Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panik! Jag har glömt administratörlösenordet


petsj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gjort en liten blunder och glömt bort lösenordet för att logga in som administratör! Alltså det lösenordet man tvingas skriva in då man t. ex. ska installera programuppdateringar.

 

HJÄLP!!!! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn. Starta upp på installationsskivan, efter val av språk, välj menyn Verktyg och "Återställ lösenord".

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att fungera iaf.... När jag stoppar i installationsskivan så kommer det upp en ruta där jag ska skriva in lösenord för att "Autentisera". Här saknar jag lösenord. Provade att stänga av datorn med strömbrytaren med skivan i och hoppades att någon meny eller liknande skulle komma upp, typ byta språk osv., men det gjorde det inte. Jag kom in i Finder precis som vanligt. Jag har version 10.3.2

 

SÅÅ tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in skivan, starta om datorn...MEN HÅLL NER C-KNAPPEN. Lycka till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla bra svar! Nu har jag bara ett litet problem till... lösenordet till nyckelringarna är också borta av någon konstig anledning.. Hur löser man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla bra svar! Nu har jag bara ett litet problem till... lösenordet till nyckelringarna är också borta av någon konstig anledning.. Hur löser man detta?

283045[/snapback]

nyckelringarna? samtliga eller endast för adminiatrator. Nyckel ringens lösenord borde uppdatera sig när man byter lösenord. Annars får du byta lösenordet på den på nåt vänstervis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nyckelringarna? samtliga eller endast för adminiatrator. Nyckel ringens lösenord borde uppdatera sig när man byter lösenord. Annars får du byta lösenordet på den på nåt vänstervis.

283047[/snapback]

 

Det har inte uppdaterats, så frågan är hur det där vänsterviset går till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställer du lösenordet och skapar ett nytt, så gäller det nya i Nyckelringen med.

 

Ställ sedan in din dator så att du alltid får logga in med ditt lösenord när du startar upp datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är meningen att nyckelringens innehåll ska försvinna när man återställer lösenord.

Men jag tror tidigare versioner av Mac OS X har ett säkerhetshål här.

 

Du bör iaf ändra lösenordet den vanliga vägen efter ha ändrat på CD-skivan. Normalt är det samma lösenord till nyckelringen som till användarkontot, men den kopplingen löses upp när man återställer från CD-skivan. Därför ska du gå in i Systeminställningar -> konton och ändra en gång till efter CD-skivan så är kopplingen igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...