Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PCI-Kort


conloc

Rekommendera Poster

ALI-Chppet är bra men Agere är ett strå vassare om man kör

 

Classic och X men priset kan vara avskräckande.

 

Nec-Chippet har hitils vart bäst o billigast OS 8.1 till Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Köpte igår ett USB 4+1 PCI-kort av märket SYBA på Kjell i Borås för 199 kronor. Enligt katalogen skulle det vara ett ALI-chip, men visade sig vara ett NEC, D-720101, som Apple haft som standard för USB i Mac Mini. Fyndläge eftersom expediten såg ut som ett frågetecken när jag ville veta vilket chip som satt i.

 

Kortet fungerade helt okej på min Sawtooth, om än inte lika snabbt som firewirekopplingen (testade att överföra en mpeg-fil på 40 MB till USB-flashminne resp. firewirehårddisk). Snabbheten låg kanske på hälften, men i alla fall duktigt bättre än USB 1.1. Å andra sidan kan ju den verkliga mottagligheten ha skiftat hos resp. enhet.

 

Innan jag monterade detta kort hade jag uppdaterat drivrutinerna med en Sonnet Allegro-drivrutin för USB PCI. Vet inte om det spelade någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tänkte väcka liv i denna tråd...

 

köpte ett kort hos Classe, som ¨på kartongen anger stöd för Mac... VIA-chipset handlar det om. Efter att ha installerat drivisar från medföljande CD (innan dess funkade inget alls) så beter det sig lite underligt:

 

- iPod Nano (gen 1) laddas men monteras inte, varken i Finder, itunes eller skivkontroll.

- Min digitalkamera funkar däremot, både i iPhoto och i finder. Däremot så var det knappast 2.0-speed på överföringen...

 

Varför är det så här?

 

Förhoppningsvis kan det funka med uppdaterade drivisar, synd bara att pkg-filen från tillverkaren verkar vara korrupt (se annan tråd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Tänkte väcka liv i denna tråd...

 

köpte ett kort hos Classe, som ¨på kartongen anger stöd för Mac... VIA-chipset handlar det om. Efter att ha installerat drivisar från medföljande CD (innan dess funkade inget alls) så beter det sig lite underligt:

 

- iPod Nano (gen 1) laddas men monteras inte, varken i Finder, itunes eller skivkontroll.

- Min digitalkamera funkar däremot, både i iPhoto och i finder. Däremot så var det knappast 2.0-speed på överföringen...

 

Varför är det så här?

 

Förhoppningsvis kan det funka med uppdaterade drivisar, synd bara att pkg-filen från tillverkaren verkar vara korrupt (se annan tråd).

VIA-chipet fungerar inte fullt ut med nyare Mac OS X. Jag har testat... :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...