Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro - full av barnsjukdomar?


joakiim

Rekommendera Poster

Förde första måste du köpa dom i Norrköping eller Nyköping! :lol:

17–18–19 kr eller så. …Vad menar du med "Vi´s", tidningen Vi eller äre nåt kondis??

 

Handduk, vaddå, sitter det en handduk i G5:orna???

 

Som jag skrivit i nån tråd har jag aldrig drabbats av problem el barnsjukdomar, men så håller jag mig till power macar och på senare år begagnat så då vet man ju att de funkar… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
artopaakkonen

Vi, heter våran matbutik här runt hörnet. Förr kalaldes dom för Vivo. Men sen kom nån på iden att döpa kedjan till Vi. Tycka va man vill om det...

 

Tror det är någon massbageri som producerar semlorna till dom. Tillplattade, dränkta i florsocker, inte alls fluffiga är dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är nog kondis som gäller, köp färre men dyrare och godare semlor på kondis och njut. ;)

 

PS. Helt OT men jag kollade in din hemsida Arto, fantastiska bilder du har där, det visste jag inte att du var så duktig fotograf! Är fåglarna tagna med 300mm? Vad nära du måste kommit, har du gömställe? Och rävbilderna, aldrig sett så söta rävar förut, urläckert. Är det ditt jobb eller hobby?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handduk, vaddå, sitter det en handduk i G5:orna???

283989[/snapback]

 

Det var ett försök till skämt, att vätskekylningen skulle läcka :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Surr från skärmen kan vara inverter-kortet (som har en transformator för DC -> AC). Min pismo surrade lite ibland för ett tag sen, när jag flyttade runt saker på skärmen.

Men det har jag inte hört på hur länge som helst nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Nej, det är nog kondis som gäller, köp färre men dyrare och godare semlor på kondis och njut. ;)

 

PS. Helt OT men jag kollade in din hemsida Arto, fantastiska bilder du har där, det visste jag inte att du var så duktig fotograf! Är fåglarna tagna med 300mm? Vad nära du måste kommit, har du gömställe? Och rävbilderna, aldrig sett så söta rävar förut, urläckert. Är det ditt jobb eller hobby?

283993[/snapback]

 

Jag får helt enkelt prova om Svens har goda semlor. En bit dit, men man kanske har lite nytta av promenaden så här års efter all inomhusproppande :)

 

Tack för OT-bildkommentarerna. Det är inte ofta nog som man får höra om vad folk känner för bilderna. Det är både jag och min far som fotograferar. Har en liten firma, som dock knappt bär sig. Men jag utbildar mig på KTH, och han arbetar samidigt som vi håller på med fotandet. 300 mm stämmer bra. Med gömsle kommer man tillräckligt nära. Dock är vissa bilder beskärda, så behovet av en 600 mm supertele finns :rolleyes: .

 

Nu till T igen. Det börjar nästan kännas som att Minin och eMacen är väldigt beprövad ei dagsläget. Billiga instegs & "väntemodeller" båda två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte det... Byta från något som är så nära perfekt man kan komma???

 

 

 

Det finns många fina bärbara PC´n. Kan du leva med Windows, *BSD eller Linux så varsågod.

 

:P

283840[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Kan ju inte det... Byta från något som är så nära perfekt man kan komma???

284023[/snapback]

 

 

:D det jag ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är vissa bilder beskärda, så behovet av en 600 mm supertele finns  :rolleyes:

284020[/snapback]

Sigma har ett 500mm tror jag som ger fina bilder till ett överkomligt pris. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Sigma har ett 500mm tror jag som ger fina bilder till ett överkomligt pris. :)

284032[/snapback]

 

Halva priset jämfört med Canons motsvarighet. Dock har den ingen IS och är lite-lite ljussvagare. Men den skulle säkerligen fungera mycket bra ändå.

 

Sysslar du med bilder?

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pb kan tjuta om jag sänker bakgrundsbelysningen men kör oftast på högsta ändå så det spelar ingen roll för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halva priset jämfört med Canons motsvarighet. Dock har den ingen IS och är lite-lite ljussvagare. Men den skulle säkerligen fungera mycket bra ändå.

 

Sysslar du med bilder?

 

:D

284063[/snapback]

Behövs stabilisator på en sån? Måste ju ändå ha stativ och snabba tider, eftersom fåglarna rör på sig… :) Tja, det hindrar ju alla fall inte.

 

Tjupp (el hur det stavas), fotar mest panoramor. :D

 

Vi kanske borde starta ny tråd? :lol: Äh, vår lilla OT-parentes är nog snart över…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Behövs stabilisator på en sån? Måste ju ändå ha stativ och snabba tider, eftersom fåglarna rör på sig… :) Tja, det hindrar ju alla fall inte.

