Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC-kort till Macen


magnus

Rekommendera Poster

Kom att tänka på det iomed en annan diskussion om vad som sög med macen samt att VPC inte fungerar med G5. Vad hände egentligen med alla PCI-kort som gav tillgång till en Pentium-processor på Macen? Virtual PC kostar iofs endast ca 1500 kr, men ger oxå bara prestanda motsvarande en riktigt usel pc. Hade det inte istället varit roligare med t ex en äkta AMD eller INTEL-processor på nån GHz?. Det fungerade ju förr?

 

Lär kanske inte bli Apple som lanserar ett sådant PC-kort, men någon driftig tredjepart borde ju funderat över möjligheterna att ruska liv i marknaden…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orange har väl slutat tillverka dem, dessutom funkar de bara på G4or som kan boota i OS9. De var dessutom svindyra de jag hade i min gamla beiga g3a var väl nåt OrangePC 660 (om jag minns rätt) och det kostade ju närmare 10papp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m, då borde det med andra ord finnas plats för en ny aktör på marknaden. För om det finns ett behov av slöa VPC så borde det finnas ett ännu större behov av vettigt prissatta PC-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Steve kom tillbaks till Apple så rensade han ut både det ena och det andra som han inte tyckte borde finnas t ex Newton, Mac-kloner, PC-kort m m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kortet jag hade kom inte från Apple utan från Orange, jag vet att Apple hade pc-dos kort också men de var långt i från så "snabba" som Oranges senare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orange hade väl upp till 400 MHz? Fast det jag eftersöker är med prestanda över 1 Ghz. Fast iofs borde ett gammalt 400 Mhz pc-kort smiska samtliga pc-emulatorer på marknaden…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm 400MHz fanns de med lite olika cpuer jag hade en AMD på mitt, en snabbkoll på ebay USA så hittar man inte många sådana kort fanns ett 660 kort med okänd funktion samt att massa kablar osv saknades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Orange hade PC-kort till Mac. Men de var för dyra jämfört med Softwindows, VPC och vanliga PC-datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Främsta orsaken till att pc-korten försvann var att det inte lönade sig. Anledningen till att pc-brukar idag är så billiga är att man bygga dem rakt av från asiatiska standardkomponenter.

 

Bygg pc:n på ett pci-kort och du måste konstruera hela datorn själv. För att inte tala om svårigheterna att fixa den kylning och kraftförsörjning som krävs med modernare intel- och amd-processorer. Har också för mig att det krävdes specialkretsar. Till råga på allt var marknaden begränsad och det såldes små volymer. Utvecklingskostnaden kunde inte spridas över tillverkningsvolymerna.

 

Så i slutändan betalar man höga priser för ett pc-kort, där man för samma summa pengar fått en betydligt kraftfullare separat pc-manick. Orange-korten gick väl på 1000 - 2000 dollar innan de lade ner alltihopa.

 

Så om vi omsätter detta till dagens tekniska specar: Skulle du betala 15.000 kronor + moms för ett pc-kort med en AMD Duron 800 GHz, geforce2 go-kort och som delar hårddisk med Macen, eller skulle du välja ett komplett paket med stationär 2 GHz P4 för 7.500 spänn? 15.000 räcker till en hyfsad bärbar pc som tar minimalt med plats.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trist verkligheten är ibland. Då får man väl bara hoppas att emulatorprogrammen snabbas upp rejält i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan någon svara på varför det inte finns några Macintosh-kort till PC-datorer?

 

(den frågan fick jag ibland när jag jobbade som Apple-åf)

 

Det borde väl löna sig bättre, med tanke på hur dyra Macar är.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan någon svara på varför det inte finns några Macintosh-kort till PC-datorer?

 

(den frågan fick jag ibland när jag jobbade som Apple-åf)

 

Det borde väl löna sig bättre, med tanke på hur dyra Macar är.

 

:)

Största anledningen är nog att MacOS EULA förbjuder att MacOS körs på icke apple hårdvara (hårdvara från tillverkare som inte har licensierat MacOS). jag hörde dock att några emulator tillverkare jobbade på att trycka en PowerPC på ett PCI kort, det största problemet med emuleringen av en Mac på en PC är själva processorn, efter som den har många fler register osv. iofs var det ett bra tagsedan jag hörde om dessa kort så antingen kan det varit lösa rykten eller så har dom slutat. hursom helst, att bygga en kort som kan köra MacOS X borde inte vara omöjligt och olagligt, men att använda MacOS X på det är förmodligen det.

 

Annars skulle det vara himla trevligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om vi omsätter detta till dagens tekniska specar: Skulle du betala 15.000 kronor + moms för ett pc-kort med en AMD Duron 800 GHz, geforce2 go-kort och som delar hårddisk med Macen, eller skulle du välja ett komplett paket med stationär 2 GHz P4 för 7.500 spänn? 15.000 räcker till en hyfsad bärbar pc som tar minimalt med plats.

 

//Thomas

Eller köper en begagnad PC för kaffepengar. Men problemet är ju att grejorna tar plats.... Snyggt flin på avataren förresten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...