Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Colorvision spyder skärmkalibrator


gabbbahey

Rekommendera Poster

Hej!

En bekant till en bekant har en skärmkalibrator till salu, en Colorvision spyder. Någon med erfarenhet av denna? bra eller dåliga?

 

Hittar inte så mkt info om den på nätet, mest om uppföljaren spyder2.

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Har en sådan ColorVision Spyder med OptiCal programvara. Till en analog CRT-skärm känns det som ett nödvändigt tillbehör för att få rätt färg på skärm, bilder och trycksaker. Den Spyder jag har fungerar inte på TFT-skärm, men där är inte behovet i närheten så stort, färg och kontrast visas ganska korrekt om man använder skärmtillverkarens profil. När man kör programmet (OptiCal)visas en massa färger och gråskalor som mäts upp. Då skapas en profil som man sedan döper och anger som skärmprofil i sina inställningar.

 

En CRT-skärm behöver kalibreras någon gång per månad, eftersom den hela tiden förändras och slits. Programmet indikerade även att min gamla Sony CRT 19" på slutet av sin levnad inte klarade uppnå tillräckligt hög kontrast, den var slutkörd.

 

Om du vill kan du få köpa min Spyder eftersom jag inte använder den. Vad ska kompisens kompis ha för sin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en lika dan ColorVision Spyder. Jag tycker den är föråldrad och dålig!! Vill inte rekomendera dig att köpa en sån, om inte du får den väääääldigt billigt.

Jag kommer att köpa en ny inom kort och det blir en Gretag Macbeth. Dom finns i olika utföranden och priser allt från ca 3000:- och uppåt och klarar både LCD och CRT-skärmar. Det lutar åt den för 3000:- för min del, har sett den demas, och jämfört med Spydern är det mkt. stor skillnad.

Du kan se den Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAnske jag borde spara mina pengar ett tag och satsa på nåt bättre? hmmm, tål att funderas på.

hur som helst har jag en halvdålig tft-skärm. HAn med spydern skall ha 500:- och hävdar att den funkar med tft_skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...