Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Simon Grabiec

Bärbar Dell klart billigare än Mac

Rekommendera Poster

Jag tycker att det är spännande, vad allt tycker och tänker, men jag kan bara säga en sak, efter jag provat min dator (iMac G5/isight) så kommer jag aldrig gå ifrån mac, det förgyllde min vardag!

Värst vad alla klagar på vikter, inte för att vara elak, men vad har vi för klenisar här egentligen, hörde någon klaga på en "Jätte tung mp3 spelare" för att den vägde 150g.. vafan.. dricker ju mer än 3 kg mjölk perdag (vet att det ska vara liter)....

Jag håller med Poca HPD, ingenting är säkert..

Jag föredrar Plug 'n Play, not Plug 'n Pray

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Värst vad alla klagar på vikter, inte för att vara elak, men vad har vi för klenisar här egentligen, hörde någon klaga på en "Jätte tung mp3 spelare" för att den vägde 150g.. vafan..  dricker ju mer än 3 kg mjölk perdag (vet att det ska vara liter)....

257818[/snapback]

Jag bär 2,2 kg dator i ryggsäcken, varje dag. Det är en ganska stor skillnad om man skulle bära ytterligare 1,5 kilo. Samt att datorn i sig när man går omkring mellan olika platser inte är bärbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och kunna köra en hel drös spel som aldrig kom, inte ännu har kommit, eller kanske aldrig kommer, till Mac...

;)

257484[/snapback]

Eller så startar man Macbooken i Windows, och spelar dom där fåniga spelen.

Ang. vikt, så saknar jag bil. Om jag behöver handla går jag till affären. Den närmaste tar det 20 minuter att gå till, den större/bättre 50-55 minuter. Att gå en sådan sträcka utan packning är inga problem alls, men när man gör det med några kilogram på ryggen blir det ganska mycket jobbigare. Varje extra kilogram gör det en hel del besvärligare, dessutom. Det är större skillnad, enligt mig, mellan att bära tre och fyra kilogram, än mellan två och tre. Och så vidare. När man konkar runt datorn hela jävla dagen spelar det roll, även om man är i ganska god form.

Dessutom gillar jag det faktum att min iBook är så liten och lätt att jag kan hålla datorn i ena handen och skriva med den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För oss som redan valt är kanske det högre priset inget större problem- vi är ju vana att betala mer för våra datorer och vi vet vad vi får för våra pengar. Men för en tveksam switchare kan det mycket väl vara avgörande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat: Och hur stabil och driftsäker är Dell ???

Jag använder både en Dell med XP Home om en Mac med OSX Tiger (flera timmer vardera per dag), musikprogram (Cubase, Finale, Reason) och Office, Internet, videoredigering etc...och jag måste säga att jag upplever inte att Windows är mindre stabilt än OSX, i så fall bara en liiiiiiten gnutta...Tricket på PC kan vara att hela tiden försöka ha ordning på datorn och inte ladda in för mkt onödiga program etc. Dock måste jag säga att OSX tilltalar mig mer som OS än XP Home, men kan ibland bli lite trött på tjatet att Mac skulle vara så oooooootroligt mkt bättre än PC! Kan man inte som jag gilla båda plattformarna och använda sig av dem?? PEACE! :P:lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar bli SÅ galet trött på folk som helt enkelt inte kan förstå att PC är INTE INTE INTE INTE INTE INTE INTE detsamma som windows. Det kommer aldrig att vara det heller. Så tänk efter lite innan ni diskuterar hur "stabil en Dell är", *BSD är överlag bra mycket stabilare än OS X :)

Designfrågan däremot är en helt annan sak, där ligger Apple några mil före de flesta konkurrenterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder både en Dell med XP Home om en Mac med OSX Tiger (flera timmer vardera per dag), musikprogram (Cubase, Finale, Reason) och Office, Internet, videoredigering etc...och jag måste säga att jag upplever inte att Windows är mindre stabilt än OSX, i så fall bara en liiiiiiten gnutta...Tricket på PC kan vara att hela tiden försöka ha ordning på datorn och inte ladda in för mkt onödiga program etc. Dock måste jag säga att OSX tilltalar mig mer som OS än XP Home, men kan ibland bli lite trött på tjatet att Mac skulle vara så oooooootroligt mkt bättre än PC! Kan man inte som jag gilla båda plattformarna och använda sig av dem?? PEACE! :P  :lol:

257960[/snapback]

Det är strikt förbjudet som Mac-användare att erkänna några som helst positiva aspekter med windows, inte helt olikt diverse lunix-communityn.

