Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Woz sågar Apples Intel-flytt


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Woz sågar Apples Intel-flytt

 

Steve Wozniak är allt annat än förtjust över Apples byte till Intel. I en intervju anklagar han Apple för att ha börjat samarbeta med forna fiender, och menar att en stor del av Apples själ därmed gått förlorad.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Själ? Fan, det är en j*vla dator. Den ska ha snabb processor. Kan Intel bygga den snabbaste (och i övrigt mest lämpade) processorn ska de använda den. Såklart. :rolleyes:

 

Och hursomhelst var IBM fiende #1 på 80-talet. Men det glömde han?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Inte riktigt så hårt kanske -

http://www.ofb.biz/modules.php?name=News&f...article&sid=397

286313[/snapback]

 

Tack för det. Det klarade upp en hel del.

 

"Apple computer would like to apologize for toasting the pentium 2 in public". :lol::lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Branscher förändras, det måste Woz också inse. Att dansa med fienden (den forne) är ibland ett måste.

 

IBM/Motorola lyckades inte göra en strömsnål G5 för bärbara... Att Apple skulle hålla fast vid G4 power/ibookar blev ohållbart i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples "själ" är att vara annorlunda, "think different!". Rebellen som gör allt tvärsemot vad alla andra gör. Bara döda fiskar flyter med strömmen, osv.

 

Intel och Microsoft står för det massproducerade, trista och grå, det fyrkantiga och vad folk förväntar sig. Tänk på de beiga, fyrkantiga och högljudda datorerna som var så vanliga för bara ett par år sedan.

 

Om Apple ska ha något genuint annorlunda att erbjuda så ska det helst inte bara vara i form och färg utan även i innehåll och funktion. Processorn spelar nog den minsta rollen här, men för den konsekvente och lite mer tekniskt medvetne......

 

TDEINSTEIN.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn spelar nog den minsta rollen här

 

Exakt, så varför gnälla?

 

Om du vill få Apple att håll sig kvar vid tekniska lösningar som tiden sprungit ifrån, så får du väl ta dig till Cupertino och tjöta med Jobs & Co personligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, så varför gnälla?

 

Om du vill få Apple att håll sig kvar vid tekniska lösningar som tiden sprungit ifrån, så får du väl ta dig till Cupertino och tjöta med Jobs & Co personligen.

286348[/snapback]

Det är inte det som är poängen.

Poängen är att om Apples datorer är som alla andra, varför ska folk då köpa dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det som är poängen.

Poängen är att om Apples datorer är som alla andra, varför ska folk då köpa dem?

 

Det är inte PowerPC-processorn som har gjort Apple unika. Det är snarare så att företags innovationer, att vara innovatören på marknaden som gör Apple unika.

 

Att slå på stora trumman för att Apple byter processorteknik, varför?

 

Varför ska då folk köpa Apples datorer? Kanske för att "det fungerar...". Microsoft kommer aldrig att fixa ett operativsystem som bara "går och går och går"...orsaken är naturligtvis hårdvara... kontroll på hårdvaran gör att mjukvaran blir stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det som är poängen.

Poängen är att om Apples datorer är som alla andra, varför ska folk då köpa dem?

286361[/snapback]

För att dom är bättre. Duh.

 

Jag använder inte Mac för att jag är en rebell (vad fan menas med det, egentligen?). Jag använder det för att jag föredrar det. På samma sätt som att jag äter Roslagsknäcke istället för Wasa Sport. Det handlar inte om att vara annorlunda. Det handlar om god smak. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den killen är väl en sån som mer värdesätter en processors "vackra struktur" än funktionalitet.

Lyssnar man på honom så kommer Mac att återgå till att vara en dator med begränsat användningsområde för ett begränsat antal nördar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kräver ingen att SAAB återgår till trecylindriga tvåtaktare eftersom det gav bilarna "själ"....... :wacko::wacko::wacko:

 

Frågan är snarare: Vad fanns det för alternativ? Stå kvar och hoppas att IBM är nådiga och kanske kvävas på kuppen? Återgå till Motorola/Freescale och hoppas att de kan sätta fart på nåt? Krypa till korset och anlita Intel eller AMD?

 

Att Apple grillade Pentiumprocessorer behöver man inte be om ursäkt för. Marknadsföring är marknadsföring... :whistling: Bakom kulisserna satt säkert "fienderna" och garvade och drack kaffe och planerade för ett framtida byte.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dom är bättre. Duh.

 

Jag använder inte Mac för att jag är en rebell (vad fan menas med det, egentligen?). Jag använder det för att jag föredrar det. På samma sätt som att jag äter Roslagsknäcke istället för Wasa Sport. Det handlar inte om att vara annorlunda. Det handlar om god smak. ;)

286380[/snapback]

Duh tillbaks. :P

 

Jag försöker bara säga att jag tror att jag förstår vad Mr. Wozniak vill säga.

 

Killarna som grundade Apple har rötter i 60-talet med flower-power, gå i blommiga kläder och bryta med det etablerade & gängse accepterade. Den här bilden av Apple som något radikalt annorlunda är något som tilltalar en stor kategori av människor. Det säljer.

 

Om Apples datorer går mot att bli mer & mer lika alla andra, om än i mycket små steg, så tror jag att Wozniak tycker att Apple blir något det från början inte var alls. Kanske det påverkar försäljningen i framtiden negativt också, jag antar att han har aktier i företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag kan på heder och samvete intyga att känslan av att köra Mac är densamma oavsett vilken processor som sitter under skalet.

