Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Föreningssparbanken har problem med Tigern


Pocahontas

Recommended Posts

Det synes som om Föreningssparbanken har stora problem att lösa så att Macägare som har Mac OS X 10.4,

samt vill använda Safari för att logga in.

 

Nu söker de efter hjälp så som jag tyder nedanstående brev.

De som använder Panther d.v.s 10.3 och Safari har inga inloggningsproblem,

så det är något med Tigern misstänker jag (som inget kan om programmering).

 

Testade igår på en partition där jag också har Tigern installerad, att rensa bort allt vad Safari 2 hette.

Sedan installerade jag Safari 1 från Panther, i ett försök att det kanske var Safari 2 det var fel på :whistling:

Men det blev ingen förbättring, Safari gick igång, men ville inte vara med på inloggning i Föreningssparbanken..

 

Varför fungerar då andra webbläsare, som Camino och gamla omoderna Internet Explorer 5.0.2?

Den om någon borde väl ha säkerhetsmässigt utdömd, men den fungerar bättre än Camino.

 

Så är det inte Apple som bär skulden så vete tusan vem man skall skylla på..

 

Brevet:

 

Tyvärr fungerar inte Safari problemfritt i den nya internetbanken.

Problemet med cookies är vanligt men vi vet tyvärr inte vad det beror

på. FöreningsSparbanken har som policy att alla webbläsare ska

släppas in i internetbanken, men vi certifierar enbart de vanligaste

webbläsarna. Vi har som mål att certifiera Safari 2.0 och den ligger

högst upp på vår prioriteringslista. Vi har dock alltså inte hittat

en lösning för att få den att fungera. För att du som användare av

Mac ska kunna använda internetbanken fungerar till exempel Firefox.

 

Vi vet att många av våra kunder har stor erfarenhet och har du som

användare stött på problem eller till och med har lösningar på det

ovan nämnda problemet eller andra problem är du välkommen att skicka

ett e-postmeddelande till info.direkt@fsb.se.

Link to comment
Share on other sites

Har testat ett antal webbläsare mot Föreningssparbanken.

 

Firefox OK där OK = (man hamnar en sida där man uppmanas trycka på forsätt)

 

OmniWeb OK

 

Camino OK

 

Shiira fungerar inte :ThumbsDown:

 

Safari :ThumbsDown:

 

Internet Explorer :ThumbsUp: , man kommer fram direkt.

 

Opera, :ThumbsUp: man kommer fram direkt.

 

Ej testat Netscape

Link to comment
Share on other sites

Har ni bara problem med safari?

Den enda webbläsare som funkar hos oss sedan version 2 av internetbanken startade är opera. Men vi använder internetbanken och går in och kollar våra betalningar som andra betalat in och då länkas man vidare och det är då vi har problem med andra webbläsare även Explorer.

Med gamla versionen av internetbanken funkade alla webbläsare vi testade.

Vi har gått igenom en hel bunt med webbläsare för och hitta någon som funkade och Opera var den som funkade bäst, med Firefox som de rekommenderar blev det segt som sirap om det fungerade överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

De som jag angett OK på är dessa webbläsare som visar upp denna sidan:

 

Fortsatt.jpg

 

Trycker man på Forsätt kommer man vidare.

 

 

Som svar på din fråga så är det Safari som är boven..det är väl ett fåtal som använder Shiira som visar samma beteende som Safari

 

Fortsatt2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Netscape funkar att komma in med men krånglar med vissa funktioner inne i banken.

Många läsare funkar att komma in med men det är mycket instabilt när man väl är inne.

Link to comment
Share on other sites

Camino har jag inte haft några problem med.

Ska testa Internet Explorer ett tag för att se hur den beter sig.

Link to comment
Share on other sites

De som jag angett OK på är dessa webbläsare som visar upp denna sidan:

 

Fortsatt.jpg

 

Trycker man på Forsätt kommer man vidare.

286150[/snapback]

 

Så kommer det upp med firefox på windows oxå.

