Jump to content
Just nu i M3-nätverket

försöker sälja min powerbook G4

Andreascarlsson

Recommended Posts

Andreascarlsson

jag försöker som sagt sälja min powerbook G4 12"

12,1-tums TFT-skärm med upplösningen 1024 x 768 bildpunkter

1,5 GHz PowerPC G4-processor

512 MB minne (PC2700 DDR)

80 GB hårddisk, 5400 varv/minut

Direktmatad 8x SuperDrive (DVD±RW/CD-RW)

NVIDIA GeForce FX Go5200-grafikkort med 64 MB DDR-minne

Tangentbord i full storlek

10/100BASE-T Ethernet

USB 2.0 och FireWire 400

Airport Extreme

Har fått ett bud på 11 000, vad säger ni ska man sälja? Kan man få mer tror ni? Vill nämligen köpa den nya Imacen!:D

Ingemar Ragnemalm

11000 är mycket. Den kostar ju 12000+moms ny, och för en begagnad i nyskick ska man allra minst sänka med momsen (bara för att ha en vettig tumregel). Modellen är på kort sikt utgående och Intel-Macarna förändrar bilden en del, det kan sänka ytterligare. Om köparen värderar Protection Plan så kanske det går att få lite mer, men inte mycket.

Frågan är ifall nån är villig att betala så mycket nu när Intel är på intågande? :ermm:

Andreascarlsson
Frågan är ifall nån är villig att betala så mycket nu när Intel är på intågande? :ermm:

287842[/snapback]

Ja det är därför jag försöker sälja den nu innan det är "försent" :P, missförstå mig rätt.

Frågan är om jag ska sälja den för 11 000 nu?

hjäääälp!

Ja det är därför jag försöker sälja den nu innan det är "försent" :P, missförstå mig rätt.

Frågan är om jag ska sälja den för 11 000 nu?

hjäääälp!

287847[/snapback]

Om man säger såhär, jag som inte är särskilt sugen för tillfället på att köpa dator blir ändå lite sugen på att köpa din för 11 000:-. Alltså det är bara 7000:- för datorn om man räknar bort Apple Care. Och det är SKITBILLIGT.

Jag skulle inte betala 11 000 för din dator, så om du blivit erbjuden det tycker jag att du ska sälja. Visserligen har du köpt till Apple Care men jag skulle inte räkna med att få tillbaka de pengarna om jag var du.

Begagnatmarknaden fungerar nämligen inte som Jonatan tycks tro, dvs att man alltid får det pris som produkten "egentligen är värd". Detta gäller speciellt datorer men även bilar och annat. Prova att köpa en ny Volvo för 300 000 hos din lokala handlare till exempel - så fort du kört ut den på gatan har den tappat 50 000 i värde om du försöker sälja den.

Dessutom är datorn en utgående modell och jag kan tänka mig att de flesta någorlunda informerade köpare väljer att vänta så vida de inte hittar en begagnat till bra pris.

Just my 2 c.

Håller med prince här, jag skulle inte betala 11.000 för den, inte en chans. Om du kan få det så sälj!

Mac har ju historiskt stått sig bättre än en PC.

En PC är noll kronor efter 3 år i en ekonoms ögon.

En mac åf jag talade med sa att en mac tappade 50% per år.

/Fred

Vill man verkligen bli av med grejer så får man inte knussla med priset. Protection Plan bryr sig ingen om - den kan man inte räkna hem i prissättning. Glöm den - det blir en bonus för köparen.

Jag skulle gissa att du blir av med den för max 8000 spänn.

Ingemar Ragnemalm

288103[/snapback]

Och det mesta av tappet första året är i det ögonblick du betalar. POFF säger det så är flera tusen av värdet borta. Sedan lugnar det sig fram tills garantin går ut, då rasar det en bit till. Och så rasar det stegvis vid produktlanseringar förstås.

Men har du en som ger 11.000 kr för den nu så sälj den! :D

Begagnatmarknaden fungerar nämligen inte som Jonatan tycks tro, dvs att man alltid får det pris som produkten "egentligen är värd". Detta gäller speciellt datorer men även bilar och annat. Prova att köpa en ny Volvo för 300 000 hos din lokala handlare till exempel - så fort du kört ut den på gatan har den tappat 50 000 i värde om du försöker sälja den.

288084[/snapback]

Men en Powerbook är inte en Volvo, utan en Mac. Men iofs påminner den nog lite om en Volvo på begangnatmarknaden. Den kan nog förlora 10% direkt i värde när man köpt den, men sen händer inte så extremt mycket för varje år som går... Och Mac-begagnatmarknaden fungerar så som jag tror är den gör. En Mac har väldigt mycket högre andrahandsvärde än en PC. Dels för att ingångspriset på de nya är högre, och för att många är beredda att betala mer än skäligt jämfört med PC för OSX och designen.
Mac har ju historiskt stått sig bättre än en PC.

