Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är alla tangentbord vänsterhänta?


Sonore

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...

Det var jag som tag upp det här med att använda vänster tumme + pekfinger för snabbkommandon. Finns det något bättre sätt? Jag använder Quark XPress rätt mycket och på något sätt har snabbkommandona satt sig i förlängda ryggmärgen eller vad det heter.

 

Nu hörde jag en pc-användare säga att hon använder lillfingret för att hålla nere ctrl-knappen på pc. På pc-n blir det ju väligt krampaktigt om man försöker sätta tummen på ctrl och pekfingret på V t ex.

 

(Hur gör djur?) B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I snabbkommandona på konventionella bord är tummen är nog rätt naturlig för kommandotangenterna och pekfingret i varje fall för C och V, (gärna andra fingrar på Q W A S förresten) om man i någon mån vill bibehålla handens "utgångsposition" för snabbhetens skull.

 

(Men jag föredrar förstås att tummarna hedras, befrias och får sitt fulla fingervärde som på amerikanska Kinesis Advantage- och engelska Maltron-borden, som låter tummarna fullgöra sina kommandouppdrag och mycket annat med stolthet istället för underkastelse)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äpple-knappen, som används till de flesta kortkommandon på mac, sitter bra mycket bättre till för tummen än ctrl på pezen.

Det är här det märks att Apple är ett företag som åtminstone tänker lite längre än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... de prototyper en Göterborgsläkare med intresse för ergonomi konstruerade. Samme läkare (tyvärr minns jag inte hans namn) konstruerade ju också sina bord med RAK placering av bokstavstangenterna (liksom siffrorna på numeriska delen) istället för den vanliga diagonala förskjutningen som ju bara är ett arv från de gamla mekaniska skrivmaskinerna med typarmar som måste gå fria från varandra. Det finns ingen som helst praktisk eller ergonomisk anledning att behålla tangenternas diagonala placering, tvärtom skulle snabbheten och bekvämligheten öka om man vande sig vid rak placeringen istället.

Nu (efter 5 månader) minns jag hans namn: Johan Ullman, som numer är känd för sin PenClick Mouse, den fristående optiska pennmusen som arbetar utan "pad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Rastapopoulus efterlyste något dragspelsliknande tangentbord för att slippa den onaturliga handledsvridningen.

Kan det här vara något:

 

Ett ergo-alternativ

 

(missa inte backspeglarna)

:) Precis!

 

Egentligen måste jag erkänna att min idé är snodd från en kollega i musikbranschen (vilken jag härstammar ifrån) som gaffade ihop två DX7:or på höjden… B)

 

Beträffande fingersättning för snabbkommandon så beror det ju lite på vilket det är vilken hand som är bäst. Cmd-a, cmd-s, cmd-w är ju vänsterkommandon, medan cmd-o, cmd-k och cmd-p är högerkommandon.

 

Apropå PC:ns eländiga ergonomi så är mitt värsta hatobjekt @, vilket på PC antingen kräver en Franz Lizst-hand eller två händer. Otroligt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 DX7:or på höjden vore en upplevelse att få se och prova!

@ på PC, liksom ctrl, är i sanning en formidabel katastrof som jag försöker förtränga genom att hålla fingrarna borta från PC:n.

 

Beträffande Johan Ullmans intressanta ergonomiska tangentbord meddelar han som svar på min fråga att:

 

"Sedan först Apple och sedan MS gjort sina tolkningar av mitt koncept har det inte funnits resurser att ta fram originalet."

 

Synd, eftersom Ullmanprototypen föreföll betydligt bättre ergonomiskt än Apple/MS-tolkningarna,

vilket bekräftar att det kan vara oöverstigligt att få en bra idé i produktion

(Vid sidan om att producera PenClick Mouse sysslar nu Ullman mest med förarmiljöer.)

 

För att få tag på bättre tangentbordsergonomi återstår såvitt jag förstår bara amerikanska/engelska alternativ. ÅÄÖ finns kvar (som funktioner) om man kör tangentborden under svenskt OS, men Å kan ligga på ett helt annan plats än den svenska. Vissa av borden har möjlighet till fri allokering av tangentfunktionerna, tillåter alltså Å:et att återta sin rättmätiga plats.

