Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firewire-porten paj på TiBook:en


Alexlag

Rekommendera Poster

Hej alla glada. För glada är ni i detta forum har jag märkt. :ThumbsUp:

 

I somras shoppade jag loss på en beg. iMac G3 med Panther, och den fick mig att fastna för det här med Mac. :)

 

Såpass att jag nu shoppat loss igen och fått tag i en bättre beg. TiBook 800MHz med 1GB minne för en rimlig slant.

 

Och i morgon anländer den vassa 7200rpm-disken, Tiger, iLife 2006 och iWork 2006. Jag vet alltså hur jag skall spendera fredagskvällen! :D

 

Det är bara ett krux. Jag körde igenom hårdvarutestet förut och det visade sig att det anser att firewire-porten är körd. Felkod "fire/3/10014" vid logikskortstestet. :mellow: Jag har även provat att ansluta iPod:en, men den får inte kontakt med maskinen. Porten är nog tyvärr körd vad det verkar.

 

Detta gör ju att det blir olidligt segt att synka min iPod med denna maskin då det endast finns USirapB1 att ansluta till. Alltså är det ju önskvärt att hitta något alternativt sätt att ansluta iPod:en.

 

Har jag några alternativ? Firewire el. USB2 på PC Card? Eller är jag bortkommen och omkörd?

 

Ha det gott, ni goa människor!

 

/Alex

som ser fram emot att flukta på tiger och annat inom kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tjenare! Vad kul att du är nöjd med Macen.

 

Fast synd med firewiren.

 

Du kan köpa ett PC-card, ja. Se bara till att det är kompatibelt med OS X och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för tipsen.

 

Jag fick låna ett standard-vanilj-USB2 Cardbus-kort av en polare och det visade sig att 10.2 svalde det utan synpunkter. Prestandan var dock tämligen dålig - ungefär dubbelt mot USB1. Alltså i praktiken oanvändbart.

 

Men så fick jag så Tiger installerat för en stund sedan (efter att ha varit på Biltema och köpt nians torxskruvmejsel så jag kunde få isär apparaten) och där var det skillnad. Nästan lika snabbt som FireWire i min iMac.

 

Kan också tillägga att 7200rpm-disken gjorde en dramatisk prestandaskillnad. Bra snurr i maskin nu alltså.

 

Fast av någon anledning är det hemskt svårt att få det inbyggda ethernet-kortet att få kontakt med omvärlden... Funkade klockrent i 10.2. Håller på att tröska ner uppdateringar på Tiger nu. Det är tur maskinen har Airport.

 

Ha det härligt!

 

/Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada. För glada är ni i detta forum har jag märkt.  :ThumbsUp:

 

 

Man blir glad av Mac!!

av-363.gifav-363.gifav-363.gifav-363.gifav-363.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Så glad att jag nu skall åka hem till en polare och dricka pilsner - och bli ännu gladare. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...