Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

processorer


Andreascarlsson

Rekommendera Poster

Andreascarlsson

Är ny här på forumet och allmänt i mac-kretsar:P..Tänkte bara höra hur det fungerar med mac- processorer i förhållande till pc. jag menar om man tittar på en pc med hög prestanda så hör dem oftast processorer på runt 3 ghz hur kommer det sig då att macens nya intel-maskiner "bara" har runt 2 ghz? kan någon klargöra detta för mig förstår att det förmodligen verkar som att jag är dum i huvudet men skulle vara glad över ett svar:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Förvirringen ligger i att många tror att klockfrekvensen (Hz) är direkt proportionell mot prestandan.

 

FEL FEL FEL!!!

 

Prestandan hos en processor beror på en massa olika faktorer. Det finns s.k. pipelines som datan går genom, och Pentium har t.ex. dubbelt så långa pipelines som G4, och då är det ju inte så konstigt att P4an måste gå "dubbelt så fort".

 

Sen kan det bli fel ibland, och då är det klumpigt att ha långa pipelines.

 

Sen gäller det cache och sånt, och bussar.

 

G4 vinner dessutom en del tack vare sin Altivec, som gör att den i princip käkar dubbelt med data per klockfrekvens. Och G5 är 64-bitar, och kan ta dubbla datamängden per klockcykel den med, men bara för optimerade program.

 

 

Så, detta är anledningen till att 2,0 GHz Core Duo kan vara bättre än Pentium 4 på 3,2 GHz, trots lägre klockfrekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Exempel: min G4-processorn på 550 MHz som jag har i min Pismo är mer än dubbelt så snabb som den G3 på 400 MHz som jag hade tidigare!

 

Alltså, bara +150 MHz, men mer än 2x prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreascarlsson

men shit, jag vill också kunna allt som du kan:P!

 

Man lär sig varje dag:)

 

okej okej men varför kommer intel-processorerna vara så mycket snabbare än ppc? var ligger skillnaden där? jag menar apples övergång till intel, pc använder väl sig också av intel och de har väl högre klockfrekvens eller vad det nu hette:P..rätta mig om jag har fel:P

 

tack så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men shit, jag vill också kunna allt som du kan:P!

 

Man lär sig varje dag:)

 

okej okej men varför kommer intel-processorerna vara så mycket snabbare än ppc? var ligger skillnaden där? jag menar apples övergång till intel, pc använder väl sig också av intel och de har väl högre klockfrekvens eller vad det nu hette:P..rätta mig om jag har fel:P

 

tack så mycket

287334[/snapback]

De kommer inte vara massa snabbare än ppc. De kommer såklart vara snabbare än nuvarande eftersom de är nyare, men stora anledningen till att Apple gick över till intel var att de i framtiden kommer göra processorer som är strömsnålare än ppc, vilket apple vill ha i sina bärbara bl.a. En 2GHz core duo är ju i teorin 2x2= 4GHz. Det plus att processorn är effektivare gör den snabbare än P4 3GHz kan man säga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny här på forumet och allmänt i mac-kretsar:P..Tänkte bara höra hur det fungerar med mac- processorer i förhållande till pc. jag menar om man tittar på en pc med hög prestanda så hör dem oftast processorer på runt 3 ghz hur kommer det sig då att macens nya intel-maskiner "bara" har runt 2 ghz? kan någon klargöra detta för mig förstår att det förmodligen verkar som att jag är dum i huvudet men skulle vara glad över ett svar:P

287257[/snapback]

 

Mhz är lika intressant som varvtal för en motor. En lastbilsmotor varvar ca 2500 varv/min och en motorcykel 18.000 v/min. Är 18.000 v/min bättre? Processorerna designas mer och mer att göra fler saker samtidigt eftersom det finns en teknisk begränsning i att höja "varvtalet" hela tiden. Om man dessutom kan göra den energisnålare så har man kommit ett stort steg på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
men shit, jag vill också kunna allt som du kan:P!

 

Man lär sig varje dag:)

287334[/snapback]

 

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Intel har flera processorer. Det finns t.ex. Itanium som liknar G4 mer, i att ha låg klockfrekvens.

 

 

De flesta PC har ju Pentium 4, och Core duo som macen har är Pentium M. Exakt hur det förhåller sig i arkitekturen däremellan vet jag inte.

 

Men Pentium 4 är körd i botten för att man ska få upp så hög klockfrekvens som möjligt, för att vilseleda konsumenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste förutom hastighet och storlek. är väl att få ner värmefaktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreascarlsson

hehe grymt vad alla är pålästa:)..en gång i framtiden kanske man kan vara det också:D!