Dessutom är det förbjudet att säga något negativt om Apples produkter ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du köper en riktig kopia av Windows och formaterar om hårddisken och installerar den istället är dom väldigt driftsäkra. Problemet med Dell är att dom skeppar med en förbannad massa skit med sitt operativsystem, och dom erbjuder inget bra sätt att göra sig av med det.

Läs HardOCPs recension av Dell, så förstår ni varför jag är så skeptisk mot dom.

Det är strikt förbjudet som Mac-användare att erkänna några som helst positiva aspekter med windows, inte helt olikt diverse lunix-communityn.

Dessutom är det förbjudet att säga något negativt om Apples produkter

Vad pratar du om? Det finns en hel del saker som Windows gör bättre än Mac OS X, som jag tycker att Apple borde anamma. Det finns massor med saker jag ogillar med Apple... Hmpf. Vi är inte alla talibaner.

*BSD är överlag bra mycket stabilare än OS X

Det beror på hur man ser det. OS X krashar faktiskt ibland, om än väldigt sällan. När det händer är det dock sällan själva BSD-hjärtat som orsakar det. Om du vill kan du ju köra OS X utan allt "lull-lull" (som Aqua och så). Då är det förmodligen inte ett dugg ostabilare än *BSD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bärbar Dell klart billigare än Mac

Inspirerade av artikeln nedan bestämde vi oss för att göra en egen jämförelse, och satte ihop två likvärdiga maskiner på Apples respektive Dells webb-butiker. Resultatet blev rätt tydligt...

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

257347[/snapback]

Det är så mycket felaktiga & förutfattade meningar i detta att jag börjar tro att ni skapade detta enbart för att få igång en diskussion. Faktum är att om man är noggrann och väljer en Dell med så likartad konfiguration som Macintosh datorn som möjligt så är Dell dyrare.

Men det är inte ofta vi hör: "Fy vad dyra Dell är!" :wacko:

Varför inte sprida lite skit om Dell istället? De skulle ju åtminstone förtjäna det.

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder både en Dell med XP Home om en Mac med OSX Tiger (flera timmer vardera per dag), musikprogram (Cubase, Finale, Reason) och Office, Internet, videoredigering etc...och jag måste säga att jag upplever inte att Windows är mindre stabilt än OSX, i så fall bara en liiiiiiten gnutta...Tricket på PC kan vara att hela tiden försöka ha ordning på datorn och inte ladda in för mkt onödiga program etc. Dock måste jag säga att OSX tilltalar mig mer som OS än XP Home, men kan ibland bli lite trött på tjatet att Mac skulle vara så oooooootroligt mkt bättre än PC! Kan man inte som jag gilla båda plattformarna och använda sig av dem?? PEACE! :P  :lol:

257960[/snapback]

Väl sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eller så startar man Macbooken i Windows, och spelar dom där fåniga spelen.

Ang. vikt, så saknar jag bil. Om jag behöver handla går jag till affären. Den närmaste tar det 20 minuter att gå till, den större/bättre 50-55 minuter. Att gå en sådan sträcka utan packning är inga problem alls, men när man gör det med några kilogram på ryggen blir det ganska mycket jobbigare. Varje extra kilogram gör det en hel del besvärligare, dessutom. Det är större skillnad, enligt mig, mellan att bära tre och fyra kilogram, än mellan två och tre. Och så vidare. När man konkar runt datorn hela jävla dagen spelar det roll, även om man är i ganska god form.

Men varför måste du ha med dig datorn till butiken? Jag känner liksom inget skriande behov av att börja surfa eller skriva brev mitt inne på ICA...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är så mycket felaktiga & förutfattade meningar i detta att jag börjar tro att ni skapade detta enbart för att få igång en diskussion. Faktum är att om man är noggrann och väljer en Dell med så likartad konfiguration som Macintosh datorn som möjligt så är Dell dyrare.

