Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera itunes bibliotek?


Tommyjonsson

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ibook och en extern hd. Nu undar jag om det är möjligt att ha ett "större" bibliotek på den externa hdn, typ låtar jag bara lyssnar på ibland, och ett annat mindre i min dator, så att jag kan skifta mellan dem?

Om inte, så borde de införa en sådan funktion (typ en knapp där man kan bläddra mellan bibliotek, inte den omständiga inställningen som finns i inställningsmenyn)

 

MVH

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en liknande fråga. Är på gång att rippa min mina cd-skivor.

Tanken är att använda en avlagd Powerbook som jukebox.

Problemet är att skivorna inte får plats på HD:n.

 

Kan jag ha filbiblioteket på en extern HD istället för den i sammanhanget "lilla" inbyggda HD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en del från en extern hd och det fungerar!

Men allt är på samma spel lista ändå!

 

har ej kollat ifall man kan ha olika spel listor! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ända som jag har ändrat är var iTunes mappen skall vara och där satt jag externa hd:n!

 

Du kan se på skärmdumpen jag sätter med!

post-7217-1141113603.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska väl inte välja att kopiera alla låtar till mappen itunes-bibliotek. Då flyttar ju itunes om låtar och artister hej villt, ja även om man kryssat för "ingår i en samling". Jag skulle först dra alla låtar som man har i datorn till en spel-lista. Sen rippar du alla CDs till din externa HD, väljer lägg till - sen när du är ute på vift så spelar du bara från spel-listan du gjorde med låtar från den interna. Vill du sen lägga till en CD att ha i den interna senare så rippa till dwn interna och lägg till spåren i den där första spel-listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om frågan fortfarande är aktuell men Libra är rätt bra för att lösa detta:

 

Libra is a very simple application that allows you to create, use and manage multiple iTunes music libraries. Normally, iTunes has only one library. You create playlists within this unique library and you can have one iPod attached to this library. However, there are many uses for multiple libraries:

Have music on one or more external drives.

Use multiple iPods with the same computer account.

Put music in separate libraries for different purposes.

Let multiple users have their own library when they share a computer account.

 

http://homepage.mac.com/sroy/libra/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om frågan fortfarande är aktuell men Libra är rätt bra för att lösa detta:

http://homepage.mac.com/sroy/libra/

292073[/snapback]

TACK!! TACK!! :D:D

Har grunnat på detta ett tag nu och så ser jag detta! :D

Finurligt litet program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för programtipset. Jag har inte tänkt på det tidigare med att hålla isär mina två mappar med musik - 40 GB internt och 35 GB externt. Jag ska prova programmet och se om jag slipper hålla reda på i huvudet nu vilka låtar som ligger var. :wacko:

 

Annars tänkte jag att det skulle gå att göra smarta spellistor - en för det externa och en för det interna - genom att sätta en flagga på alla av den ena sorten. Man borde kunna använda en särskild kategoriindelning för just den funktionen. För egen del så använder jag inte gruppering, och tänkte använda det till att flagga alla interna låtar. Men frågan är då hur man identifierar dem för märkning. :unsure:

(Det låter förresten som om det vore renskiljning på gång. :P )

 

Edit: kursivering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va ju ett bra program! :)

 

tack för tipset! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där lilla programmet Libra, var inte så j-a bra ändå. Det åt upp hela mitt väl inkörda iTunes-bibliotek på 75 GB och nollställde det. Kunde inte någon ha varnat om det?! :angry:

 

Som tur var hade jag en helt ny backup på min iPod, så skadan blev ringa, förutom den rena ilskan, då.

 

Jag provade också min mera "down to earth"-metod med att sätta en liten flagga på alla interna låtar. Det var så enkelt som att koppla ur den externa, markera alla album i hela biblioteket, klicka äpple-i och i informationen (om flera album) ändra Gruppering till Intern. Eftersom låtarna och albumen på den externa inte var tillgängliga för ändring, så ändrades bara de interna låtarna. :w00t:

 

Sedan var det bara att skapa två smarta spellistor där alla låtar med Gruppering Intern hamnade i spellistan Intern, och alla utan den markeringen hamnade i spellistan Extern.

 

Är man bara lite smart, och har ett bra program som iTunes, så ... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...