 

Förklaringen till att vi ännu får dras med våra stupida och föråldrade tangentbord stavas förstås STANDARD. Hur dålig, skadlig, opraktisk, dum och förlegad den än är så möter man samma standardlayout överallt, även i Uganda eller t.o.m. på så exotiska platser som Trosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

:DHalvårs-rapport från Ergonomins förlovade land :D

Efter att ha i flera månader ha tjatat och brett ut mig över hur idiotiska våra 1800-tals-skrivmaskinsdesignade tangentbord är och efter misslyckade patetiska försök att elda massorna till den stora Revolutionen, återstod inte annat än att i all ensamhet ta tjuren vid hornen, betala istället för att gnälla, och beställa ett av de alternativa borden, Kinesis Advantage Pro.

510.jpgdfsw_lrg.jpg

Erfarenheter:

För mig ett par veckors tillvänjning & tålamod för att komma upp i samma hastighet som tidigare, därefter bara positivt.

Den omtumlande designen är klart funktionell. Ergonomin definitivt bättre:

 

Fördelar:

• Äntligen rakt placerade tangenter istället för den meningslösa diagonalförskjutningen.

• Tangenterna ligger lättnåeligare och snabbtillgängligare tack vare rak placering och konkava "tangentskålar" även om tangentbordet sett på bild kan se väl obskyrt ut.

• Bordets lutning år sidorna ger bättre sektionsvinkel för underarmar-händer, även om lutningen egentligen borde vara större än så.

• Bra med axeldistans mellan händerna, "tangentskålarna" mycket bekväma&snabba.

• Tummarna har befriats och utnyttjas mer och bättre

• Praktiskt är att ge en uppsättning cmd-ctrl-alt-shift till vardera tummen, förutom ytterligare tangenter, med shift dubblerat också på de vanliga lillfingertangenterna.

• Alla tangenter är omprogramerbara och kan därtill macrofieras i bordets alternativa "keypad"läge

• Bra med 3 fotpedaler (tillbehör) till vilka man gärna dubblerar funktionerna shift, alt och "keypad"omkopplare för den alternativa tangentbordsuppsättning som låter höger tangentbordshalva fungera som "inbäddad" numerisk enhet.

• Kinesis Advantage Pro USB levereras anpassad för Mac, men kan enkelt ställas om till och justeras även för PC.

• Om man har en och samma arbetsdator är tg-bordet ett klart lyft.

• Designen som ögonfägnad, personlig smakfråga som ju är mindre väsentlig för funktion och ergonomi, passar påfallande bra till macar.

 

Nackdelar:

• Priset. Åtminstone 2 kr för dyrt.

• Om man i sitt arbete skiftar mellan flera datorer går det visserligen att hålla dubbla tangentbordsdesigner à jour men det är ändå en nackdel eftersom det skiljer så pass mycket mellan tg-borden. Detta var aldrig något problem med Apple Ajdustable-bordet som bortsett från den valfria vinkeln mellan tg-halvorna hade konventionell diagonaldesign.

• Abstinensbesvär om man inte har tillgång till bordet.

• Kinesis Advantage Pro med USB-anslutning finns än så länge bara med US.märkta tangenter (medan Kinesis Ergo Elan med seriell anslutning finns med svensk uppsättning).

• Ett par detaljer kunde lösts mer konsekvent i enlighet med bordets egen designfilosofi.

 

Summering:

Jag tror att bordet skulle kunna hjälpa många som tenderar att råka ut för de klassiska tangentbordsanvändarskadorna.

Däremot är det väl inte så lämpligt om man ofta måste jobba på fler datorer på samma arbetsplats eller olika arbetsplatser, visserligen kan man ta bordet med sig och koppla in både till mac och pc men det kan ju bli för omständligt, särskilt om flera använder samma dator.

Själv fick jag tack vare bra arbetsbord med underarmsstöd aldrig några värre problem med de klassiska tg-borden, men tycker helt enkelt att det är för dumt att den design som skapades för över hundra år sedan för att lösa skrivmaskinernas mekaniska typarmsproblem fortfarande ska styra designen på datortangentbord. Sen är det klart att det finns viktigare saker än tangentbord att bekymra sig för när det gäller datorer, men är man ergomán så är man.

