Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Toast 6.0.3 - Toast 7.0.1


Donnie Darko

Rekommendera Poster

Hej, jag har provat att bränna dvd+r-skivor (fabrikat Imation) med Toast 7.0.1 men 1 av 2 brända dvd skivor blir oläsliga för min Mac G5. Jag använder MacOS X 10.4.5.

 

Därför har jag gått tillbaka till Toast 6.0.3 där jag aldrig har några problem.

 

Är det någon som upplevt något liknande?

 

Tack på förhand från Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skulle precisera mig lite. Det går att bränna dvd-skivan hela vägen i Toast 7.0.1. Men när datorn sedan ska läsa dvd-skivan så vill inte den inbyggda original dvd-spelaren läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funkat bra för mig att bränna skivor fast jag kör med en extern brännare iofs!

Har ingen dvd brännare inbyggd! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har provat att bränna dvd+r-skivor (fabrikat Imation) med Toast 7.0.1 men 1 av 2 brända dvd skivor blir oläsliga för min Mac G5. Jag använder MacOS X 10.4.5.

 

Därför har jag gått tillbaka till Toast 6.0.3 där jag aldrig har några problem.

 

Är det någon som upplevt något liknande?

 

Tack på förhand från Fredrik

287251[/snapback]

 

Ja, jag har faktiskt oxå haft en massa strul med dvd-bränning den sista tiden. Framför allt är det problem med verifieringen. Det verkar helt slumpmässigt - ena gången blir det fel, men nästa gång fungerar samma fil helt perfekt...

När jag tänker på det kan det nog stämma att problemen började när jag uppgraderade Toast. Upplever du att det fungerar bättre med Toast 6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iMatte, problemen började när jag installerade Toast 7.0.1. Nu provade jag även att bränna dvd-skivor med Toast 6.0.3. Den första av dvd-skivorna gick bra men den andra blev felaktig och kan inte läsas av dvd-spelaren.

 

Det kanske är någon inställningsfil eller liknande som följer med Toast 7.0.1 som även strular till det för Toast 6.0.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag uppgraderade från Toast 6 till Toast 7 Titanium påstår programmet att det endast får plats 4,38 GB på DVDn istället för de 4,7 GB som tidigare alltid funnits...

Irriterande att bränna skivor som inte är helt fulla. Är det någon inställning som skall ändras eller ska jag gå tillbaka till version 6? Jag har kryssat ur "bränn för PC"-rutorna och det gör ingen skillnad.

Tacksam för hjälp.

 

Rob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det inte heller att bränna med gamla Toast 6.0.3. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ingen av dvd skivorna går att läsa med dvd spelaren efter att jag bränt dem.

 

Jag har provat att slänga både Roxio Toast Prefs och com.roxio.Toast.plist men det hjälper inte.

 

Är det någon som har en lösning eller blir det till att formatera om hårddisken?

 

En formatering tar lång tid och mycket tankekraft så jag är tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Nu fungerar det inte heller att bränna med gamla Toast 6.0.3. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ingen av dvd skivorna går att läsa med dvd spelaren efter att jag bränt dem.

 

Jag har provat att slänga både Roxio Toast Prefs och com.roxio.Toast.plist men det hjälper inte.

 

Är det någon som har en lösning eller blir det till att formatera om hårddisken?

 

En formatering tar lång tid och mycket tankekraft så jag är tacksam för svar.

287816[/snapback]

 

Jag tror knappast att en omformattering skulle hjälpa - snarare en ominstallation av OS X, men det tror jag inte heller mycket på. Men problemet verkar finnas hos flera och även hos dem kan problemen ha börjat i samband med uppgradering till Toast 7.x.

Jag tror på att testa med andra brännarprogram - nån som har nåt tips på ett free-/shareware som klarar dvd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg precis att Toast 7.0.2 finns att hämta. Kan kanske va nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth

Jag har inga som helst problem med bränningen av DVD i Toast. Tvärtom det går som en dans!

 

Innan du går till ytterligheter såsom att blåsa burken och dylikt så kan eventuellt en av fyra saker hjälpa.

 

1. Har du reparerat skivbehörigheter? Om inte så kan det vara det som trasslar till det.

 

2. Läsaren kanske inte gillar Imitation-skivor? Pröva Verbatim eller nåt annat bra märke. Eventuellt knalla över till en kompis som har Mac och testa dina icke fungerande skivor hos honom, kanske de helt plötsligt "vaknar till liv" då?

 

3. Ominstallera Toasten helt och hållet.

 

4. Hur många procent har du kvar på hårddisken? Är det väldigt lite utrymme kvar så är det förmodligen där problemet ligger.

 

Hoppas det här kan hjälpa dig!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget av ovanstående hjälper och om det är så att problemen uppstod när ni köpt nya - snabbare - skivor så får ni kanske uppdatera firmwaret till brännaren.

 

 

PS. En omstart kan hjälpa ifall det plötsligt strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag uppgraderade från Toast 6 till Toast 7 Titanium påstår programmet att det endast får plats 4,38 GB på DVDn istället för de 4,7 GB som tidigare alltid funnits...

Irriterande att bränna skivor som inte är helt fulla. Är det någon inställning som skall ändras eller ska jag gå tillbaka till version 6? Jag har kryssat ur "bränn för PC"-rutorna och det gör ingen skillnad.