 

Tjupp (el hur det stavas), fotar mest panoramor. :D

 

Vi kanske borde starta ny tråd? :lol: Äh, vår lilla OT-parentes är nog snart över…

284250[/snapback]

 

Ähh, vi kör på här. Eller finns det någon hemlig tråd jag missat här för sån här prat om estetisk kreativitet? :blink:

Vad det gäller IS på stativ så är det suveränt. Redan vid 300 mm är det trevligt med både och. Mikrorörelser som uppkommer av darrende händer och vind m.m. mot stativet motverkas av IS-systemet mycket bra. Så jag kan tänk amig att vid 500 mm vore det guld värt.

Har du några panoramor online? Vore intressant att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en bild, foto och kameratråd, å papperskorgen, men känns lite jobbigt och börja en ny tråd nu, det är ändå inte nån större fart här.

 

Jo, du har nog rätt, IS kan nog vara bra. Om man har råd så.

 

Jo, en hel del, här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Finns ju en bild, foto och kameratråd, å papperskorgen, men känns lite jobbigt och börja en ny tråd nu, det är ändå inte nån större fart här.

 

Jo, du har nog rätt, IS kan nog vara bra. Om man har råd så.

 

Jo, en hel del, här. :)

284300[/snapback]

 

Häftig "design", eller vad man nu ska kalla det (layout kanske) du har. Är det Java du använder dig ut av för panoramavisningar? Och själva upplägget med att orientera sig med hjälp av en karta passer sig utmärkt tycker jag. Bara man inte blir åksjuk av att resa mellan alla städer. :P

 

Akka bilder såg fina ut. Och vilket jobb det måste ha varit att foga samman de (helt manuellt?). Har du någon speciell stativfäste, och/eller T/S-objektiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

Flash allting. Stitchar i photoshop "manuellt" med hjälp av PTools. T/S förstår jag inte riktigt, har ett Sigma 8mm fisheye nu, ett panoramahuvud på stativ så jag kan rotera runt "nodal point" lagom antal grader mellan varje delbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Det här är inget nytt. När de första PowerBook alu kom så var det samma sak. Apple fixade det genom att ersätta de drabbade kunderna och har inte haft dessa problem sedan dess.

Så är det med alla nya datorer, oavsett vem som byggt dom.

 

Vänta till generation 2, eller var medveten om att barnsjukdomar kan förekomma. Tuff skit.

283842[/snapback]

 

¨Man ska tydligen passa sig för sista generationen också, se bara på Powerbook 15" som levereras med randig skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om ett par procent TOTALT av nya användare som råkar ut för hårdvaruproblem med sina nya datorer. De flesta av dessa är inte relaterade till designmissar, utan är rena hårdvarufel som defekta hårddiskar, kortslutningar och liknande, som beror på dålig kvalitetskontroll hos underleverantörer.

Andelen datorköpare som råkar ut för barnsjukdomar lär vara bråkdelen av en procent. Men säljer man 100 000 enheter, så är redan tre promille hela 300 personer. Och 300 personer kan höras rejält!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

8 mm låter riktigt spännande, speciellt om den tecknar ut en hel småbildsruta?

 

Finessen med T/S till "panoramor" är att du kan ha kameran helt stilla, och enbart shifta objektivet åt vänster och höger kan du ta tre bilder som du sedan kan kombinera till en relativt bred bild jättelätt. Observera att jag ha rinte provat det, bara läst :P

 

Men har du en välfungerande pano-huvud så är ju det allt du behöver :D

 

Nu blir det god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Några ord OT: Det finns en hemsida som jag hade som bokmärke i safari förr, men inte har hittat efter att jag installerade om datorn i höstas. Hursomhelst kunde man se när datorerna updaterades senast och hur lång tid det hade varit mellan updateringarna tidigare. Någon som har länken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Några ord OT: Det finns en hemsida som jag hade som bokmärke i safari förr, men inte har hittat efter att jag installerade om datorn i höstas. Hursomhelst kunde man se när datorerna updaterades senast och hur lång tid det hade varit mellan updateringarna tidigare. Någon som har länken?

284419[/snapback]

 

här: http://buyersguide.macrumors.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 mm låter riktigt spännande, speciellt om den tecknar ut en hel småbildsruta?

284391[/snapback]

8mm tecknar ut på bredden men bilden beskärs på höjden på min 350D, perfekt för mitt behov.

T/S var nåt helt nytt för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
8mm tecknar ut på bredden men bilden beskärs på höjden på min 350D, perfekt för mitt behov.

T/S var nåt helt nytt för mig!

284481[/snapback]

 

 

 

Har du kollat något på Canons nya EF-s zoom som börjar vid 10mm? Själv så har jag bara tillgång till en D60 vad det gäller liten sensorstorlek, så alla dessa nya godsaker från Canon är uteslutna från mig :(

 

T/S tror jag vore riktigt användbart till många sammanhang, inte bara arkitekturfotografering. Men dom är så pass dyra så man inte riktigt vågar satsa på en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...