288103[/snapback]

Vart var det? Han/hon måste ha dålig koll iaf. En knappt 1 år gammal iBook brukar gå för runt 8000:- om en ny kostar 10 300:-. Inte får man en 2 år gammal iBook 12" för 2500:- iaf...

Dock så är ju läget nu lite speciellt i.o.m. bytet till intel. Många tror att det har större betydelse än det faktiskt har, vilket såklart kan inverka negativt på viljan att köpa en Powerbook, och därmed kanske sänker priset om man inte hittar rätt köpare; T.ex. någon som vill kunna köra Adobe CS dubbelt så snabbt som på en Macbook Pro närmsta året...

hade det varit en 15-tummare hade jag kunnat tänka mig betala 11000, kanske rentav 12500... kanske inte, beror på hur den ser ut.

men 12"...

8-9000 hade jag max betalat. Protectionplanen är fin, men räknas nog inte.

Sorry!

Och då vill jag ändå ha en PowerBook med G4 processor!

Kräng den för 11!

Innan du står där utan köpare men med en PB i handen...

Vart var det? Han/hon måste ha dålig koll iaf. En knappt 1 år gammal iBook brukar gå för runt 8000:- om en ny kostar 10 300:-.

Han har kanonkoll och är inte lokaliserad i Östergörland.

Det är ju skillnad på vad man kan tänkas kräma ur en privatannons vs. vad en ekonom och tillika åf tycker värdet är.

/Fred

Personligen tycker jag att begagnade macar är sjukt dyra.

självklart vill man alltid få så mkt betalt som möjligt, men jag skulle aldrig köpa en begagnad om det var typ 1-2k upp till en helt ny av den modellen...

Han har kanonkoll och är inte lokaliserad i Östergörland.

Det är ju skillnad på vad man kan tänkas kräma ur en privatannons vs. vad en ekonom och tillika åf tycker värdet är.

/Fred

288184[/snapback]

Jo precis. Egentligen är den nog bara värd 50% efter ett år, men vad den tappar anser jag iaf vara vad man förlorar på den om man säljer den begagnat... :)
Personligen tycker jag att begagnade macar är sjukt dyra.

självklart vill man alltid få så mkt betalt som möjligt, men jag skulle aldrig köpa en begagnad om det var typ 1-2k upp till en helt ny av den modellen...

288193[/snapback]

Håller med helt. Och samtidigt är det ju så att om man bara har 8000:- och en ny kostar 10300:- så betalar en del det för en 1 år gammal bärbar. Hellre en 1 år gammal Mac till överpris än en ny PC för samma pris. Det är därför det är lite av säljarens marknad på begagnatfronten. För en av de vanligaste invändningarna mot Mac bland förstagångsköpare är att det inte finns någon billig "sunkbärbar" för 7000:-... Dvs den är för dyr.

Får man ej i sverige köpa en mac från apple.se med studierabatt? hur mycket är den rabatten sen?

Får man ej i sverige köpa en mac från apple.se med studierabatt? hur mycket är den rabatten sen?

288453[/snapback]

En ny 12" pb kostar idag 13.000...med csn rabatt. Jag funderar faktiskt på att slå till på en sån.

En ny 12" pb kostar idag 13.000...med csn rabatt. Jag funderar faktiskt på att slå till på en sån.

288464[/snapback]

I sådana fall ifall man kan utnyttja rabatten så skulle man utan tvekan köpa en nya dator! :D

Jag har möjlighet till en riktigt bra deal på en pb 12 nu(ny)...funderar på om jag bara ska ta och köra på en sån till rev b eller c utav mbp. Den är inget fartmonster men den lär ticka på fint ett tag. Vad tror ni?

Säger som många andra, får du 11k så sälj. Jag skulle inte ge en spänn över 9k för en PB G4 12". Mycket trevlig dator (har en själv och trivs bra med den), men med tanke på vad som redan finns och vad som troligvis kommer så tycker jag att du ska vara ruskigt nöjd med 11k.

För min egen del så resonerar jag som så att jag kommer att använda den till iLife, och lätt fotoredigering i cs. Jag gör hellre det på ngt som funkar till hundra procent nu än att vänta på allt annat.

Anders Lundberg

Jag säger som jag alltid har sagt, väldans massa åsikter om vad som är rätt pris. Newsflash: Rätt pris är vad folk är berädda att betala. Varken mer eller mindre. Man kan gnälla så mycket man vill (åt båda hållen), men finns det någon annan som är berädd att betala mer så kommer denna någon vinna. Väldigt enkel och grundläggande marknadsekonomi. Macar kostar mycket begagnade för att både säljare och köpare lägger priserna där.

Fast jag håller ju med de andra ändå, har svårt att tro att någon skulle ge mycket mer än 11 laxar, bäst att slå till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...