Men det är inte ofta vi hör: "Fy vad dyra Dell är!" :wacko:

Varför inte sprida lite skit om Dell istället? De skulle ju åtminstone förtjäna det.

257980[/snapback]

Vi gjorde en sådan konfiguration. Den blev som sagt 8 000 billigare...

Och varför skulle vi "sprida skit" om Dell? Vi står inte på Apples sida här, utan på läsarnas. Om det ligger i läsarnas intresse att få reda på att Dell erbjuder en billigare dator med högre prestanda än Apple är det vår plikt att upplysa om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Simon, du eller nån annan här kan väl tala om om jag har rätt eller fel i mitt uttalande i denna tråd (inlägg 17 sid 1). Om inte annat så jag inte går kring och tror saker om Mac som inte är sanna och säger det till folk som kanske står i valet och kvalet vilken dator dom ska köpa.

:unsure:

Min pappa har tänkt tanken att köpa sin första dator vid 70. Han är teknisk ja, men med datorer har han tummen inte mitt i handen utan han saknar den helt enkelt. Han har funderat på en Dell eftersom de är "så billiga". Men han drar sig efter alla rapporter med virus och spionprogram som kommit på slutet. Han fick se mina macar och undrade naturligtvis varför han skulle välja en dator Mac med OS X istället för en Dell med Win XP.

Jag håller med nån som sa att Win XP inte är så stort problem om man vill/kan/orkar lägga ner lite tid på att hela tiden rensa och kasta bort filer som inte ska vara mm, men det behövs inte på Macen och där anser jag Mac enklare att använda och bättre för honom. Han har säkerheten, slipper bry sig mm. Vilket säkert är värt en hel del för honom iaf. Men när han ser Simons test blir han tveksam om det är värt skillnaden i pris. Så vad ska jag säga till honom? Har jag rätt i mitt tidigare inlägg så är det nåt som han skulle köpa, har jag fel lär han bli med Dell :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det så ÄR tyvärr MacBook pro inget annat än en *upphottad* iBook på Anabola stereosar! Även om jag också har letat efter en iBook, modell *macho* när PB 12" varit något för *saftig*, prismässigt.

Jag anser att en iBook, sorry MacBook, redan är här!

Shit, jag försökte multicitera, men jag fick ta mig tusan inte till det.  :blushing:

I alla fall, Hårdvaran i en Dell är jag tyvärr beredd att tro på som riktigt driftsäker, trots att det är en konsumentmodell. Sen så kan man väl ha sina förutfattade meningar om det operativsystem som skickas med, but those we don't speak of.

Kan man inte få till mer mersmak än MacBooken har, så kanske Apple bör förvänta sig ett litet bakslag. Jag personligen, som hoppades på en ny iBook, så jag kunde få bli Macanvändare, jag tycker den fär MacBook Pro är mer en iBook än en PowerBook och jag är inte lika övertygad inför min planerade switch längre. Men jag hoppas ännu att den nya iBook inte ska dröja för länge så att jag hinner ångra mig och blir kvar i PC-träsket.

Acer tror jag säljer rätt mycket bärbart, Acer gick in på stationärt för bara något år sedan och hade då haft enbart bärbart innan dess. Dock kanske med skiftande kvalité i början för att kapa åt sig marknadsandelar.

Hmm, har någon lagt märke till att på konfigureringssidan för nämnda Dellmodell, Inspiron 9400 (misstänker ett fel i artikeln). Finns en processor Intel Core Solo, är det en singelkärning Core Duo? Skulle inte den komma i sommar? Om den redan kommit, whats keeping that people at Apple from upgrading the entire fleet? :huh:

257367[/snapback]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm...

PRESTANDA FÖR PRIS: DELL

BÄTTRE DATOR FÖR PRIS (Lättare, Snyggare, OSX och definetivt bra snabb ändå (ursäkta, men 1.83 eller 2,18, eller vad dell nu är, sorry det är liksom ingen synlig skillnad i några applikationer): MACBOOK

Jag är ingen Mactalibian (Macaliban?) men rätt skall vara rätt. Dessutom, om man annamar mångas åsikt att pris är det enda avgörande för ett datainköp, så ignorerar man hela den kapatialistiska ekonomin med varumärkerbyggande och profilering....

