Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Av-aktivera skärm?


Herren

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har två skärmar inkopplade till min G5:a - en ny CD och en gammal sunk-dell från pc-tiden, hehe.

 

Skärm 2 (dell) vill jag egentligen endast ha igång vid särskilda tillfällen, typ filmredigering - annars är den egentligen mest ivägen, och eftersom jag inte använder den, kan ajg lika gärna avaktivera att ett tomt skrivbord ska behöva visas på den också (i-landsproblem, någon?). Jag lyckas dock inte hitta något sätt att "avaktivera" den, utan att behöva krypa runt på golvet och dra ur kontakten...? Skulle vara smidigt att i Display-egenskaper bara klicka av Activate eller liknande. Är det jag som missar det uppenbara? Om inte, finns det någon smidig lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Då käkar den ju fortfarande halva grafikminnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En helt otestad idé är att använda en "dum" skärmswitch (till exempel denna från Clas Ohlson i kombination med "sök bildskärmar". Växla till/från skärmen och välj "sök bild bildskärmar" och den bör dyka upp eller försvinna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan du titta HÄR hos shg.biz

Själv köpte jag denna hos dem, har bara inte kommit till skott och koppla ihop.

 

http://www.iogear.com/main.php?loc=product&Item=GCS632U

Nu var förstås mitt det omvända, två datorer och en skärm :D

Men det finns ju för två skärmar och en dator med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren... Men varför kan man inte bara välja att inte ha skärmen aktiverad på mjukvaru-sidan? Hatar att säga detta, men det gick ju på PC:n för sjutton?! Jaja, en switch känns som en onödig investering, får väl köra vidare på att koppla in/ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Aldrig bra att på regelbunden basis koppla aktiv elektronik in ut...

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag kör en jättefuling och studsar upp detta antika meddelande igen. Var längesen jag var inne här, och drog mig denna tråden till minnes. Eftersom jag fortfarande undrar samma grej, nu kanske mest av allmänt intresse, så... Någon som har något nytt att komma med?

 

Kan man styra användandet av bildskärmar från mjukvarusidan (vilket faktiskt går i Windows!), istället för att ständigt behöva koppla ur själva kontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Kan man styra användandet av bildskärmar från mjukvarusidan (vilket faktiskt går i Windows!), istället för att ständigt behöva koppla ur själva kontakten?

 

Detta med att deaktivera en inkopplad skärm är en saknad funktion i OS X.

 

Ett sätt att trixa runt det vore att sätta skärmarna på spegling och helt enkelt stänga av den enda skärmen när den inte ska användas. När du ska använda båda ändrar du till utökat skrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...