Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ms?


Oskar Löfberg

Rekommendera Poster

Oskar Löfberg

När man tittar på tft skärmar så står det tex 25 ms pixel response time...

Ska den siffran vara så liten som möjligt eller så stor som möjligt för att man ska få en bra skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den ska vara liten.

 

Det är ju responstiden, alltså den tid det tar för saker och ting att hända, typ, och tider ska ju helst vara korta, oftast. Iaf i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som är tillräckligt bra. 25 ms verkar lite seegt jämfört med andra skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tänk på att om det är tungkyssar det handlar om, då ska tiden vara så lång som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med responstiden är att olika företag mäter på olika sätt. Vissa mäter tiden det tar att gå från en grå nyans till en annan, andra från vitt till svart. Det senare tar längre tid än det första. Det absolut bästa är att antingen köpa skärmen med öppet köp och se om du tycker det blir för mycket eftersläpningar, eller helt enkelt prova den i affären först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Dessutom är många av de skärmar som prioriterar snabba responstider konstruerade för just snabb respons och något annat får ta stryk, till exempel betraktningsvinkeln och färgåtergivningen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Ok... Snackade med min mamma för hon tycker att jag borde skaffa en ny skärm!

Nu har jag en 14 tum crt! :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ok... Snackade med min mamma för hon tycker att jag borde skaffa en ny skärm!

Nu har jag en 14 tum crt! :blushing:

260866[/snapback]

 

Jag tycker också att du ska skaffa en ny skärm. :rolleyes::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Mmm... Men ingen i vår familj har pengar till det just nu.. blev lite mycket utgifter i julas och med övervåning och allt!

Men jag hoppas på att fixa en ny ordenlig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Mmm... Men ingen i vår familj har pengar till det just nu.. blev lite mycket utgifter i julas och med övervåning och allt!

Men jag hoppas på att fixa en ny ordenlig! :)

260958[/snapback]

 

 

Du _måste_ ju kanske inte ha en TFT iofs. Håller med om att man ska upp i 17 tum typ så kostar det skjortan! Apples skärmar är ju inte särsklit dyra om man jämför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en beg. 19'' CRT, det är inge fel på de utom att de är stora förståss. Jag har en CRT 17'' och jag tycker den är bra, de ska ju gilla höga frekvenser , som inte tft gör, och ha bätre färgåtergivning än TFT vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kanske att eftersom du har valt en mac så kanske inte spel är din 100% sysselsättning så då är inte den extremaste responstiden aktuell, och jag gissar att du inte sysslar med bilder och layout så ngn extrem färgäkthet inte heller är nödvändig, med det menar jag att du kanske kan titta på lite billigare skärmar. ;)

Sen som Marcus säger kan man ju få större begagnade CRT-skärmar av bra kvalitet nästan gratis idag.

Dell har en TFT som är av vad det sägs väldigt god kvalitet och hyfsat billig, nu vet jag inte hur mycket på rak arm men som tips…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kanske att eftersom du har valt en mac så kanske inte spel är din 100% sysselsättning så då är inte den extremaste responstiden aktuell, och jag gissar att du inte sysslar med bilder och layout så ngn extrem färgäkthet inte heller är nödvändig, med det menar jag att du kanske kan titta på lite billigare skärmar. ;)

Sen som Marcus säger kan man ju få större begagnade CRT-skärmar av bra kvalitet nästan gratis idag.

Dell har en TFT som är av vad det sägs väldigt god kvalitet och hyfsat billig, nu vet jag inte hur mycket på rak arm men som tips…

260983[/snapback]

 

http://www.blocket.se/vi/7055310.htm?ca=8_s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Annars 2800kr för denna 17" Dell, om den sen var den som var så bra vet jag inte.

 

Ohyggligt svårt att hitta på Dell förresten, vill de inte sälja??

261026[/snapback]

 

Dell = :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Grejen är att min mamma bara vill att jag ska ha en tft! :) (crt tar så mycket plats på skrivbordet och mamma tycker de är stora och fula :P )

Och vi hittade en 17 tum för ca 2500:-!

Nec tror jag de hette...

Den här:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...42926&ReferId=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo, men de har bra skärmar har jag läst!

 

?

261064[/snapback]

 

Ahapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Grejen är att min mamma bara vill att jag ska ha en tft! :) (crt tar så mycket plats på skrivbordet och mamma tycker de är stora och fula  :P )

Och vi hittade en 17 tum för ca 2500:-!

Nec tror jag de hette...

Den här:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...42926&ReferId=3

261074[/snapback]

 

Min mamma vill ha en LCD-tv.

 

Din morsa har möjligtvis inte fyllt 50 nyligen, måhända? :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Min mamma vill ha en LCD-tv.

 

Din morsa har möjligtvis inte fyllt 50 nyligen, måhända?  :lol:  :lol:

261088[/snapback]

Nej... 2 år kvar :lol:

Men är det inte en bra särm? Tror mina föräldrar betalar den om det blir av... Tyckte själv den var rätt ball! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... 2 år kvar  :lol:

Men är det inte en bra särm? Tror mina föräldrar betalar den om det blir av... Tyckte själv den var rätt ball! :lol:

261093[/snapback]

 

Tja.. jag tycker att 1280x768 i optimal upplösning är lite lågt. Jag vet inte om man kan pressa upp den lite högre... men 1280x768 har jag på min 12" iBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du med den ekonomin köpa en skärm så köp via:

http://www.it-auktion.se/

 

En Dell 17" TFT får du för dryga tusenlappen, och det är attans bra skärmar!!

En 1702 FP har både analog och DVI.

 

För övrigt gör Dell attans bra pecen också, för att vara pece alltså!!!

Genomtänkta och kvalitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...