Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Photoshop skillnader

Mariana

Recommended Posts

Är det mycket stora skillnader mellan olika versioner av photoshop, typ 6,0-8,0?

Jag tänkte ge en bok till min systerdotter. Boken heter photoshop CS Bibeln. Jag har den själv och är jättenöjd med den.

Om jag köper denna och hon har en äldre version av photoshop, ger den inte så mycket hjälp då?

Kan jag köpa CS2 och hon har hjälp av den även om hon har en äldre version?

Grunderna i Photoshop är i princip dom samma nu som då.

Jag tror nog att hon kommer att ha glädje av boken, bara du talar om att vissa saker i boken kanske inte finns i hennes verson.

Allt det man kan göra i CS kan man väl göra i CS2 oxå plus lite till antar jag?

Om hon vill fortsätta med det hon nu håller på med. så köper hon kanske CS2 och då kanske jag skulle riktat in mig på att ge den istället. De grundläggande sakerna i photoshop borde väl även stå i den?

Tyvärr har jag inte uppgraderat till CS2 ännu men grunderna för hur man arbetar med Photoshop är säkert oförändrade.

:P Köp den för CS2, läs igenomde själv först innan du ger bort den. :whistling::whistling:

Jobbar hon mycket med råfiler år CS2 en förbättring eftersom man kan justera färgtemperatur m m för flera bilder. I CS måste man köra filerna en och en i råfilskonverteraren. Sen finns det lite korrigeringar för optika fel bl a. Kan rekommendera en bra bok; Photoshop CS för digitalfotografer av Scott Kelby (finns även för tvåan).

Jobbar hon mycket med råfiler år CS2 en förbättring eftersom man kan justera färgtemperatur m m för flera bilder. I CS måste man köra filerna en och en i råfilskonverteraren. Sen finns det lite korrigeringar för optika fel bl a. Kan rekommendera en bra bok; Photoshop CS för digitalfotografer av Scott Kelby (finns även för tvåan).

284598[/snapback]

Hon har inte kommit dit än, men tycker det är vansinnigt kul att hålla på med bilder i photoshop. Men det lutar åt att jag köper "Bibeln" åt henne, eftersom det är nu i början som hon behöver hjälpen för att komma in i photoshop.

Skulle hon spara och köpa en digital systemkamera, så lär hon kanske köpa CS2 oxå. Men det lär nog dröja. Mycket saker i huvudet på en som är 18 år :D Dessutom är Bibeln väldigt bra som uppslagsbok. Den är uppbyggd på ett lite annat sätt enligt bokhandeln jag pratade med.

Jo, jag tror hon blir helnöjd. Jag är iaf det med min Bibel :)

Men eftersom det ska vara i present och vi ska dit på söndag var det lite problematiskt. Men det löste bokhandeln utmärkt. Han beställer hem boken i hennes namn, så hon kan bara gå dit på onsdag och hämta den. Sedan skickar han en faktura till mig. Det tycker jag var helbussigt. Jag har ju inte ens träffat karln :D

fripix har rätt, jag skulle hellre satsa på Photoshop CS för digitalfotografer av Scott Kelby. Den är skriven för både nybörjare och proffs. :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...