Tacksam för hjälp.

 

Rob

287341[/snapback]

 

Det går bara in ca: 4.2 på en dvd, o så har det alltid vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Om inget av ovanstående hjälper och om det är så att problemen uppstod när ni köpt nya - snabbare -  skivor så får ni kanske uppdatera firmwaret till brännaren.

PS. En omstart kan hjälpa ifall det plötsligt strular.

288196[/snapback]

 

Det där lät ju som en bra idé - och det fanns en uppgradering av FirmWare att hämta till min brännare, som ska uppgradera kompabilitet med fler typer av media. Kanon, om det inte vore för en liten detalj...uppgraderingen finns bara för - ja, just, det - Windows.

En tanke - vad tror ni om att trycka in brännaren i en WC, köra firmwareuppgraderingen och sen sätta tillbaka den i Powermacen? Borde väl fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donnie Darko

Hej mina vänner och tack för all hjälp.

 

Jag tog mig tid och började omformatering av min G5 igår kväll. Jag har lagt in OS X 10.4 från installations cd (som startup cd) och ska installera om alla program. Det tar en stund men förhoppningsvis är det värt det.

 

Provade imorse att bränna i Toast 6.0.3 och då gick det fint (får hålla tummarna för att det fungerar i fortsättningen också). Provade även Toast 7.0.2 igen men det gick inte alls. Jag fick felmeddelande -10 när jag försökte att bränna i Toast 6.0.3 och jag samtidigt hade Toast 7.0.2 installerat. Men när jag tog bort Toast 7.0.2 gick det bra att bränna i Toast 6.0.3 (puh, det blev komplicerat)

 

Dvd+r skivorna från Imation är förmodligen inte de bästa på marknaden men jag klarar förhoppningsvis att använda de 25 st jag har kvar utan större incidenter. Efter det köper jag Dvd-r skivorna från Imation eller något annat fabrikat.

 

Tänkte bara säga att jag provade allt. Att reparera skivbehörigheterna, ominstallera Toast, omstarta och jag hade 130 Gb ledigt på hårddisken. Inget av detta hjälpte så det blev till att omformatera och lägga in OS X 10.4 från början.

 

Med vänliga hälsningar Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där lät ju som en bra idé - och det fanns en uppgradering av FirmWare att hämta till min brännare, som ska uppgradera kompabilitet med fler typer av media. Kanon, om det inte vore för en liten detalj...uppgraderingen finns bara för - ja, just, det - Windows.

En tanke - vad tror ni om att trycka in brännaren i en WC, köra firmwareuppgraderingen och sen sätta tillbaka den i Powermacen? Borde väl fungera?

288227[/snapback]

Vet ej om det funkar, kanske. Som jag skrev i en granntråd så hittade jag min macOSX firmwareuppdatering till slut på en fransk sida, nån som hade som intresse att knåpa ihop firmwareuppdateringar av ngn anledning. Du får söka på "firmware" och din brännare och "macOSX" så kanske ngt dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brewmaster

Citat: Det går bara in ca: 4.2 på en dvd, o så har det alltid vart.

 

Eh, nej så har det inte alltid varit, för mig. Samma dator, samma system, DVD-skivor ur samma 10-pack TDK. Enda ändringen är från Toast 6 till Toast 7! Tidigare 4,7 gig, nu endast 4,38. Har ett stort antal skivor som bevis :P

 

Rob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då är det väl så då... men jag har aldrig kunna fått in mer än så på en dvd trotts andra system /vers av toast, knepigt det här med datorer, tom finder säger att den är på 4.38!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Toast 6.0.3 och den bränner DVD-R och RW jättebra. Har bränt flera som ligger på 4,5 och 4,6 GB och den har aldrig krånglat. Peppar peppar :P Däremot har jag stött på några gånger att den inte kan verifiera, men det som finns på skivan kan den läsa utan problem. Ända gången veriferingen ställer till problem är om det är CD-R och jag bränner sessioner. Efter en sådan verifering som går i stöpet låses skivan oavsett hur mycket utrymme det är kvar. Det kan vara lite irriterande ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag har tillsagts av Toast att det är för mycket när jag försökt bränna mer än 4,3 GB, så jag trodde som Znozy, har för mig jag läst om det i Toast manual t o m, men jag får väl anse mig överbevisad då. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot om jag ska dra in låtar från iTunes, så svarar den med att det bara ryms 4,3GB. Därför drar jag alltid mina låtar till en mapp på skrivbordet och sedan lägger dem i Toast. Då fungerar det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: Det går bara in ca: 4.2 på en dvd, o så har det alltid vart.

 

Eh, nej så har det inte alltid varit, för mig. Samma dator, samma system, DVD-skivor ur samma 10-pack TDK. Enda ändringen är från Toast 6 till Toast 7! Tidigare 4,7 gig, nu endast 4,38. Har ett stort antal skivor som bevis  :P

 

Rob

289131[/snapback]

Hej.

 

Det är samma problem som med hårddiskar som påstås vara (säg) 80GB som bara rymmer 74GB i Finder.

 

4,70GB när 1GB = 1000 * 1000 * 1000 bytes = 1000000000 bytes

4,38GB när 1GB = 1024 * 1024 * 1024 bytes = 1073741824 bytes

 

Toast har väl bytt sätt att presentara för att visa samma storlek som i Finder.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...