 

Till och med så att det är lite bättre känsla med en Intel-processor eftersom snålare strömförbrukning ger en påtagligt tystare iMac. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duh tillbaks. :P

 

Jag försöker bara säga att jag tror att jag förstår vad Mr. Wozniak vill säga.

 

Killarna som grundade Apple har rötter i 60-talet med flower-power, gå i blommiga kläder och bryta med det etablerade & gängse accepterade. Den här bilden av Apple som något radikalt annorlunda är något som tilltalar en stor kategori av människor. Det säljer.

 

Om Apples datorer går mot att bli mer & mer lika alla andra, om än i mycket små steg, så tror jag att Wozniak tycker att Apple blir något det från början inte var alls. Kanske det påverkar försäljningen i framtiden negativt också, jag antar att han har aktier i företaget.

286463[/snapback]

 

När jag växte upp på 60-70 talet så hade de flesta bilar drivning bak. Andra hade framhjulsdrift..... ...riktigt udda... :lol::lol::lol: Ett bilmärke hade motorn bak och drivning bak på den tiden, men som har motorn fram och drivning fram idag.. vilka radikaler! Att de vågar förlora sin själ på dette viset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska då folk köpa Apples datorer? Kanske för att "det fungerar...". Microsoft kommer aldrig att fixa ett operativsystem som bara "går och går och går"...orsaken är naturligtvis hårdvara... kontroll på hårdvaran gör att mjukvaran blir stabil.

286378[/snapback]

 

Antar att du skrivit omvänt där???

 

Hårdvaran är ju inte problemet, det är nästan uteslutande mjukvara, operativ och applikationer som var för sig eller tillsammans gör en dator instabil!

Ett belysande exempel är väl OS9 resp OSX på samma maskin/hårdvara! OS9 vill nog släppa minst en bomb om dan, OSX kanske strular en gång om året!

Glöm alltså hårdvaran som orsak till instabilitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag växte upp på 60-70 talet så hade de flesta bilar drivning bak. Andra hade framhjulsdrift..... ...riktigt udda... :lol:  :lol:  :lol:  Ett bilmärke hade motorn bak och drivning bak på den tiden, men som har motorn fram och drivning fram idag.. vilka radikaler! Att de vågar förlora sin själ på dette viset...

286487[/snapback]

För oss kunder kanske det inte är så sabla viktigt, men för Wozniak som grundare av och aktieägare i företaget borde hans perspektiv vara drastiskt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, men ska en persons åsikt förstöra för ett enormt internationellt företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte Apple blir som Disney, jag kom ihåg när en själv var yngre då man satt varje år och väntade till november då Disney skulle släppa årets film på bio. Idag är bara Disney en i mängden som inte utmärker sig alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan på heder och samvete intyga att känslan av att köra Mac är densamma oavsett vilken processor som sitter under skalet.

 

Till och med så att det är lite bättre känsla med en Intel-processor eftersom snålare strömförbrukning ger en påtagligt tystare iMac. :)

 

//Thomas

286485[/snapback]

Du har inte exporterat så värst mycket QT filmer då förstår jag.

Intels processorer suger med sådant här och jag tror inte att energisnålheten kommer utan ett pris, kanske att klock-frekvensen minskas mycket lite då och då t.ex. --> betydligt långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Antar att du skrivit omvänt där???

 

Hårdvaran är ju inte problemet, det är nästan uteslutande mjukvara, operativ och applikationer som var för sig eller tillsammans gör en dator instabil!

Ett belysande exempel är väl OS9 resp OSX på samma maskin/hårdvara! OS9 vill nog släppa minst en bomb om dan, OSX kanske strular en gång om året!

Glöm alltså hårdvaran som orsak till instabilitet!

286489[/snapback]

 

Det finns vissa maskiner med windows som fungerar, och vissa som inte gör det. Vi har två. Den ena fungerar och den andra fungerar inte. Efter att ha installerat om systemet en gång och samma fel återstod så var det klart att det var hårdvaran som inte fungerade särskillt bra med systemet, trots senaste drivrutinerna. Win-världen har ett helt annat strul med hårdvarudrivrutiner som vi i mac-världen inte behöver tänka på, alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa maskiner med windows som fungerar, och vissa som inte gör det. Vi har två. Den ena fungerar och den andra fungerar inte. Efter att ha installerat om systemet en gång och samma fel återstod så var det klart att det var hårdvaran som inte fungerade särskillt bra med systemet, trots senaste drivrutinerna. Win-världen har ett helt annat strul med hårdvarudrivrutiner som vi i mac-världen inte behöver tänka på, alls

286736[/snapback]

 

När du köpte dom fungerade de väl?

Varför inte lämna tillbaka den som inte fungerar?

Hårdvarufel är förhållandevis sällsynta ur stabilitetssynpunkt sett!

Taskiga minnen gäller oavsett operativ!

Största orsaken till instabilitet hittar man till 99% bakom tangentbordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss kunder kanske det inte är så sabla viktigt, men för Wozniak som grundare av och aktieägare i företaget borde hans perspektiv vara drastiskt annorlunda.

286495[/snapback]

 

Det gör alltid ont när någon skrotar ens (Woz...) käpphästar, men man kan bli hemmablind och snubbla på den.....................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan håller jag med honom i det han tydligen aldrig sagt! :lol:

Att iPod och hela iTunes bör separeras från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...