Om jag hänger här på forumet kan det ju bli en realitet..

 

nu har jag nog hyfsad koll på det med processorerna:)..

 

Över till nästa fråga - Jag har hört något om att man skall kunna spela alla spel nu med intel-processorerna? Är detta ett helt felaktigt påstående?

 

Funderar på att köpa den nya imacen, har en powerbook nu men ska försöka sälja den :).

Kan ni rekommendera en imac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe grymt vad alla är pålästa:)..en gång i framtiden kanske man kan vara det också:D!

Om jag hänger här på forumet kan det ju bli en realitet..

 

nu har jag nog hyfsad koll på det med processorerna:)..

 

Över till nästa fråga - Jag har hört något om att man skall kunna spela alla spel nu med intel-processorerna? Är detta ett helt felaktigt påstående?

 

Funderar på att köpa den nya imacen, har en powerbook nu men ska försöka sälja den :).

Kan ni rekommendera en imac?

287472[/snapback]

 

Det ser ut som om det blir en mycket enkel portning (om det ens behövs...) för att få spelen att flyta på. Vi får se hur det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe grymt vad alla är pålästa:)..en gång i framtiden kanske man kan vara det också:D!

Om jag hänger här på forumet kan det ju bli en realitet..

 

nu har jag nog hyfsad koll på det med processorerna:)..

 

Över till nästa fråga - Jag har hört något om att man skall kunna spela alla spel nu med intel-processorerna? Är detta ett helt felaktigt påstående?

 

Funderar på att köpa den nya imacen, har en powerbook nu men ska försöka sälja den :).

Kan ni rekommendera en imac?

287472[/snapback]

 

Det beror ju på vad du ska ha datorn till......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreascarlsson

vad menas med "en mycket enkel portning"?

jao, vad ska jag ha den till, hmmm?

förmodligen surfa, olaglig fildelning:P, skolarbete, kolla filmer, skulle vilja lära mig att "klippa" å greja lite med filmer, spel osv

 

det grafikkortet som man kan välja till på 256 mb är det riktigt bra? är det sämre i jämförelsen med nvidia geforce eller vad dem heter:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menas med "en mycket enkel portning"?

jao, vad ska jag ha den till, hmmm?

förmodligen surfa, olaglig fildelning:P, skolarbete, kolla filmer, skulle vilja lära mig att "klippa" å greja lite med filmer, spel osv

 

det grafikkortet som man kan välja till på 256 mb är det riktigt bra? är det sämre i jämförelsen med nvidia geforce eller vad dem heter:P

287537[/snapback]

 

Med PPC-processorn blev det en helöversättning från x86-språket. Nu är det 99% samma språk om jag fattat saken rätt. Det gör att det är förhoppningsvis enkelt att fixa mot tidigare. iMacen är jättebra på det du beskriver. Det är en cool dator! Välj värsta grafiken för det kan du inte uppgradera sedan. Mer minne går alltid att komplettera efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med PPC-processorn blev det en helöversättning från x86-språket. Nu är det 99% samma språk om jag fattat saken rätt. Det gör att det är förhoppningsvis enkelt att fixa mot tidigare. iMacen är jättebra på det du beskriver. Det är en cool dator! Välj värsta grafiken för det kan du inte uppgradera sedan. Mer minne går alltid att komplettera efteråt.

287564[/snapback]

 

Portingen av spel till intelmacarna kräver ungefär lika mycket arbete som förut. Detta eftersom det som kräver mest arbete i portningen är att skriva om spelet så att det anväder OpenGL istället för microsofts DirectX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portingen av spel till intelmacarna kräver ungefär lika mycket arbete som förut. Detta eftersom det som kräver mest arbete i portningen är att skriva om spelet så att det anväder OpenGL istället för microsofts DirectX.

287702[/snapback]

 

Visste att jag hade glömt nåt men kom inte ihåg vad....... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Så min 1,5 ghz g5 är ungefär 2,8 ghz p4? :w00t::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Så min 1,5 ghz g5 är ungefär 2,8 ghz p4?  :w00t:  :wub:

290687[/snapback]

 

Svårt att säga. Jag påstår att klockfrekvensen i realiteten är ointressant. Så att skrika MHz är helt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Svårt att säga. Jag påstår att klockfrekvensen i realiteten är ointressant. Så att skrika MHz är helt onödigt.

290694[/snapback]

Ok.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jagvemannars
pc använder väl sig också av intel och de har väl högre klockfrekvens eller vad det nu hette:P..rätta mig om jag har fel:P

 

Nej, så är det inte. Snabbaste Intel Core Duo som finns för tillfället är 2.16GHz så PC tillverkarna använder sig av exakt samma klockfrekvenser som Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...