Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bärbar Dell klart billigare än Mac


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Det är som det är, det finns en sanning och den uppdagas nog i sinom tid.

Problemet i denna situation är att det inte finns en sanning. Säger man att Intelprocessorn är snabbast på allt, ljuger man. Säger man att den är långsammast på allt, ljuger man också.

 

 

Och ärligt talat, varför skulle Apple genomföra detta bytet, om inte Intelprocessorerna är bättre än Freescales?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar
Problemet i denna situation är att det inte finns en sanning. Säger man att Intelprocessorn är snabbast på allt, ljuger man. Säger man att den är långsammast på allt, ljuger man också.

Och ärligt talat, varför skulle Apple genomföra detta bytet, om inte Intelprocessorerna är bättre än Freescales?

262728[/snapback]

 

Absolut...det finna alltid olika sanningar, beroende på vem som säger vad och ur vilken synvinkel man väljer att betrakta ett problem, såklart :D

 

Jag bara känner att som jag sa det verkar sinnessjukt av apple att släppa en produkt, slå på stora trumman och säga att den är snabbare och sen visar alla tester och daglig användning att den är slö...det kommer ju inte att hända liksom. Snacka om att skjuta sig själv i foten.... :blink:

 

Det är klart att den är snabbare. Jag kan lova till 200% utan att testat den, eller läst tester, att den faktiskt är snabbare än datorn den ersätter.

 

Det finns en gräns för hur cynisk och pessimistisk man får vara (se mikaellq)...Apple är inte gud direkt, men nog kan de business

 

Jag äter upp min G5 2x2ghz om jag har fel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm...ratzo och mikaellq...kan ni inte bara komma överrens om att ni inte är överrens. Den som lever får se...Ni har ju bara en massa olika tester att jämföra med...och alla säger olika beroende på hur man känner för att tolka dem och så vidare, allt processorbabbel till trots. Det är som det är, det finns en sanning och den uppdagas nog i sinom tid.

262722[/snapback]

Sanningen blir tydligare allt eftersom fler tester görs, helst på olika sätt.

Problemet med Razors exempel är att det bara är de där renderingstesterna, ingen variation, inget som kan "kompensera" eller gardera upp sig mot möjligheten att ett test kan vara grovt felaktigt utförd eller att det kanske var något fel på mjukvaran, osv.

Och om jag skall vara ärlig så tror jag nog att den är snabbare, frågan är hur mycket. En liten vit lögn hur mycket snabbare kan man ju komma undan med, men om den är slöare än tidigare datorer så kommer Apple att få ett helvete näde folk har uppgraderat och det går slöare (dessutom skulle väl det vara första gången en ny dator som ersätter en äldre är slöare...inte troligt). Så dumma i huvedet tror jag faktiskt inte de är...de har säkert på fötterna om att den är snabbare iallafall lite...

 

Om man inte tror på det är man nog lite väl pessimistisk...eller?

Om man testar 1 (en) Intel kärna så blir det inte bättre än en G4:a. Det krävs m.a.o. MP för att få prestanda som man borde kunna förvänta sig av en ny generation av processorer.

 

Jag förstår inte varför det inte ska gå att ställa höga krav på dessa maskiner.

Jag kommer med hög sannolikhet förbli Apple-kund i många många år till, gå tillbaks till Apple-store för att köpa nya datorer om ett par år, men som det ser ut nu så är det helt uteslutet. De nya MacIntel datorerna presterar alldeles för dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"De nya macintelldatorerna presterar alldeles för dåligt"

 

Har du prövat en? Det du baserar dina påståenden på är ju tester, och de behöver inte alltid stämma (eller inte stämma till 100%)...jag tänker nog vänta med att döma ut dem tills jag vet mer/har mer på fötterna.

 

Det är klart det skall gå att ställa höga krav på dessa maskinerna, men om man läser dina och Razors inlägg så har ni båda, enligt er själva rätt...vad är sanningen? Hur vet du att det du säger stämmer? Du är lite väl tvärsäker baserad på påståenden då tycker är giltiga som andra inte alltid håller med om.... :P

 

Jag använder bara sunt bondförnuft som säger att en ny maskin som Apple påstår är snabbare än tidigare antagligen är det också, för det kommer snabbt att bevisas att den inte är det eftersom det finns folk som kommer att testa den.