Jag undrar så varför folk köper Jeans för 3000kr, eller för 1500kr, när man kan köpa för 399? Kan det ha något med varumärken att göra, att man vill synas med en viss produkt (se ipod, sämre än de flesta funktionsmässig, men vad säljer mest?) Man betalar ALLTID överpris för varumärken!

Bara en tanke, liksom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi gjorde en sådan konfiguration. Den blev som sagt 8 000 billigare...

Och varför skulle vi "sprida skit" om Dell? Vi står inte på Apples sida här, utan på läsarnas. Om det ligger i läsarnas intresse att få reda på att Dell erbjuder en billigare dator med högre prestanda än Apple är det vår plikt att upplysa om det.

258018[/snapback]

Om ni byter XP home till pro så blir priset ungefär detsamma.

De där 8000 kronorna är vad Apple (och Dell) tjänar sina pengar på att bygga datorerna, noggrant kontrollerat för att få den där berömda stabiliteten och användarvänligheten som Windows datorer alltid har saknat.

Er jämförelse haltar väldigt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men varför måste du ha med dig datorn till butiken? Jag känner liksom inget skriande behov av att börja surfa eller skriva brev mitt inne på ICA...

258014[/snapback]

Jag tog det som ett exempel på att relativt lätta saker blir tunga efter en halvmil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men varför ska man ha med sig datorn överallt då?

Tror många släpar runt på en för att skryta med det.

Inte ens när jag hade min iBook var den ute på vift särskilt ofta. Ett fåtal gånger per år bara. En "bärbar" dator är egentligen bara en stationär dator som är enklare att flytta mellan användningsplatser, inte en dator man ska använda på bussen, tåget eller i en bil. När en dator är påslagen ska den stå absolut stilla, och inte accelereras i nån riktning. Det tar den nämligen skada av. Stabilt på en slät och stel yta, är det enda acceptabla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

258084[/snapback]

Jag vet inte varför andra köper bärbara, men jag köpte min för att kunna förflytta mig mellan jobbet och mina två hem. Släpar runt en hel del på PB'n och tycker att vikten spelar roll. Skulle jag ha datorn på en plats skulle jag köpt en iMac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ens när jag hade min iBook var den ute på vift särskilt ofta. Ett fåtal gånger per år bara. En "bärbar" dator är egentligen bara en stationär dator som är enklare att flytta mellan användningsplatser, inte en dator man ska använda på bussen, tåget eller i en bil. När en dator är påslagen ska den stå absolut stilla, och inte accelereras i nån riktning. Det tar den nämligen skada av. Stabilt på en slät och stel yta, är det enda acceptabla.

258084[/snapback]

Uräkta, jag gillar inte att ta hårda ord i min mun, men det var nog fan det dummaste jag hört.

1. Visst om du känner för att köpa en bärbar dator för att flytta mellan skrivbord, säng och soffa, då spelar inte vikten någon roll...men om du bara skall köra hemma (eller flytta dig lite runt på jobbet) så är det dumt redan från början ur strikt ekonomisk synpunkt att köpa bärbart. Alltid dyrare och sämre prestanda.

Vi talar här om folk som har behov av en bärbar dator och därför kan tänka sig lägga lite mer pengar på den, och vi pratar också om användarvänlighet (ergonomi (vikt), system, snygghet och varumärke...kontra rå prestanda

2. Jag tror (vet, faktiskt, utan att gjort en undersökning) att många människor använder sin bärbara dator precis som det, BÄRBAR DATOR, flyttar sig mellan jobb och hemmet och sommarstugan och semestern osv. Att påstå att folk släpar omkring 2.5kg (eller 3.6 om man var korkad nog att köpa dell) bara för att impa, då ligger det nog något i det gamla barn-retet: Den som sa det var det...Känner du ett behov av att styla på stan?

3. Dessutom, så enligt flera uträkningar här, och en egen, så får man med samma konfig (som macworld påstår kostar 8000 mindre med dell) i stort sätt samma pris om man räknar på andra sätt...Man kan räkna som FAN läser bibeln, men det känns dumt.

Om man dessutom tar MacWorlds exempel med den "snabbare" datorn så kan man komma under det priset med MacBook, men då förståss får man en ca 20-30Mhz långsammare dator...jag säger det igen: DET GÅR INTE ATT MÄRKA DEN SKILLNADEN I DAGLIGT ARBETE! Då blir det bara prylbögeri och penisavund, och alvarligt talat, är det viktigt.