Link to comment
Share on other sites

Internet Explorer som legat oanvänd i min Programmapp i åratal har nu fått äran att ta plats nere i Dockan igen och fått Föreningssparbanken som startsida. :ThumbsUp:

Visste väl att jag skulle få nytta av den nångång :)

Link to comment
Share on other sites

Internet Explorer som legat oanvänd i min Programmapp i åratal har nu fått äran att ta plats nere i Dockan igen och fått Föreningssparbanken som startsida.  :ThumbsUp:

Visste väl att jag skulle få nytta av den nångång  :)

286297[/snapback]

Ha! Vem var det som trackade mig förut?

Link to comment
Share on other sites

Har jag? :whistling::whistling:

Link to comment
Share on other sites

Och jag som aldrig har provat Internet Explorer för Mac... och nu kan man inte ladda ner den längre... snyft...

 

Missar jag något? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag upplyst Föreningssparbanken om vilka webbläsare de kan rekommendera sina kunder.

(Bill Gates skickar mig en hundring för att jag tipsade om Explorer :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert så att safari under 10.4 är för ny för att de ska ha fått in den i systemet. Annars kan man ju fortsätta köra 10.3, som en annan.

 

Fast jag har ju SEB... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fick svar på min upplysning till banken:

 

 

Tack för ditt mail.

Jag har skickat detta vidare till våra systemutvecklare.

Just nu vet jag att felmeddelandet som kommer upp i bl.a. Firefox

kommer att försvinna i samband med en mindre uppdatering i mitten av mars.

Gällande Safari är vår förhoppning att denna webbläsare ska fungera så snart som möjligt.

Det beror just nu på hur mycket hjälp vi får från Apple.

 

Med vänliga hälsningar

Marlene Giger

Link to comment
Share on other sites

Ha! Vem var det som trackade mig förut?

286300[/snapback]

Hehe, det var faktiskt jag :whistling:

Men jag har inte ens MSE installerat så jag klarar mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Gällande Safari är vår förhoppning att denna webbläsare ska fungera så snart som möjligt.

Det beror just nu på hur mycket hjälp vi får från Apple.

286387[/snapback]

 

Ett till intet förpliktigande uttalande!

 

G Persson kör samma vals, lovar stort som kommer att genomföras så snart ekonomin så tillåter!

 

Den där Marlene Giger måste ha gått på kurs, eller så är hon fritidspolitiker!

Link to comment
Share on other sites

Knyckte ett brev på 99mac som en fått från Föreningssparbanken.

 

Efter MÅNGA mail till FSB fick jag följande svar:

 

Hej och tack för ditt mail!

 

Anledningen till att Safari 2.x inte fungerar i internetbanken beror

inte på någon bugg utan det faktum att det har konstaterats att

webbläsaren har säkerhetsluckor. Således är det inte så att Safari

inte fungerar rent tekniskt ihop med internetbanken utan att vi har

valt att inte tillåta inloggning med denna eftersom vi inte kan

äventyra er kunders konton och pengar.

Vi har varit i kontakt med Apple angående dessa fel. Tyvärr har de

visat väldigt svalt intresse att rätta felen i Safari trots att detta

innebär problem för många banker runt om i världen. Vår teori är att

Apple håller på att utveckla en helt ny version av Safari och att de

därför inte vill lägga ner tid på att rätta felen i de gamla

versionerna eftersom de menar att felen kommer att vara rättade i den

nya versionen.

 

Det finns därför inga planer från vår sida på att certifiera Safari

2.x innan Apple har rättat felen i webbläsaren.

 

 

Med vänliga hälsningar

FöreningsSparbanken

Mattias Widman

 

 

 

Så det som jag misstänkt, SAFARI är KASS

Link to comment
Share on other sites

Så, hur är det om man kör debug-läget i Safari, och väljer en "kompatibel" läsare i menyn "User Agent"?

Link to comment
Share on other sites

Så, hur är det om man kör debug-läget i Safari, och väljer en "kompatibel" läsare i menyn "User Agent"?

292651[/snapback]

 

 

Redan provat :( Hjälpte inte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...