Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Prissänkning iMac?

Tubular

Recommended Posts

Tja

Jag är väldigt ny i Mac-världen, så ny att jag ännu inte skaffat min första Mac. Men PC:n är på väg ut genom dörren och ska snart ersättas av en iMac med intelprocessor. Jag undrar nu hur prishistoriken ser ut på Macintosh, brukar datorerna gå ner i pris efter ett tag och kan man i så fall vänta sig en prissänkning av iMac:en under året?

PC-burkar brukar ju rasa i pris ständigt och jämt. Är det likadant med Mac och ska man i så fall vänta ett litet tag med att skaffa sig en iMac?

Hej och välkommen till Macvärlden.

Det händer väl då och då att Apple sänker priset, men först efter att nya modeller utkommit, så sänker de priset på utgående modell med några tusen...men det är inte ofta.

marcushedenstrom

17-tums iMac G5 droppade typ 2000 kronor nyligen.

Men iMac intel kommer nog inte att droppa inom snar framtid. Macar är starka i att behålla sitt värde.

daniel_hejhopp

Det enda som jag vet att de har sänkt priset på sedan i sommras är skärmarna (drygt 30%) och iMac G5 när iMac intel kom.

Hej och välkommen till Macvärlden.

Tusen tack Pocahontas

Okidoki, då vet jag har prisläget ser ut för Mac, tack för infon alla. Då är det som sagt var ingen mening med att vänta med att inhandla en iMac intel.

Skulle tro att iBook G4 dumpas om det kommer nya med Intel...

Vi får väl se vad som dyker upp på tisdag....

peter_gavle

Macar är starka i att behålla sitt värde.

Njae! Macar tappar lika mycket i värde som alla andra datorer. Min G4 som jag köpte 2001 kostade 24000. Idag får jag knappt 2000 för den.

Nog lär Apple göra som alla andra vid en nyintroduktion?!

Man krämar inte på på de nya modellerna, alla som väntat på godiset köper just nu till vilket pris som helst! Titta på de första G3.orna när de kom! Blev totalt ute efter mycket kort tid då prestanda och möjligheter av värde kom en tid senare!

Den som köper en IntelMac nu lär snabbt, snabbare än vanligt, bli omsprungen!

Tja

Jag är väldigt ny i Mac-världen, så ny att jag ännu inte skaffat min första Mac. Men PC:n är på väg ut genom dörren och ska snart ersättas av en iMac med intelprocessor. Jag undrar nu hur prishistoriken ser ut på Macintosh, brukar datorerna gå ner i pris efter ett tag och kan man i så fall vänta sig en prissänkning av iMac:en under året?

PC-burkar brukar ju rasa i pris ständigt och jämt. Är det likadant med Mac och ska man i så fall vänta ett litet tag med att skaffa sig en iMac?

285889[/snapback]

Det är inte riktigt samma kultur i Macvärlden pga en enda tillverkare.... :whistling: ... några saker som styr priserna är dollarkursen och tekniksprången som gör delarna billigare. Jag förväntar mig inte prissänkning på Intel-iMacen.

Jag har förstått det som att Apple inte ofta sänker priset på nyare produkter, så det är väl bara att inhandla en iMac och se glad ut:) Sen att begagnade datorer rasar i värde är ju en helt annan sak.

Balooba: Menar du att man kan räkna med uppgraderingar på iMac inom en ganska snar framtid? Inte för att jag personligen behöver mer prestanda än vad som är i en iMac idag, men man vill ju liksom inte köpa något som bara ett par veckor senare blir billigare eller uppgraderat för samma pris, därför har jag medvetet avvaktat inköpet nu precis vid lanseringen.

Jag har förstått det som att Apple inte ofta sänker priset på nyare produkter, så det är väl bara att inhandla en iMac och se glad ut:) Sen att begagnade datorer rasar i värde är ju en helt annan sak.

Balooba: Menar du att man kan räkna med uppgraderingar på iMac inom en ganska snar framtid? Inte för att jag personligen behöver mer prestanda än vad som är i en iMac idag, men man vill ju liksom inte köpa något som bara ett par veckor senare blir billigare eller uppgraderat för samma pris, därför har jag medvetet avvaktat inköpet nu precis vid lanseringen.

290386[/snapback]

Just iMac G5 har uppgraderats i en rasande takt vilket inte är normalt.... det brukar ske smärre uppgraderingar vid events en gång i halvåret ungefär.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...