Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nokia 6280


DanneBoy83

Rekommendera Poster

Är det någon som testat att avända en Nokia 6280 tillsammans med en Mac? Att synka funkar ju inte, iom att den använder Series 40, men hur verkar det med möjligheten att montera minneskortet som enhet? Antar att filer skickade med bluetooh funkar bra, men var lägger sig dessa i telefonen (exempelvis ljudfiler)?

 

Funderar på att köpa denna telefon då den verkar vara najs, synd bara att man får offra synkmöjligheten :(. Eller finns det andra möjligheter?

 

Ni som har erfarenheter kan väl hojta till!

 

Tack på förhand!

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Fick en 6580 idag, men har tyvärr inte hunnit testa så mycket än, men åter kommer när jag provkört den ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Återkom snart :). Jättenyfiken ju ;)

 

Vore ju kanon om Nokias eget program "Nokia Collector" för Mac funkar bra tillsammans med den för o bläddra på mobilen o så. Testa gärna det om du har möjlighet.

 

Ska bli kul o höra ifrån dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat än? Hur verkar det? Synpunkter/åsikter om telefonen i övrigt o tillsammans med din Mac?

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat med iSync, funkar inte, fast det hade man inte räknat med.

Men jag kan parkoppla Nokian och datorn.

Jag kan bläddra på enhet och där välja var jag vill lägga filer eller ta filer från nokian.

Skickar jag en fil från datorn så hamnar den på minneskortet.

Nokia collector har jag inte fått att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbt och smidigt att föra över filer mellan mac och 6280. Är det någon som vet om det går att föra över adressboken från datorn på detta sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men parkoppling duger ju bra ju. Går det snabbt o enkelt att överföra filer då?

269977[/snapback]

Tycker nog att det går fem ggr snabbare än med min SE

 

Det går snabbt och smidigt att föra över filer mellan mac och 6280. Är det någon som vet om det går att föra över adressboken från datorn på detta sätt?

269982[/snapback]

Har själv försökt att klura ut det nu i ett par dagar utan att lyckas :(

Blir nog att lägga in alla nummer manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde du inte kunna exportera numren från adressboken som en vCard-fil och skicka till telefonen via bluetooth och köra den där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. När man för över filer till telefonen, hamnar de då direkt i "rätt" mapp på minneskortet, dvs mp3 filer i musikmappen osv så att de direkt går att spela upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft väldiga problem att ansluta datorn till telefonen på sista tiden, kan bero på min BT i datorn.

När jag har skickat filmer från en annan telefon så har dom inte hamnat i ngn mapp, utan direkt på minnes kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jasså? Men det funkade bra förut lr? Hur var det när det funkade då? Gick det att bläddra på Nokian när den var parkopplad lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jasså? Men det funkade bra förut lr? Hur var det när det funkade då? Gick det att bläddra på Nokian när den var parkopplad lr?

270621[/snapback]

Jag har bara skickat ngn bild till nokian från datorn, bläddra är det inga problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara skickat ngn bild till nokian från datorn, bläddra är det inga problem med.

270655[/snapback]

 

Okej. Bra att bläddringen funkar bra då. Ser man de olika mapparna på mobilen då lr? Lägg gärna in en skärmdump på det.

 

Men du saknar inte iSync möjlighet eller? Du kanske inte är en sån som använder kalender ;)

 

Finns ju ett program som funkar med vissa Nokia series 40 mobiler (fler än vad tillverkaren anger) som låter användaren ladda upp saker/redigera telefonbok osv. via macen. Vore kul om du har möjlighet att testa det och se om det kan ansluta till 6280. Programet heter "Phone Director" (http://www.macmedia.sk/pd.htm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska i väg köpa mig en ny BT i dag och se om det funkar bättre med den.

För nu kan jag inte bläddra alls som jag kunde innan.

Själv så använder jag mig inte av iSync än till att föra över telnr, men det verkar ju vara kört på den fronten :(

Har testat att köra med USB2 nu mellan Nokian och datorn, man kommer bara åt minnes kortet på det viset plus att minnet är låst :( man kan bara hämta från telefonen inte skicka till telefonen :angry:

Men det kanske kan gå om man köper ett nytt minnes kort??

 

Phone Director har jag inte fått att fungera, men det kommer säkert en uppdatering så det ska funka kan man ju hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag göra, hoppas att det bara är det som strular men jag börjar faktisk misstänka att Nokian och Macen inte är så bra polare :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... fast konstigt att det funkade förut då...

 

Är för övrigt fortfarande inte helt på det klara med var bilder, mp3 osv. som laddas upp från macen hamnar. Nokia skriver i ett mail:

"Om du ansluter telefonen via Bluetooth och överför filer via Bluetooth adapterns programmvara

så kommer filerna till telefonen på samma sätt som i en Series 60.

Det vill säga filerna du överför kommer in under meddelande inkorgen."

Hamnar filerna verkligen i inkorgen tillsammans med sms o mms?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där nu har jag köpt ny BT.

 

vCard går inte att skicka till telefonen från datorn.

Bilder man skickar från datorn hamnar i en mapp som heter mottagna filer på telefonens inbyggda minne.

Musik som kommer från datorn hamnar direkt på minnes kortet, inte i ngn spec mapp.

 

Men något som verkligen är synd är att man inte kan föra över mp3 med USB2, för det skulle gå ruskigt snabbt, men det kanske funkar då man köper ett nytt kort som jag skrev innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Så det var bluetoothen i datorn som var problemet.

 

Så filer hamnar i de mapparna när de skickas till telefonen ja, även om man altså valt att bläddra i en annan mapp via bluetooth?

 

Har du testat att ställa om USB läget till datalagring, istället för standard. Såg i manualen att det gick att göra. Inte för att jag vet om det gör någon skillnad, men ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ställa om USB läget till datalagring, istället för standard. Såg i manualen att det gick att göra. Inte för att jag vet om det gör någon skillnad, men ändå :)

271549[/snapback]

Det är datalagring jag kört med, med standard läget kommer inte telefonen upp på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grrr! Vad är det för fel på Nokia, när skall dom lära sig, eller är det Apple? Nåja Grrrr! i alla fall.

 

Jag gillar inte SE's gränssnitt, tro mig jag har testat, däremot gillar min tumme Nokia så jag lever osynkat. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått PhoneDirector att funka tillsammans med min 6280 för bläddring i telefonen, skicka adressbok, kalender + mycket mer. Har inte testat allt, men verkar funka okej. Det viktiga för att det ska funka är att man väljer rätt serieport i inställningen så bluettoothen fattar vilken anslutning den ska ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...