SLUTSATS: För några 1000-lappar till får man en dator som kör Mac OS X (vilket typ är för mig en stor grej), är ca 1 kilo lättare (viktigt om man inte är så dum att man köpt en bärbar för att bara ha hemma), och är både mer slimmad och designad på alla sätt och vis (industridesign kostar, och varumärken med attityd kostar).

Om man tycker att dessa saker är viktigare än 30Mhz, köp en jäkla MacBook, annars köp en dell och var nöjd med det.

Men med tanke på den smarta kommentarer "varför skall man ta med sig sin dator till affären" så förväntar jag mig inte mycket förståelse...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå, här tar vi i...!

Uräkta, jag gillar inte att ta hårda ord i min mun, men det var nog fan det dummaste jag hört.

Nyss fått hörseln åter?

1. Visst om du känner för att köpa en bärbar dator för att flytta mellan skrivbord, säng och soffa, då spelar inte vikten någon roll...men om du bara skall köra hemma (eller flytta dig lite runt på jobbet) så är det dumt redan från början ur strikt ekonomisk synpunkt att köpa bärbart. Alltid dyrare och sämre prestanda.

Du fattade inte riktigt vad jag skrev. Visst får man flytta med sig datorn vart man vill. Det är inte det jag kommenterar. Men det är användandet på vissa platser som är korkat. Flyttar du den, avstängd, mellan hemmet och skolan, eller hemmet och jobbet (och du verkligen, verkligen behöver den på nämnda ställen) och sen ställer upp den på en lämplig plats (ett skrivbord eller liknande), så är det absolut inget fel med det. Men folk som har den i sängen, i knät, i en skumpande bil eller buss, de bör fundera på att ta bättre hand om sina burkar. Det är inte så kul att en dag stå där med en totalt kraschad hårddisk, med allt man jobbar med oåtkomligt, i värsta fall... Lätt att undvika genom att sluta inbilla sig att datorerna är bärbara under användning - det är helt fel, och en mycket vanlig missuppfattning. Bärbara datorer är endast bärbara i avstängt tillstånd.

Personligen ser jag som bärbara datorers överlägset främsta egenskap möjligheten att använda dem när strömmen har gått. Att inte den möjligheten finns i stationära datorer är stor skam!

2. Jag tror (vet, faktiskt, utan att gjort en undersökning) att många människor använder sin bärbara dator precis som det, BÄRBAR DATOR, flyttar sig mellan jobb och hemmet och sommarstugan och semestern osv. Att påstå att folk släpar omkring 2.5kg (eller 3.6 om man var korkad nog att köpa dell) bara för att impa, då ligger det nog något i det gamla barn-retet: Den som sa det var det...Känner du ett behov av att styla på stan?

Nej, känner absolut inget behov av att imponera på andra i nåt sammanhang. Men att släpa med sig en bärbar dator, utan att man egentligen behöver den, är ett tecken på att man nog har det behovet. Att jag sen inte har en bärbar nu, är väl än mer bevis... (Min iBook är permanent utlånad till en av mina bröder.)

Men med tanke på den smarta kommentarer "varför skall man ta med sig sin dator till affären" så förväntar jag mig inte mycket förståelse...

Ja, han skrev ju så. Hur skulle jag kunna veta att han menade nåt annat?

Trevligt att prata med dig också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ledsen om det kom ut hårt...men ibland så... :-)

1. Ingen har väl pratat om konceptet bärbar dator som: "Skriv och gå samtidigt-Dator". Det har liksom aldrig varit på tapeten (jo, någon nämnde att hålla med en hand och skriva med den andra var bra). Jag menar, för att förtydliga, att de flesta som köper en bärbar dator oftast gör det för att de behöver flytta den mellan olika platser (hem, jobb, sommarstuga) och såklart utan att arbeta samtidigt...doh! Och då är vikt ganska viktig.