 

Nuvarande tgb-standard är dock antagligen evig eftersom den är just världsstandard. Det är svårt att se hur världen någonsin skulle kunna enas om en ny bättre standard trots att nuvarande form är undermålig och omotiverad. Vem skulle kunna kunna driva igenom en ändring utan hänsyn? President George W. Bush kanske? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skulle kunna kunna driva igenom en ändring utan hänsyn? President George W. Bush kanske? <_<

Sjävfallet i allians med Bill Gates och en koalition av villiga förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det iaf. finns en sak som är ergonomisk för vänsterhänta. :)

Är vänsterhänt och har min mus på vänstersida av tangentbordet.

 

Hur många "dator-geeks" är det som får problem med ergonomin med möss å tangentbord? Alltså folk som sitter väldigt mycket vid datorn. Själv inte hört något ifrån nån som gör det, medans folk som sitter mest på jobbet eller bara några timmar om dan får problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Det värsta är att den heligheten får sig en knäck då man läser följande:

"I was surprised by the factoid (gathered from Grolier's Encyclopedia) that part of the QWERTY layout (den klassiska layouten) was driven by the decision to place all of the letters in the word "typewriter" on the top row so that salesmen wouldn't have to hunt and peck."

Den verkliga anledningen är faktiskt mycket mer simpel (även om just ordet "Typewriter" ligger på en rad), kolla riktigt noga när du skriver ett ord i QWERTY (engelska ord iallafall) så är det nästa alltid vänster - höger - vänster - höger det är sälla bokstäver ligger intil varandra; självklart går inte det att förhindra. men tillskillnad från DVORAK som är designat att ha dom mest använda bokstäverna centralt där med minimera hand/finger förflyttning.

 

Anledningen till att QWERTY har en väldigt utspridning är av en mycket gammal anledning, kommer ni ihåg skrivmaskinerna som hadde "armar" som slog bokstäverna mot ett färgband ?

Provade ni nånsin att trycka två bokstäver samtidigt; dom krockade då eller hur ?

QWERTY var designat för att sacka ner skrivmaskinisten så att kollisioner skulle undvikas så mycket som möjligt,

kostnaden för att reparera en skrivmaskin var mycket högre än kostnaden för den extra tid det skulle ta att skriva meddelandet vid den här tidpunkten, genom att förflytta armarna så långt från varandra som möjligt för dom flesta ord minimerades alltså risken för en kollision.

Att sedan QWERTY fortfarande idag är en standard är förmodligen som med alla andra standards; det är svårt att lära en gammal hund att sitta....

 

Det går dock skriva väldigt fort med QWERTY, men det går att skriva ändå fortare med DVORAK.

 

Personligen trivs jag med QWERTY; och har en egen teknik för att skriva med just denna tangentbordslayout, vilken jag funnit svår att flytta till andra tangentbords layouter så som DVORAK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver på följande vis:

80% arbetar höger pekfinger, och trycker ner de flesta tangenter till höger om linjen 4edc. Vänster pekfinger hjälper till med resten tangenter på vänsterkanten, och sköter dessutom shift-tangenten och eventuella andra specialtangenter.

Ibland, när det passar i rytmen, hjälper någon av tummarna till med att trycka ner mellanslag.

I övrigt är det nästan undantagslöst höger lång- och ringfinger som samlat trycker ner backspace och return.

Jag är fruktansvärt högerhänt, ska jag påpeka.

 

Trots detta kan jag skriva i princip felfritt med 25-30 ord i minuten (i ett jobbsökartest på engelska), så det är inte så illa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver på följande vis:

80% arbetar höger pekfinger, och trycker ner de flesta tangenter till höger om linjen 4edc. Vänster pekfinger hjälper till med resten tangenter på vänsterkanten, och sköter dessutom shift-tangenten och eventuella andra specialtangenter......

Jag använder de flesta fingrarna när jag skriver, lite vilken som passar bäst med var handen ligger i förhållande till tangenterna......tror jag.

När jag skriver detta inlägg, tänker jag på vilka fingrar jag använder, men det är svårt. Vänsterhanden använder jag de flesta fingrarna med, men på högerhanden är demest pekfingret som får jobba. Fast lite får de andra fingrarna jobba också, mest när jag skriver å, ä, ö.

 

Det var svårt som bara den att försöka skriva som vanligt, men tänka på vilka fingrar man använder (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver med hela vänstra handen, men bara pekfinger långfinger och ringfinger på höger handen; dessutom flyttar jag högerhanden väldigt mycket medans vänster ligger statiskt på samma position för det mesta.

