Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Åtgärder vid försäljning?


kejo

Rekommendera Poster

Skall sälja min Imac (10.2.8) o undrar:

hur ändrar jag användare?

hur tar jag bort alla referenser t mig beträffande itunes- o .mac-konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra en 7-passradering, minst - med Skivverktyg för att vara på den säkra sidan.

Annars går det att hämta information överallt om dig på disken - om man vill.

Efter det kan du lägga tillbaka OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh, gud va han överdriver. (7-pass radering fanns inte ens i 10.2.)

 

Du ska starta från CD-skivorna som du fick med din dator. Du startar från skivan genom att hålla ner C eller alt-knappen när datorn startar, innan äpplet visas. Håller du ner alt funkar eject-knappen så du kan ta ur eller stoppa i CD-skivor.

 

I installationsprogrammet du får kan du välja installationsalternativen "Installera & arkivera" och "Radera och installera". Radera vill du göra.

 

Notera att om du har känslig information på datorn kan den som köper datorn möjligtvis få fram den efter en radering med speciella program. (ganska krångliga program, det är ju knappast så att dom ligger på skrivbordet och väntar på dom)

Om du har känslig information kan du i installationsprogrammet välja Skivverktyg ur nån meny där och först radera hårddisken med alternativet "skriv över med nollor". Då är det fruktansvärt svårt att få fram någon info - disken behöver skickas på snordyr dataräddning på ibas.se i syftet att få fram nollad info. (vi snackar minst 30 000 spänn här)

 

När installationen är klar, och datorn startar om och frågar efter namn och sånt drar du ur sladden och packar ner datorn. Då kommer köparen när han startar datorn proffsigt och snyggt bli frågad efter namn och får gå igenom samma procedur som du gjorde när datorn var ny. Om han registrerar datorn mot Apple registreras även ägarbytet hos dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...