Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp att välja bokföringsprogram


Jörgen HP

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har laddat hem och klickat runt i lite bokföringsprogram. Följande demos har jag testat en aning:

 

Unicell Uni_bas:

Känns som rätt storlek. Enkelt att använda. Men av utseendet jag får känslan att det kan krascha när som helst.

 

HansaWorld FirstOffice Start:

Känns rejält. Snyggt utformat. Mycket funktioner. Känns lite som Ferrari när jag behöver en Fiat.

 

Stelvio Economy:

Rörigt och ganska ologiskt. Verkar vara ett program för dem som varit med ett tag.

 

Bollbok:

Enkelt, men saknar fakturering och kundregidter m.m.

 

iOrdning:

Kan inte köra det, kräver Tiger.

 

Hittills är det HansaWorld FirstOffice Start som leder mitt lilla test. Är en aning dyrt bara. Nu söker jag erfarenheter från andra. Vilket program använder ni? Varför använder ni det programet? Hur fungerar det med uppdateringar m.m.? Vilka funktioner ser ni som överflödiga? Vilka funktioner saknar ni? Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPCS är ett annat

247931[/snapback]

 

Finns det för Mac? Har inte de ändrat namn till Visma eller dyl.

 

Själv kollade jag runt för några år sedan och fastnade för Montania StepOne Bokföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det för Mac? Har inte de ändrat namn till Visma eller dyl.

 

Själv kollade jag runt för några år sedan och fastnade för Montania StepOne Bokföring.

247997[/snapback]

 

Nej, SPCS finns inte till Mac. ;)

 

StepOne Bokföring saknar om jag inte missat något kundreskontra, fakturering, artikelreskontra. Därför har jag valt bort det. Hansaworlds First office är mest program för pengarna. Iaf är det så som jag ser det just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag använder Hansa ett mycket bra program med bra support, macanpassat och lättskött. Priset är inte avskräckande och att det för dig verkade som Ferrari är bra men priset är inte det. I en test i MACWorld fick det då bland det bästa resultatet innan det var optimerat för OS X.

De har dessutom ksupportkunskap om mac.

Jag är inte agent före dem utan endast användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men av utseendet jag får känslan att det kan krascha när som helst.

247741[/snapback]

Hur ser ett kraschbenäget program ut? :blink::blink::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Eftersom jag swithcat från PC till Mac för knappt 4 månader sedan var detta med bokföring ett problem eftersom jag använde SPCS.

 

Jag letade efter en del bokföringsprogram för Mac och fastnade väl för Hansa men kände ändå inte riktigt att det passade.

 

Till slut fick jag höra talas om Virtual PC som jag installerade samt SPCS. Visst det blir en viss försämring i prestande med dock ej så stor skillnad att det skulle bli irriterbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

First Office, Step One och så bollbok, men det är ju i mindre sammanhang.

De första två har ju inte världens snyggaste gränssnitt, nästan lite 9 aktiga. men de funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

SPCS är ett annat

 

Pratade med dem i förra månaden och de har inget till mac än

Sussie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Hansa ett mycket bra program med bra support, macanpassat och lättskött. De har dessutom ksupportkunskap om mac.

 

Vi kör Hansa Enterprise sedan mååånga år (typ tidigt 90-tal) och jag håller inte riktigt med.

Visst har det fungerat men det har varit många ärenden under åren kan jag lova.

 

Det har varit minst sagt buggigt och sedan några år kör vi så att Hansa själva hostar vår server.

Supporten har varit allt annat är bra och driftsäkerheten likaså.

Vi kan som ex. inte ta ut en vanlig kundreskontra idag för då dör servern (som de själva hostar).

 

Det har varierat kraftigt med stödet för Mac mellan olika versioner under årens lopp.

Att scrolla i listor med scrollhjulet funkar fortfarande inte som ett exempel.

 

Nu är vi antagligen lite större och har större krav än du verkar ha, vilket gör att mitt inlägg inte riktigt stämmer för dig.

Men jag vill ändå skriva detta så att det inte BARA ser bra ut med Hansa.

 

Som det ser ut för oss finns inget alternativ och vi är mer eller mindre tvugna att fortsätta med Hansa.

 

Men för att återgå till din fråga så kanske du kan ta en titt på Fortnox. Jag tror de kommer ut med en weblösning snart om de inte redan gjort det.

 

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet tips: tråden är över fyra år gammal... :whistling:

 

Men intressant: Jag står i begrepp att starta firma och har laddat ner iOrdning i demoversion. Verkar mycket sympatiskt tycker jag iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
bokforingskonsulten
Litet tips: tråden är över fyra år gammal... :whistling:

 

Och som vi alla vet är 4år en lång tid på nätet!

 

För er som läser denna tråd kan jag bara rekommendera en kul tjänst för er som vill ha hjälp att hitta bokföringsprogram, den hjälper dig genom att du får svara på några frågar. Har kollat med dem och det verkar som att de är på gång att lägga in så du får berätta om du är macanvändare eller inte.. Jäkligt bra är tjänsten i varje fall. Jag köpte mig ett stycke BL Bokföring efter ha gått igenom deras funktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "tjänsten" är inte bara en tjänst, utan en försäljningssida för att marknadsföra de lösningar som företaget bakom "tjänsten" är återförsäljare för. Och programmen de säljer är för Windows dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på gratisalternativ?

Speciellt med tanke på hur buggiga de kommersiella alternativen kan vara, trots att det de ska göra är tämligen simpelt.

 

Vad tycker ni om GNUCash?

http://gnucash.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

För företag i Sverige så tror jag det är enklare med ett svenskorienterat program, än engelska.

Gärna ett som är anpassat för svenska regler gällande bokföring, årsbokslut, skattedeklaration och momsredovisning. Och sådana möjligheter saknas i GNUCash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Efter väldigt många brev om att ta med bokföringsprogram mac, i vår tjänst så har vi bygg tom den så att det går att sortera på de program som går att köra Mac..!

 

Tragiskt då att så många program saknas - som iOrdning, Stelvio, Montanias program...

Men jag antar att de leverantörer som är med på er hemsida betalar för att vara med?!

När jag sökte på program så fick jag "hittade inget program som matchar din sökning"... därför att jag sökte på lokalt installerade program och inte webb. De enda som ni tycks ha i er lista för Mac är de webbaserade...

 

De webbaserade lösningarna kostar pengar och räknar man ut det på ett år så är det billigare att köpa ett som installeras lokalt, och efter två år är det ännu billigare med lokalt installerad programvara som man köper och betalar en gång (visst, det kan komma nya versioner som man kan behöva betala för, men det blir ändå billigare än en webbaserad lösning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...