Lite underligt faktiskt; det är precis tvärtom när jag spelar piano/synth; då är högerhanden mest rörligt medans vänster är ganska passiv för det mesta. (jag spelar mest solo liknande saker)

Men när jag spelar gitarr så är all rörlighet i vänster och höger är passiv. ganska konstigt.

 

Ivilket fall med min QWERTY teknik kan jag nå upp till 85 WPM (Words Per Minute) felfritt och 88 WPM med några enstaka fel.

 

wpm.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, jag var bättre än jag trodde! Fick 39 wpm i det testet, med ett fel.

Det var Huckleberry-texten.

 

Fick 41 wpm när jag skrev av den om företagsallianser. Det var längre ord i den, så jag behövde slösa mindre tid på att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D HURRA ! DEN GAMLA TANGENTBORDSTRÅDEN LEVER JU TROTS ALLT ! :D

*Det värsta är att den heligheten får sig en knäck då man läser följande:

"I was surprised by the factoid (gathered from Grolier's Encyclopedia) that part of the QWERTY layout (den klassiska layouten) was driven by the decision to place all of the letters in the word "typewriter" on the top row so that salesmen wouldn't have to hunt and peck."

Den verkliga anledningen är faktiskt mycket mer simpel ...... kolla riktigt noga när du skriver ett ord i QWERTY (engelska ord iallafall) så är det nästa alltid vänster - höger - vänster - höger ..... till skillnad från DVORAK som är designat att ha dom mest använda bokstäverna centralt och därmed minimera hand/finger förflyttning. .... QWERTY var designat för att sacka ner skrivmaskinisten så att kollisioner skulle undvikas så mycket som möjligt, ..... genom att förflytta armarna så långt från varandra som möjligt för dom flesta ord minimerades alltså risken för en kollision. Det går dock skriva väldigt fort med QWERTY, men det går att skriva ändå fortare med DVORAK. Personligen trivs jag med QWERTY; och har en egen teknik .. , vilken jag funnit svår att flytta till andra tangentbords layouter så som DVORAK.

"the QWERTY layout was ... the word "typewriter" on the top row" Här står man naken  och avslöjad, ingenting är heligt och Gud är död!  :blink:

Tack för din information om QWERTY som kanske innebär att Gud trots allt lever och att man inte är så naken.

DVORAKs ändamål är också att växelvis använda höger och vänster hand genom att i hög grad lägga vokalerna och konsonanterna på olika sidor, förutom ambitionen att lägga de mest använda bokstäverna på mitten i fingrarnas "hemrad". Detta senare gör DVORAK snabbare än QWERTY men växlingen varannan höger varannan vänster är bra för snabbheten i bägge systemen, eftersom man kan flytta t.ex. höger hands respektive finger till rätt läge för nästa bokstav medan vänster hand utför den aktuella. (Det är troligt att DVORAK har större andel höger-vänsterväxling än QWERTY) I likhet med dig skulle jag som ryggmärgsvan QWERTY-skrivare ha utomordentligt svårt för att gå över till DVORAK, jag kan inte tänka mig att det skulle vara värt det höga priset att bli totalt oduglig på QWERTY-bord. (Om nu inte Bush, Gates och en koalition av villiga gör DVORAK till världsstandard förstås) Däremot är det betydligt lättare att vänja sig vid rakt placerade tangenter istället för de skrivmaskinstyparmsbetingade diagonalförskjutningarna som bara är anakronistiska. (Denna käpphäst upprepar jag oupphörligt ända tills dess vår moderator ( :polis: ) stänger av mig från Forum för att han inte står ut med tjatet)

Jag skriver med hela vänstra handen, men bara pekfinger långfinger och ringfinger på höger handen; dessutom flyttar jag högerhanden väldigt mycket medans vänster ligger statiskt på samma position för det mesta. Lite underligt faktiskt; det är precis tvärtom när jag spelar piano/synth; då är högerhanden mest rörligt medans vänster är ganska passiv för det mesta. (jag spelar mest solo liknande saker) Men när jag spelar gitarr så är all rörlighet i vänster och höger är passiv. ganska konstigt.

Ivilket fall med min QWERTY teknik kan jag nå upp till 85 WPM (Words Per Minute) felfritt och 88 WPM med några enstaka fel.

Det tycker jag låter som en mycket bra hastighet.