 

Sen är ju diskussionen för mig rätt ointressant (men kul), för att om det satt 4 processorer i den och detta gjorde att den var snabbare, till samma pris eller billigare, så är det ok med mig, även om varje enskild processor är slöare än tidigare, så är ju datorn som helet snabbare för mig som användare och det är ju vad som räknas.

 

Det börjar kännas som debatten om ren html-kod för ett antal år sen. Folk kollade sourcen på hemisdor och skickade arga mail om den var "dålig". Och ve dig om du gjort sida i GoLive eller dreamweaver! Då har du skrivit kontrakt med satan... Peronligen (som designer) så struntade jag högaktningsfullt i koden bakom, bara sidan såg snygg ut i olika webbläsare...koden/datorn är bara ett hjälpmedel, och om den fixar det den är till för, så har den gjort sitt jobb (förresten, även dtp gjordes i barndomen med hjälp av "kod". Program som quark och indesign är bara grafiska gränssnitt så man slipper allt det trista jobbet, precis som golive och dreamweaver är grafiska gränssnitt så man slipper hålla på med den gräsliga html-koden...liksom.

 

Och som sagt. Om datorn är snabbare (och stabilare) så bryr iallafall inte jag mig om vad som sitter i den...men en spännande diskucssion kan man få till iallafall :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvittar vad skillnaden i pengar är, det är MACEN som regerar ändå, oslagbart system!

Lägger hellre skillnaden på att få en ¨riktig¨ dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen blir tydligare allt eftersom fler tester görs, helst på olika sätt.

Problemet med Razors exempel är att det bara är de där renderingstesterna, ingen variation, inget som kan "kompensera" eller gardera upp sig mot möjligheten att ett test kan vara grovt felaktigt utförd eller att det kanske var något fel på mjukvaran, osv.

Nej, det är inget fel på mjukvaran. Testen utfördes av samma folk som sade "I don't know if there is a faster machine than the quad G5" när dom först testade den med renderingsmotorn.

 

Om man testar 1 (en) Intel kärna så blir det inte bättre än en G4:a. Det krävs m.a.o. MP för att få prestanda som man borde kunna förvänta sig av en ny generation av processorer.

Det spelar väl ingen roll om prestandaförbättringen kommer från MP eller inte? Förresten har du helt fel ändå. Kolla detta. iMovie-rendering är uppenbarligen inte multitrådad, eftersom dubbelprocessor-G5:an inte presterar bättre än singleprocessorn. Core Duon är fortfarande mycket snabbare. iMaginator-testet visar tydligt hur mycket bättre det nya grafikkortet är, också.

 

Jag förstår inte varför det inte ska gå att ställa höga krav på dessa maskiner.

Jag kommer med hög sannolikhet förbli Apple-kund i många många år till, gå tillbaks till Apple-store för att köpa nya datorer om ett par år, men som det ser ut nu så är det helt uteslutet. De nya MacIntel datorerna presterar alldeles för dåligt.

262758[/snapback]

Det är skillnad på att ställa höga krav på Apple, och att inte ha någon som helst koll på hur prestandatestning skall utföras och vad som är relevant. Min iBook må vara tre-fyra gånger snabbare i RC5-dekryptering än nya iMacen (mmm, altivec :drool: ), men det spelar ingen större roll. Det är ju ingenting som en normal Macanvändare gör med sin dator. Då är iMovierendering, Safari, iPhoto, etc, mycket viktigare. Och dessa program verkar onekligen prestera MYCKET bättre på den nya. Och även om detta bara är på grund av den extra kärnan, så får du tänka på att dubbelkärne-G5:an är på tok för varm för en iMac. "Two brains are better than one", som Apple sade angående dubbelpropp-G4:an... det stämmer ju in bra här också. Inte skulle du väl köpa en Power Mac med 2x2.5GHz istället för 4x2.5GHz bara för att den senare bara är snabbare för att den har fler kärnor?

