Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgerna skrivaren/macen


Mariana

Rekommendera Poster

Jag undrar om man måste göra nån inställning så att bilden jag har på macen blir just så när jag skriver ut den. Jag har en canon 4200 och jag har märkt att utskrifterna blir lite mörkare än det som skärmen visar. Har hittills klarat mig med att ljusa upp bilden och skriva ut, då blir det nästan iaf som bilden i original. Kan man synca ihop skrivaren och macen på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

post-7816-1140048618.png

 

Fungerar det inte att kallibrera skärmen lite mörkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är kameran inställd på? Vilket omfång sRGB eller AdobeRGB

 

Antingen ändra kameran eller skärmen så bägge stämmer överens

 

Eller lägg ett antal tusen på en kalibreringshårdvara och mjukvara

kostar från 2500:- och uppåt.

 

Annars mörka ner skärmen med ljusinställningar så det stämmer med utskriven bild. Nästa gång så kan du ljusa upp bilden i t.ex. photoshop.

 

Sedan beror det på vilket papper du använder och vilka inställningar du har innan du skriver ut. Bläckstråleskrivare skall alltid ha bilden i RGB har man ställt in CMYK så blir färgerna grå/mörka.

 

Ingående läsning:

 

http://www.ekdahl.org/kurs/workingspace/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är inställd på sRGB och mig veterligen även kameran. Det märks mest på grön och röd färg. Den gröna på tex trädensblad blir mycket mörkare än det som jag har på skärmen. Själva bilden blir inte så mycket mörkare bara den gröna färgen. Den röda har om man tex har vinrött på skärmen, så blir det mera åt det rosa hållet. Lite irriterande.

Jag använder photo glossy paper.

 

Så här ser det ut i PS

post-6426-1140078940.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl skärmen du skall ställa in ?

 

Systeminställningar>bildskärmar>färg

välj skärmprofil

Apples är lite ljusare än Adobe t.ex.

 

Jag har adobeRGB inställd i skärmen och kameran också i adobe RGB

 

i photoshop om den skall styra så

Testa med Europe General Purpose2 i översta rutan "Settings" eller color managment off. Är det off så bestämmer skrivaren färgerna eller du själv med egna ICC-filer som passar till papperssorten.

 

T.ex. när jag printar på ILFORD-papper så använder jag deras profiler.

Instruktioner medföljer papperet, i alla fall för Epson.Ilford. Kanske inte med "piratpapper"

 

T.ex. http://www.ilford.com/html/us_english/prod...rofile_list.asp

 

En hel del pyssel och inställningar men resultatet blir "skitbra"

 

 

OCH de senaste drivrutinerna

 

för Canon http://software.canon-europe.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och skriva från Photoshop så använd "Print with preview"

 

Bestäm där storlek och stående/liggande under page setup

Sedan om PS eller skrivaren skall bestämma färgprofil m.m.

 

Egen profil sedan väljer man papperstyp efter man klickat print i nästa dialogruta

( jag har EPSON ) och under färg klicka bort color management.

 

Det finns en massa varianter beroende på papper och färgprofiler.

 

Man måste tala om "vem" som bestämmer färg. Antingen skrivaren eller det program man skriver från.

 

InDesign har egna inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är inställd på sRGB och mig veterligen även kameran. Det märks mest på grön och röd färg. Den gröna på tex trädensblad blir mycket mörkare än det som jag har på skärmen. Själva bilden blir inte så mycket mörkare bara den gröna färgen. Den röda har om man tex har vinrött på skärmen, så blir det mera åt det rosa hållet. Lite irriterande.

Jag använder photo glossy paper.

 

Så här ser det ut i PS

post-6426-1140078940.jpg

278959[/snapback]

 

sRGB är den i särklass sämsta färgrymd som finns, den försöker simulera en 15 år gammal okallibrerad PC skarm!!! Använd inte den. Adobe RGB ger bästa resultat.

Sen är det en räcka av kalibreringar för att få allt att stämma, men det beror ju på hur noggrann man vill vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på kameran och enligt exif på bilderna tro jag den står på sRGB. Vet inte hur man ändrar, men ska försöka titta i bruksanvisningen om det står nåt om det. Vad det gäller skärmen, står den på iMac. Alltså inte sRGB och inte på Adobe RGB 1998. Kan man bara ställa den på Adobe RGB1998 och markera kalibrering(svårt ord) eller är det mer man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på kameran och enligt exif på bilderna tro jag den står på sRGB. Vet inte hur man ändrar, men ska försöka titta i bruksanvisningen om det står nåt om det. Vad det gäller skärmen, står den på iMac. Alltså inte sRGB och inte på Adobe RGB 1998. Kan man bara ställa den på Adobe RGB1998 och markera kalibrering(svårt ord) eller är det mer man ska göra?

279251[/snapback]

 

Markera bara adobe RGB1998

klicka inte kalibrera för då får du en massa frågor och kan ställa till det

 

Du kan skifta mellan Adobe och iMac så ser du skillnaden på färgen i skärmen

 

Försök att köra adobe den är bredare i rymd och lite mörkare vilket stämmer bättre med kameran

 

Kan du dessutom ställa om kameran till adobe så är det bra.