Men är det inte synd att du som både piano/synth- och gitarrmusiker med ovanligt god separatträning för självständiga fingeraktiviter inte är 100% fingersättare i bägge händerna? Om det vore värt inlärningstiden för att utnyttja alla dina vältränade fingrar även på tangentbordet har du ju faktiskt kapacitet för att bli ännu snabbare än så.

 

Apropå testerna som ju är goda träningsinstrument; Kan ingen tipsa mig om en svensk testtränare (för Mac, för PC vet jag ju att det finns) så man också får träna sina kära svenska Ä Å Ö som ju trots allt är vanliga i svensk text? Den lycklige som kan hjälpa mig kan till och med få min eloge ! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLTSÅ:

UPP TILL KAMP MOT DEN FOSSILA UTFORMNINGEN AV VÅRA TANGENTBORD !

KROSSA DE URÅLDRIGA SKRIVMASKINERNAS DIAGONALA TYRANNI ÖVER VÅRA FINGRAR !

BEFRIA ELLER CENTRERA DEN NUMERISKA ENHETEN !

KRÄV ATT TILLVERKARNA BYGGER TANGENTBORD FÖR OSS OCH INTE FÖR NOSTALGI OCH 1800-TALSMEKANIK !

DET ÄR INTE VI SOM SKA OMSKAPAS FÖR ATT PASSA TILL TANGENTBORDEN !

Ehum...jajust det, annars kan man köpa en sån HÄR! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så tar man sitt gamla tangentbord, pluppar loss alla tangenter, sätter tillbaka dom i Svorak (svensk dvorak, alltså) och byter till det! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLTSÅ:

UPP TILL KAMP MOT DEN FOSSILA UTFORMNINGEN AV VÅRA TANGENTBORD !

KROSSA DE URÅLDRIGA SKRIVMASKINERNAS DIAGONALA TYRANNI ÖVER VÅRA FINGRAR !

BEFRIA ELLER CENTRERA DEN NUMERISKA ENHETEN !

KRÄV ATT TILLVERKARNA BYGGER TANGENTBORD FÖR OSS OCH INTE FÖR NOSTALGI OCH 1800-TALSMEKANIK !

DET ÄR INTE VI SOM SKA OMSKAPAS FÖR ATT PASSA TILL TANGENTBORDEN !

Ehum...jajust det, annars kan man köpa en sån HÄR! ;)

 

Ja visst, en av punkterna i de stolta revolutionära kraven är uppfyllt, visar klart att bland andra Logitech i alla fall presenterat en lösning som åtminstone befriat numeriska enheten. (Dvs. den enhet som överhuvudtaget inte fanns på 1800-tals-skrivmaskinerna och som därför borde varit fri eller centrerad redan när de första databorden skapades.)

Men huvudkraven då? Just den förkättrade, omotiverade, imbecilla typarmsbetingade diagonalförskjutna tangentlayouten som fortsätter att tyrannisera oss, och som inte borde kunna lyckliggöra någon utom nostaligikramarna och de sedan länge utdöda (?) skrivmaskinisterna. Beträffande detta är också det pseudoradikala Logitechbordet bara en löjlig, om dock snygg och söt, liten hukande knähund i skrivmaskinstyranniets diagonalt totalitära knä.

 

Eller så tar man sitt gamla tangentbord, pluppar loss alla tangenter, sätter tillbaka dom i Svorak (svensk dvorak, alltså) och byter till det! :P

Ja det borde ju i och för sig vara möjligt, åtminstone i princip, eftersom om inte svensk DVORAK (är väl på förslagsstadiet) så i varje fall US-GB-Dvorak kanske redan finns som alternativ under OSX eller kanske är möjlig att applicera med något specialprogram ?

Bokstavstangenterna borde ju fungera att flytta till Dvorakpositionerna, hur det är med de andra teckentangenterna och deras kombinationer med alternativa tecken är jag för okunnig i Dvorak för att veta, liksom hur Dvoraksättningen för tabbar, returer, shifts, caplocks och andra eventuellt olikformade tangenter är utformad.

 

Kanske för omständligt jämfört med att köpa billigaste Dvorakbord (jag vet inte vad de kostar) och för en QWERTY-reaktionär som jag ger det inget fysiskt tangentbordsalternativ till TST (Totalitära SkrivmaskinstangentbordsTyranniet), som är en fysisk och inte programmatisk företeelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...