de läsarerapporter som gjorde att jag valde Dells färglaser. Här finns också en del hjälp att hämta, eftersom dells egen dokumentation är spatrsam.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...