 

Tänk bara på att när du öppnar PS så frågar PS om du skall använda kamerans/bildens RGB ( inbakad)

eller konvertera. Konvertera till adobe.

 

och läs help för PS plus Skrivarens Help för inställningar, så blir det nog perfekt till slut.

 

Ställ in rätt profil för det papper du använder.

 

 

Jag körde KODAK-papper glossy i min Epson och det blev bruna bubblor Plus jag var snål med min gamla skrivare och köpte piratfärg Det var heller inte bra i längden.

 

Nu har jag ny Epson och tänker hålla mig till originalfärger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat efter nu och ändra skärmens inställning till Adobe RGB 1998. I photoshop stod den på sRGB..... och den satte jag på adobe RGB 1998. Jag märkte ingen skillnad när jag bara ändrade på skärmen, men när jag tog fram en bild som jag gjort (den som grönfärgen inte stämde på) så såg man skillnaden i hur man rörde inställningarna för photoshop.

Så nu står både skärm och PS på RGB 1998.Vad är det för skillnad på Adobe RGB1998 och monitor adobe RGB 1998?

post-6426-1140124077.jpg

 

Men jag blev lite brydd för jag skulle spara bilden för webben och då får man ju upp 2 likadanna foton bredvid varandra. Den vänstra ska ju vara originalet och den högra när den sparats för webben. Men den vänstra är den som ser bäst ut och liknar mitt original bäst. Hur kan det komma sig?

post-6426-1140124130.jpg

 

Kameran och skrivaren har jag inte hunnit tittat på ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag blev lite brydd för jag skulle spara bilden för webben och då får man ju upp 2 likadanna foton bredvid varandra. Den vänstra ska ju vara originalet och den högra när den sparats för webben. Men den vänstra är den som ser bäst ut och liknar mitt original bäst. Hur kan det komma sig?

post-6426-1140124130.jpg

 

Kameran och skrivaren har jag inte hunnit tittat på ännu.

279403[/snapback]

 

Om du tittar på bilden så ser du att du kan även titta på bilden 4 likadana, det innebär att du kan ha fyra likadana bilder fast med olika format på alla fyra tex.jpg, gif osv. det är för att jämföra hur bilderna ser ut i olika format, ganska bra om man ska tex. spara dessa för webben/hemsidan, markera bilden å ändra filändelse så får du fram hur stor filen är i tex. gif eller jpg format.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades komma in i skrivaren, inte bokstavligt :D men där kunde man kolla hur mycket bläck det var kvar i olika patroner och tydligen har jag lite gul och magenta, cyan är bara till hälften. Det kan ju bero på det, men då tycker jag att det jag skriver ut med skrivaren ska bli ljusare eller blekare än min bild på skärmen, men så är inte fallet utan det är tvärtom :unsure:

Dremot hittade jag ingen uppgift på vilken färgprofil skrivaren använder sig av. Letar vidare på det.

 

Ska kolla det du sa Pekkason. Återkommer om det om jag fortfarande är förvirrad :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl kört "rengöring" på skrivaren.

 

Det finns väl en test på att färgerna kommer ut helt genom munstyckena och om det behövs rengöring. Ibland räcker det med att en färg kommer för lite för att det skall bli skit av bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört rengöringen. Trodde inte det behövdes så snart efter införskaffandet. Men jag ska göra det så får jag se hur det ser ut efteråt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tyvärr så måste man kolla. Köra en testutskrift som finns.

 

Jag var borta 5 dagar skulle printa ut en stor bild,förstörde dyrt papper och slösade färg. Trodde inte heller att min nya svindyra skrivare skulle strula. Epson R2400

A3+ skrivare

 

Men man skall ta för vana att att skriva ut en liten testrad. Det blir billigare då :)

 

Speciellt om man skriver på canvas som kostar skjortan eller så får man ta fram akryl/oljefärger och göra en riktig tavla :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört rengöringsprogrammet på skrivaren. Den svarade att det inte fanns nåt smuts eller så. Utskriften överenstämde med vad som var bra. Men fortfarande är det viss skillnad mellan bilden på macen och utskriften. Fast jag tror att det har att göra med att vissa färger är det mindre av även om den inte sagt till att det börjar ta slut. Får fixa nya patroner senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit tidigare. För att få nästan 100% så måste man kalibrera skärmen med Hårdvara och Mjukvara som kostar från 2500:-

 

Dessutom så skiljer det när man väljer utskrift. Glossy,Matte och andra papper.

Mycket noga med inställningar för papperssort.

 

Men kör med AdobeRGB och ställ ner ljusheten på skärmen.

På min iMac globe G4 och tillhörande tangentbord är det knappen F14 som mörkar ner skärmen. Därefter kan du ställa om ljusheten på bilden i photoshop eller vad du använder. Det är nog det närmaste du kommer utan kalibrering.

 

Känner du någon som har tryckeri och kalibreringsutrustning så kanske du kan låna den,hem eller transportera dator och skrivare dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...