Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Göra musik, vart ska jag börja?

OllePolle

Recommended Posts

Hej på er allihop.

Jag skriver lite låtar med min gitarr då och då, skulle vilja lägga på lite trummor, piano, bas etc. Gärna elektroniska ljud, något som liknar knife sound eller john frusciantes soloplattor (om ni känner till). Undrar var jag ska börja, vilket program osv....har en mac mini som dator att arbeta med. Till en början är jag mest intresserad av att kunna göra mer musik (beats, pianostämmor, samplingar osv) att spela till. Att spela in själva gitarren och sången blir ett senare projekt.

Vart och hur tycker ni experter att jag bör börja? Är helt färsk på musikprogram, har dillat lite med garageband men det verkar lite begränsat?!? Det är viss delay från tangenttryckning till att ljudet spelas exempelvis. Ge mig lite råd är ni snälla! :wacko:

Vänligen

Olle

Till det du beskriver så borde garageband duga alldelese utmärkt. I och med att du är helt färsk p musikprogram så skulle jag absolut rekomendera garageband för att sedan kanske gå över till Logic Express. Finns dessutom mängder av loopar att köpa eller hämta hem. När det gäller fördröjningen är det värre, har du USB eller BT tangentbord? Har du ett BT så kan jag garantera att det är det som är problemet.

Det är usb tangent. Så fort jag gör anslag som är snabbare än fjärdedelar låter det kajkigt.

Hur kan man göra samplingar med garageband?

Tråkigt att höra att det var USB. Jag trodde att det var mit BT tangentbord som spökade. När du säger sampling vad menar du då? Vill du ta/spela in ljud och sedan adressera dem till en synth?

Jag är inte helt på det klara med hur du skall gå till väga men att det ska vara några problem tror jag inte. Jag har själv inget ljudkort eller mik så jag vet inte exakt hur man gör. Däremot vet jag att garageband låter dig spara egna loopar. Du kan också gå in och ändra i mjukvaru instrumenten så det borde inte vara några problem.

http://www.icompositions.com

En sida med flera gratis extra loopar. Det finns lite annat smått och gott också.

I senaste Macworld finns också en artikel om garageband. Den är väldigt grundläggande och talar mer om vad du kan göra men inte alltid hur.

Kan också tala om att ett skruttigt liten keyboard är långt mer användbar än tangentbordet speciellt eftersom även USB tangentbord verkar lagga. Jag har ett litet midi klaviatur inkopplat till datorn och det funkar utmärkt.

laggningen har inget med keyboardet att göra, det brukar uppstå s.k. "latency" om man kör för processorkrävande softsyntar å liknande och har ett kasst ljudkort. Nu borde det ju inte vara några större problem med en Mini o Garageband, det kan ju va nån inställning. Ja har aldrig testat GB så ja kan inte hjälpa dig där.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...