Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bärbar Dell klart billigare än Mac


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Bärbar Dell klart billigare än Mac

 

Inspirerade av artikeln nedan bestämde vi oss för att göra en egen jämförelse, och satte ihop två likvärdiga maskiner på Apples respektive Dells webb-butiker. Resultatet blev rätt tydligt...

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Och hur stabil och driftsäker är Dell ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant twist på övergången till Intel. Tror att Apple får tänka till och anstränga sig mer för att motivera ett högre pris. Kan till och med ge ett negativt bakslag bland Apples kunder, något dom säkert inte väntat sig.

 

Samtidigt är det lätt att stirra sig blind på priset utan kunskap om omständigheterna. Samma fenomen som drabbat så många designers där Ikea har "förstört" människors uppfattning om vad ett pris innebär. Skulle vara intressant att veta hur mycket Acer säljer i bärbart jämfört med Apple. Mängd är ju en av flera avgörande faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit, jag försökte multicitera, men jag fick ta mig tusan inte till det. :blushing:

 

I alla fall, Hårdvaran i en Dell är jag tyvärr beredd att tro på som riktigt driftsäker, trots att det är en konsumentmodell. Sen så kan man väl ha sina förutfattade meningar om det operativsystem som skickas med, but those we don't speak of.

 

Kan man inte få till mer mersmak än MacBooken har, så kanske Apple bör förvänta sig ett litet bakslag. Jag personligen, som hoppades på en ny iBook, så jag kunde få bli Macanvändare, jag tycker den fär MacBook Pro är mer en iBook än en PowerBook och jag är inte lika övertygad inför min planerade switch längre. Men jag hoppas ännu att den nya iBook inte ska dröja för länge så att jag hinner ångra mig och blir kvar i PC-träsket.

 

Acer tror jag säljer rätt mycket bärbart, Acer gick in på stationärt för bara något år sedan och hade då haft enbart bärbart innan dess. Dock kanske med skiftande kvalité i början för att kapa åt sig marknadsandelar.

 

Hmm, har någon lagt märke till att på konfigureringssidan för nämnda Dellmodell, Inspiron 9400 (misstänker ett fel i artikeln). Finns en processor Intel Core Solo, är det en singelkärning Core Duo? Skulle inte den komma i sommar? Om den redan kommit, whats keeping that people at Apple from upgrading the entire fleet? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, ja... Hur stor är skillnaden när ni stoppar i RAM:en själva? Tänkte ni på att uppgradera till XP Pro? Etc. Jag konfigurerade en Dell så att den skulle likna Macbooken, och den blev faktiskt marginellt dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Men åtta tusen kronor för att få köra OS X?

För oss som läser det här är nog OS X värt mer än så. Men faktum kvarstår, att Apple's datorer är väl dyra. Intelbytet har gjort pris/prestanda-jämförelser lättare med pc-världen. Det har också fört med sig att Apple nu får tillgång till samma komponenter. Både processorer och grafikkort borde kunna bli billigare!? Tror att vi med tiden kommer att få se mer konkurrenskraftiga Mac:ar både i avseende på pris och prestanda. När det kommer till design, funktion och innovation är Apple Kung, till synes ohotade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Skoda är klart billigare än BMW...

257402[/snapback]

 

Men SKODA är det inget fel på.

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macar har alltid varit dyrare än PC, åtminstone i inköp. Men jag har alltid valt Mac pga operativsystemet, inte pga vilken processor som sitter i. Och det kommer jag fortsätta göra! :D

 

Om det sedan kommer gå att köra OSX _stabilt_ på en PC, då får man nog ta sig en funderare... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...håller med Razor...win XP home kan knappast jämföras med Mac os X...det måste jämföras med XP Pro, och det där med ram-minnet också... Så då hamna r vi i typ samma prisläge...

 

En sak ingen nämnt är VIKTEN, typ en av de viktigaste saker för en BÄRBAR dator (eftersom själva konceptet bärbar innebär att det ska vara lätt att konka runt på...2.5kg för Mac och 3.6 för dell...ett helt kilo som efter ett tag känns som 10kg extra, trust me..

 

så nu har vi samma pris, eller tillochmed billigare (fortfarande dyarare än samma konfig från dell, men ändå helt ok).

 

Sen , ursäkta mig, men hur sexig är en dell egentligen...typ värdens fulaste dator!

 

Det finns INGEN orsak att inte välja MacBook, förutom att spara ett par tusenlappar och få en tyngre och fulare dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte DELL jämförbart med HPD?

 

HopPlockadeDelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns INGEN orsak att inte välja MacBook, förutom att spara ett par tusenlappar och få en tyngre och fulare dator.

 

Och kunna köra en hel drös spel som aldrig kom, inte ännu har kommit, eller kanske aldrig kommer, till Mac...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, sant ang. spelen, men personligen tycker jag folk som kör spel på datorer är knasiga (närvarande undantagna förståss). Konsoll all the way, baby!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det ju vi som inte ser datorer som leksaker, utan som arbestverktyg....jag lovar, det finns folk som JOBBAR med sina datore :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag gick över till Mac sades det att Mac var snabbare än PC vid lika processor. Man var tvungen att ha mer och större processor på en PC om man skulle jämnföra. Det skiljde ganska mycket med om jag inte missminner mig. Vilket i sig inte bara hade med processorn att göra utan hur allt var uppbyggt i datorerna. Om man nu i detta test, använde nästan lika processor bla så borde ju Macen vara snabbare än Dells. Det är väl värt nåt om man får bättre prestanda oxå.