2. Jag antog inte att du gillade att skryta på stan, men genom ironi och retsamhet försökta jag få dig att se det dumma i att påstå att det är det folk som bär på sina datorer är ute efter. Jag tror att de flesta som släpar på en dator (avstängd förståss, se, jag förstår) helst skulle slippa och då är det kanske skönt med ett kilo lättare dator. Men jag är en klen jävel, så om jag vore starkare kanske det inte spelar någon roll :-)

Hm...han skrev ju så...jo just det...men det var väl ganska självklart att det var ett exempel liksom, to make a point, eller?

Men som sagt: Vikt, OSX samt snygg design och pålitligt varumärke är värt mycket för många.

Nu är det ju så också att prestanda/prisjämförelsen haltar lite om man tex tar Acer som exempel (som macworkd gjorde) tydligen är inte konfigen 100% och proset kan vara 2499 istället för 1999. Det känns som att man inte behöver gnälla/informera (här menar jag MAcWorld) innan ma vet vad som är rätt och fel. Tänk om konfigen är typ samma och priset högre för Acer...då har apple plötsligt en billig dator.

Intressant....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon, du eller nån annan här kan väl tala om om jag har rätt eller fel i mitt uttalande i denna tråd (inlägg 17 sid 1). Om inte annat så jag inte går kring och tror saker om Mac som inte är sanna och säger det till folk som kanske står i valet och kvalet vilken dator dom ska köpa.

:unsure:

Min pappa har tänkt tanken att köpa sin första dator vid 70. Han är teknisk ja, men med datorer har han tummen inte mitt i handen utan han saknar den helt enkelt. Han har funderat på en Dell eftersom de är "så billiga". Men han drar sig efter alla rapporter med virus och spionprogram som kommit på slutet. Han fick se mina macar och undrade naturligtvis varför han skulle välja en dator Mac med OS X istället för en Dell med Win XP.

Jag håller med nån som sa att Win XP inte är så stort problem om man vill/kan/orkar lägga ner lite tid på att hela tiden rensa och kasta bort filer som inte ska vara mm, men det behövs inte på Macen och där anser jag Mac enklare att använda och bättre för honom. Han har säkerheten, slipper bry sig mm. Vilket säkert är värt en hel del för honom iaf. Men när han ser Simons test blir han tveksam om det är värt skillnaden i pris. Så vad ska jag säga till honom? Har jag rätt i mitt tidigare inlägg så är det nåt som han skulle köpa, har jag fel lär han bli med Dell :o

258026[/snapback]

Om din pappa ska köpa sin första dator behöver han knappast en Macbook. Klart han ska ha Mac, ni borde inte ens överväga XP om han vill ha lättanvänd dator, men föreslå honom en iBook G4 i stället. Kostar runt tio tusen och är en riktigt bra Mac. Eller rentav en iMac/Mac Mini, behöver han inte bära omkring på den får han mer kräm för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Innan jag gick över till Mac sades det att Mac var snabbare än PC vid lika processor. Man var tvungen att ha mer och större processor på en PC om man skulle jämnföra. Det skiljde ganska mycket med om jag inte missminner mig. Vilket i sig inte bara hade med processorn att göra utan hur allt var uppbyggt i datorerna. Om man nu i detta test, använde nästan lika processor bla  så borde ju Macen vara snabbare än Dells. Det är väl värt nåt om man får bättre prestanda oxå.

Dessutom slipper man på Macen köpa antivirusprogram. Därför tycker jag inte att testet är riktigt rättvist. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar ;)

Dessutom om det är så, att tidigare var Macen snabbare än PC och om det som Apple nu säger är riktigt, att MacBooken är 4 ggr snabbare. Då torde MacBooken springa runt Dell utan att trycka gasen är i botten. Men som sagt jag kan ha fel (fast jag tror inte det ;) )

257490[/snapback]

Tyvärr helt fel... ;)

Du kommer ihåg rätt, visst är traditionella Macar snabbare än en "pc" vid samma klockfrekvens. Men det beror på att de alltid haft andra processorer, PowerPC har alltid gått på "lägre varv" än Pentium, men har fått mer gjort för varje varv. Pentium skyfflar så att säga snabbare, men har en mycket mindre spade och får gräva fort som bara den för att få något gjort.

Om du jämför en Intel-Mac med en pc med samma processor är de exakt lika snabba (om man bortser från hårddiskar, minnen och förstås att OS X kan komma att visa sig mer effektivt än XP – eller tvärtom.) Vi vet mer när vi testat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...