 

 

 

Sen är ju diskussionen för mig rätt ointressant (men kul), för att om det satt 4 processorer i den och detta gjorde att den var snabbare, till samma pris eller billigare, så är det ok med mig, även om varje enskild processor är slöare än tidigare, så är ju datorn som helet snabbare för mig som användare och det är ju vad som räknas.

Exakt.

 

 

Och som sagt. Om datorn är snabbare (och stabilare) så bryr iallafall inte jag mig om vad som sitter i den...

Åter igen ett medhåll från min sida. Det är ju detta som räknas, inte hur många poäng datorn får i Xbench.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget fel på mjukvaran. Testen utfördes av samma folk som sade "I don't know if there is a faster machine than the quad G5" när dom först testade den med renderingsmotorn.

Det spelar väl ingen roll om prestandaförbättringen kommer från MP eller inte? Förresten har du helt fel ändå. Kolla detta. iMovie-rendering är uppenbarligen inte multitrådad, eftersom dubbelprocessor-G5:an inte presterar bättre än singleprocessorn. Core Duon är fortfarande mycket snabbare. iMaginator-testet visar tydligt hur mycket bättre det nya grafikkortet är, också.

263017[/snapback]

"Until we test all with the same version, we can't be sure that the Core Duo's advantage is real."

iMaginator-testet är praktiskt taget värdelöst eftersom det kan mycket väl mest bero på olika grafikkort och snabbare databus. Säger inget om ren beräkningshastighet vilket åtminstone jag ville titta närmare på från början av den här tråden.

Det är skillnad på att ställa höga krav på Apple, och att inte ha någon som helst koll på hur prestandatestning skall utföras och vad som är relevant. Min iBook må vara tre-fyra gånger snabbare i RC5-dekryptering än nya iMacen (mmm, altivec :drool: ), men det spelar ingen större roll. Det är ju ingenting som en normal Macanvändare gör med sin dator. Då är iMovierendering, Safari, iPhoto, etc, mycket viktigare.

Så är det, men handikappet för Core Duo utan något likvärdigt kraftfullt som AltiVec är som sagt ett STORT handikapp vilket märks tydligt i resultaten tycker jag.

 

Det finns ingen anledning att hetsa upp sig över dessa nya processorer. Kom igen om ett par år.

Inte skulle du väl köpa en Power Mac med 2x2.5GHz istället för 4x2.5GHz bara för att den senare bara är snabbare för att den har fler kärnor?

Jag väger ju pris mot prestanda, men vore jag en professionell filmredigerare så är ju bara det snabbaste gott nog. Jag gissar att dessa nya Core Duo processorer kommer att prestera mycket bra med FCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker photoshop-test är viktigast! :)

T o m min gamla häck är tillräcklig snabb i Safari och så slö kan väl inte nån ny mac va?? Flash, Dreamweaver, InDesign, Illustrator rullar oxå på bra så för de behövs inga fartmonster.

I andra hand 3D-rendering…

Filmfolk och 3D-proffs förstår jag att de vill ha snabbast möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker photoshop-test är viktigast! :)

263307[/snapback]

Photoshop gillar RAM, slukar RAM likt en svulten.

2 gig är bra att ha tror jag för att kunna redigera de största bilderna snabbt.

 

Det finns en AltiVec-plugin för Photoshop, "AltiVec Core Update" som det heter.

Den tillsammans med mer RAM fick en rent astronomisk betydelse för hur snabbt det gick, skillnaden var flera gånger större än om jag hade köpt en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som inte sitter på ett stressat jobb funkar 500MB bra med medelstora bilder från en 8MP kamera t ex. Men nästa dator vill jag nog ha 1GB i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det, men handikappet för Core Duo utan något likvärdigt kraftfullt som AltiVec är som sagt ett STORT handikapp vilket märks tydligt i resultaten tycker jag.

Jag har aldrig sett några bevis för att AltiVec skulle göra någon större skillnad mot SSE2 i något annat än fraktalberäkning och dekryptering, något dom flesta Macanvändare inte gör speciellt ofta. Om du har någonting som bevisar motsatsen får du gärna visa det. Och nej, Applepropaganda räknas inte.