Dessutom slipper man på Macen köpa antivirusprogram. Därför tycker jag inte att testet är riktigt rättvist. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar ;)

Dessutom om det är så, att tidigare var Macen snabbare än PC och om det som Apple nu säger är riktigt, att MacBooken är 4 ggr snabbare. Då torde MacBooken springa runt Dell utan att trycka gasen är i botten. Men som sagt jag kan ha fel (fast jag tror inte det ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså:

 

Högre pris ger mer vinst per såld dator.

Lägre pris ger fler sålda datorer.

 

Någonstans gäller det att hitta en optimal nivå mellan pris och sålda datorer för att kunna maximera vinsten. Apple har väl antagligen räknat på det här och kommit fram till nuvarande prisnivå.

 

Och helt ärligt nu, VEM här är sugen på att bära med sig en 3,6+ kg delldator i väskan varje dag? Vem vill skylta med 4,15 cm tjock dator på sitt skrivbord. Knappast nån här iaf. Apple och dell vänder sig till helt olika målgrupper. De med smak och de utan...

 

9300_right_314.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, sant ang. spelen, men personligen tycker jag folk som kör spel på datorer är knasiga (närvarande undantagna förståss). Konsoll all the way, baby!

257485[/snapback]

 

Tja, och jag tycker spel på "konsoll" (vem fan kom på ett så knasigt namn???) är värdelöst. Skräpiga kontroller, nästan ingen utbyggbarhet, dålig TV-upplösning, dyrt som skam och sällan spel som lockar mig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Skoda är klart billigare än BMW...

257402[/snapback]

Och framför allt långt bättre. Jämför inte mopeder med bilar. Eller Mac med BMW.

 

En bil är fyrhjuls driven och i budget version framhjuls driven. Bakhjuls drift återfinns på cycklar mopeder och motorcycklar.

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, när jag gjorde jämförelsen Dell Inspiron 9400 mot Macbook Pro med lika processor (Intel Duo 1.83), lika hårddisk (100GB 7200 rpm) fick jag dessa priser (jag har studentrabatt):

 

Inspiron: 23100:-

Macbook: 24800:-

 

Inspiron hade iofs 2GB minne medans macen bara 1GB. Men man ska ju inte köpa minne av Apple... Å andra sidan är macens minne snabbare.

 

Macen väger 2,5 kg och Dell 3,5 kg.

 

Om jag inte missminner mig så fick man bara för några år sidan punga ut bra mycket extra för att få en mac. Nu skiljer det ju praktiskt taget ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, lägg till en tusing för minnet då. Då skiljer det nästan 3000. För en som bara tittar på specifikationen, och inte bryr sig om operativsystem eller sånt, så lär det vara en rätt stor faktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, lägg till en tusing för minnet då. Då skiljer det nästan 3000. För en som bara tittar på specifikationen, och inte bryr sig om operativsystem eller sånt, så lär det vara en rätt stor faktor.

257529[/snapback]

 

Om man orkar göra jämförelsen så vet man varför man jämför. Då är 3000:- kaffepengar för att få köra OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, och jag tycker spel på "konsoll" (vem fan kom på ett så knasigt namn???) är värdelöst. Skräpiga kontroller, nästan ingen utbyggbarhet, dålig TV-upplösning, dyrt som skam och sällan spel som lockar mig.  :P

257512[/snapback]

 

OT

Hmm, de nya konsollerna, XBOX 360, och de kommande PS3 respektive Nintendo Revolution har upplösningar klart jämförbara med datorer. Bättre tom i många fall då man oftast inte kan använda annat än låga inställningar på medel-speldatorn.

 

OT slut

 

Nog är det intressant med jämförelser mellan PC och Mac, just sådana kan ju leda till bättre priser för Mac och det är vi väl alla betjänta av? PC-tillverkarna har ju haft två decenier på sig att konkurrera med priser. Prismässigt har ju Mac levat lite i en skyddad verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, lägg till en tusing för minnet då. Då skiljer det nästan 3000. För en som bara tittar på specifikationen, och inte bryr sig om operativsystem eller sånt, så lär det vara en rätt stor faktor.

257529[/snapback]

 

Hm 3000kr för ett bra operativ, snygg dator och åter igen: ETT KILO LÄTTARE. Det är skitmycket när man bär om kring på en dator (och rätta mig, men visst är MacBook en BÄRBAR dator, och då spelar vikten riktigt stor roll).

 

Dessa 3 faktorer känns väl värda 3000kr...klart som 1000 att ett billigare pris hade varit coolare och bättre på alla sätt och vis, jag tycker bara inte man skall klaga och påstå att man får SÅ mycket bättre dator för 3000 kr mindre från dell...det är ju bara ljug om man ser till allt annat än ren och skär rå prestanda.

 

mina 2 ören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...