Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt Office-format ger inlåsningseffekter


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Microsoft kommer i Office 2003 att introducera ett nytt filformat som ska göra det möjligt att styra vem som får öppna, ändra och skriva ut dokument, och det går även att sätta ett "bäst före" datum för dokument. Funktionerna kräver dock att man använder Windows Server 2003, och det nya filformatet gör det omöjligt för andra program än Office 2003 att öppna filerna. Det inkluderar även tidigare versioner av Office om inte Microsoft släpper en patch för dessa program.

 

Bra eller dåligt, skriv vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert utmärkt för de som behöver det och är Wintelbaserade. Uselt för utvecklingen, hemanvändare och konkurrenskraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att de måste konkurrera med Adobes Acrobat om att skapa dokument som går att sprida utan risk. Den stora fördelen för MS är att de flesta har Office på sin dator och att Acrobat kostar pengar. Jag tror att Adobe på sikt (när "alla" har Office 2003) kommer att märka av en viss konkurrens på detta område. Den stora fördelen för Adobe är att läsaren är gratis.

 

Bra eller dåligt? Det beror väl på om man vill köpa program av MS eller av Adobe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora fördelen för Adobe är att läsaren är gratis.

Och fungerar på flera plattformar. Man undrar om inte MS strupgrepp på användarna kommer att slå tillbaks... Deras monopolida totalitärsystemtänkande får i alla fall mig att kräkas! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Klart att de måste konkurrera med Adobes Acrobat om att skapa dokument som går att sprida utan risk. Den stora fördelen för MS är att de flesta har Office på sin dator och att Acrobat kostar pengar. Jag tror att Adobe på sikt (när "alla" har Office 2003) kommer att märka av en viss konkurrens på detta område. Den stora fördelen för Adobe är att läsaren är gratis.

 

Bra eller dåligt? Det beror väl på om man vill köpa program av MS eller av Adobe.

Det är lätt att förledas att tro att Acrobat bara är ett system för att bevara utseendet på ett dokument från en dator/plattform till en annan. Acrobat är dock betydligt mer kompetent än så (alldeles för mycket mer för att jag ska kunna gå in på det här) och framför allt så är det väl ett öppet och väldokumenterat format. Till skillnad från Office filformat som ju är en väl förborgad hemlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de funktionerna är Adobe redan helt OK.

 

För den som inte vill sitta med en uppsjö program kanske man ändå har Office och därför vinner på detta.

Frågan är om funktionerna går att "slå av". Om alla dokument, även oskyddade, ligger i något sorts krypterat filformat som inte kan läsas av ens andra word, så är det tveksamt om ens Office-älskaren gillar det.

 

I mitt nuvarande företag har vi mängder av olika office-paket (98, 2001, v.X et.c.). Av kostnadsskäl uppgraderas inga befintliga paket. Jag har svårt att se att man då skulle bekosta nya office 2003 (2004?) till alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bill nu har man ännu större anledning att undvika MS har gjort det sen system 6 då man var tvungen att rensa tempfiler frång word och exel emellanåt med system 10 behöver man ju inte ens använda Outlocken för att kunna använda datorn till 100 % och det är ju ett bra sätt att slippa macrovirus att undvika MS

Någon som testat OpenOffice skulle vilja veta om det är bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...