Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Allvarlig machjälp

surfjoan

Recommended Posts

Hej

Jag är en total mac newbe och har problem med min gamla G3a som inte vill starta upp operativsystemet. Det som händer är att en apple logga dyker upp och sen stannar den där. Nu har jag köpt mig ett billigt keyboard och jag har en ms mus till. Jag kan få ut skivorna ur slot-in cdn genom att hålla nere en musknapp och jag kan trycka alt på keyboardet och då dyker det upp en blå bakgrund med tre knappar vid uppstart. En med en "pil som är rund" till vänster, en lite större knapp i mitten där det finns en bild på en HD med texten "mac HD" och sen ett litet kryss (X) brevid, och sedan till höger en pil som pekar åt höger. Trycker jag på den kommer jag lite längre och sedan möts jag av en "parkerings förbud" skylt. Jag har två brända skivor med mac os 9.1 resp 9.2.2 som jag fixat, dock vet jag inte om de funkar.. Vad ska jag göra??

Det verkar som om du har OS X inlagt på HD:n, men att nåt är fel (duh!). Sätt i CD-skivorna och starta om med C-tangenten nertryckt och se om du kan starta datorn och avhjälpa problemen på nåt sätt.

bjoernowitsch

Om inte ens din OS 9.1-skiva fungerar, misstänker jag att det du har bara är uppdateringar. Då är det enda raka att skaffa ett helt OS 9. En sådan lär du bara hitta i något Köp & Sälj-forum, men de brukar vara ganska billiga numera.

Om inte ens din OS 9.1-skiva fungerar, misstänker jag att det du har bara är uppdateringar. Då är det enda raka att skaffa ett helt OS 9. En sådan lär du bara hitta i något Köp & Sälj-forum, men de brukar vara ganska billiga numera.

287975[/snapback]

Jag misstänker det. Men vad betyder den där symbolen med en hårddisk med underskriften "Macintosh HD" och ett litet kryss i en cirkel brevid. Betyder det att hårdisken inte hittas eller att det inte gick att hitta nått att starta ifrån på disken? (jag kan höra hårdisken nån sekund under uppstarten)

Jag har testat att hålla nere c när datan startar och då snurrar cdn igång och kör på högvarv i nån minut för att sedan gå ner i varv igen. Betyder detta att den itne går att boota ifrån?

Jag misstänker det. Men vad betyder den där symbolen med en hårddisk med underskriften "Macintosh HD" och ett litet kryss i en cirkel brevid. Betyder det att hårdisken inte hittas eller att det inte gick att hitta nått att starta ifrån på disken? (jag kan höra hårdisken nån sekund under uppstarten)

Jag har testat att hålla nere c när datan startar och då snurrar cdn igång och kör på högvarv i nån minut för att sedan gå ner i varv igen. Betyder detta att den itne går att boota ifrån?

Ingen som vet??

Med risk att låta som en idiot... men menar du inte hur man startar en DATOR som inte vill? inte samma sak som data!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...