 

 

 

Säger inget om ren beräkningshastighet vilket åtminstone jag ville titta närmare på från början av den här tråden.

Det går inte att mäta "ren beräkningshastighet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett några bevis för att AltiVec skulle göra någon större skillnad mot SSE2 i något annat än fraktalberäkning och dekryptering, något dom flesta Macanvändare inte gör speciellt ofta. Om du har någonting som bevisar motsatsen får du gärna visa det. Och nej, Applepropaganda räknas inte.

263689[/snapback]

Från folk som måste använda skiten:

http://www.simdtech.org/altivec/archive/ms...g=msg00037.html

I also see the same performance ratio - the AltiVec version is easily more than twice as fast as the SSE2 version (take the fastest G5 you can find and the fastest x86 you can find and the AltiVec-G5 version is easily twice as fast).

Jag tyckte att jag hade goda skäl att avsky och misstro beskedet från Jobs om switchen till Intel. Tekniken Intel har presterat de 20-25 åren de har producerat processorer är som bäst medioker, de har alltid släpat efter med prestandan. Jag behöver väl ändå inte repetera alla brister Intels processorer har, register, instruktioner, osv.?

 

Det bästa hade varit om IBM & Freescale hade fortsätt med sina processorer, plöjt ner några mer dollar. Intel skulle ha fått det svårare och svårare att konkurrera, hade förmodligen tvingats göra som Apple gjorde 95, helt byta arkitektur.

 

Som det nu ser ut med Intels näst intill totala dominerande av persondator CPU marknaden så inte tror åtminstone jag att det kommer att påverka utvecklingen i någon positiv riktning. :(

 

BLÄ! :(

Det går inte att mäta "ren beräkningshastighet".

Dhrystone & Whetstone är förmodligen bra exempel på tester av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dhrystone & Whetstone är förmodligen bra exempel på tester av detta.

Det enda Dhrystone och Whetstone mäter är hur bra datorn är på just dom två sakerna.

 

 

Folk som gnäller på nån maillista räknas inte. Visa mig ett program med rejäva SIMD-optimiseringar som är så mycket snabbare på AltiVec än på SSE1/2/3 så att det är en förlust att byta till Intel.

 

 

Det bästa hade varit om IBM & Freescale hade fortsätt med sina processorer, plöjt ner några mer dollar. Intel skulle ha fått det svårare och svårare att konkurrera, hade förmodligen tvingats göra som Apple gjorde 95, helt byta arkitektur.

Kanhända, men varken Freescale eller IBM hade ju uppenbarligen lust till detta. Vad skulle Apple göra? Stanna med en arkitektur som sakta men säkert dör ut?

 

 

Som det nu ser ut med Intels näst intill totala dominerande av persondator CPU marknaden så inte tror åtminstone jag att det kommer att påverka utvecklingen i någon positiv riktning. 

Tja... Intel har förlorat marknadsandelar till AMD på sistone, särskilt i serverskåp och arbetsstationer. Om dom inte lyckas konkurera prestandamässigt, kommer AMD förr eller senare komma ikapp. Även om AMD bara har ~10%, är det fortfarande lagom mycket för att utgöra ett hot. Intel tvingas utveckla snabbare processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Visst man kan köpa en dell... Men då får man ett skitiht windows Xp! :devil:

Jag fattar inte äns att man gör en sådan jämförelse mellan två världar!

Apple har alltig varit ganska dyrt (tills mini kom) jämfört med tex dell men man kan inte bara titta på prestanda! Alla vi som är här och hänger vet ju att apple tar ala pc burkar! ^_^

Och sedan är dell inte samma kvalitet!

I sommras ville jag ha en dator och min farsa funderade på att köpa en dell via jobbet till mig... Sedan hade hans jobbar kompisar fått hem en varsin dell och ingen av dem funkade!

Fast sedan fick iofs min kompis en dell i julkapp som funkade.... Fast ni förstår vadd jag menar va.. Apple är bäst! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...