Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nästa version av OS X blir snabbare


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Hur funkar sökfunktionen i 10.4? Sticker den iväg och söker direkt utan att man tryckt enter/retur (som nu - det är förbannat irriterande), eller låter den användaren skriva in det man tänkt innan sökfunktionen startar och segar ner datorn till sirap?

243678[/snapback]

 

E du go i huvet? Det är ju det som är så bra med Tiger med dess Spotlight a'la iTunes sök. Den sökningen du menar är ju så "old school" a'la Windows. Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vill då skriva färdigt sökordet inan sökningen påbörjas. Så som det fungerar nu tar allt ofantligt mycket längre tid. Förbannat irriterande. Det är ju en sån smart idé i grunden att ha en sökruta i varje fönster, och så förstör man det så totalt genom att göra den nästan oanvändbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan säga såhär då! Det skulle vara bra med en inställning som gör så att man kan skriva klart hela ordet, för alla "old school" användare tror att det blir långsammare. Haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iom den nya "säkerhetsuppdateringen" så funkar inte mitt iTunes optimalt längre.

Kan inte lägga in bildmaterial mm... :ninja:

 

I övrigt så funkar 10.4.3 bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer de att göra alla versionerna av os x 10.4 lr? asså ja menar 10.4.1 o .2 , .3 , .4 , .5 osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra prestanda för mig handlar även om att jag prioriteras. Jag vill att mina klick ska hanteras först, oavsett vad datorn sysslar med i bakgrunden. Även här tycker jag OS X kan utvecklas.

Bra sagt! Detta håller jag med om, och detta är en av anledningarna till att jag föredrar OS X över andra operativsystem. Jag tycker helt enkelt att det är bättre på att ge mig uppmärksamhet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med - tidigare under dagen satt jag i nästan tre minuter medan burken rasslade igenom nåt jädra skript - inget hände när jag klickade nånstans. Och när datorn behagade ta hand om mina klick - ja då blev det ketchupeffekt, och alla fönster på skärmen flög åt olika håll, program stängdes av och...

 

En annan sak jag skulle vilja ha bort är automatisk flytt av all inaktiv data till virtuellt minne. Otroligt störande när man bara har Safari igång, och säkert 700 MB minne ledigt, att systemet får för sig att flytta ut hela jävla Safari till VM bara för att jag läste på en sida i 10-12 minuter utan att göra nåt i Safari...

ARGH! Då ska man vänta i en halv minut för att allt ska läsas tillbaks, totalt i onödan.

Nej, VM ska bara tas i bruk när 99% av RAM är upptaget - inte en sekund tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skriva ett minneshanteringsprogram eller ligger minneshanteringen oåtkomlig? För övrigt tycker jag helt subjektivt att det verkar som om många fler än normalt har haft mycket strul med sista 10.4.3-uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skriva ett minneshanteringsprogram eller ligger minneshanteringen oåtkomlig?  För övrigt tycker jag helt subjektivt att det verkar som om många fler än normalt har haft mycket strul med sista 10.4.3-uppgraderingen.

244394[/snapback]

 

Ja, Apple strular mer än nånsin med uppdateringar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skriva ett minneshanteringsprogram eller ligger minneshanteringen oåtkomlig?

 

Det går att påverka minneshanteringen via att skriva en kernel extension.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rrrreeespect! Vi vet att du kan programmera, du behöver inte styla med dina kunskaper :P.. Nejvars, det gör inget, men du kan kanske förklara för mig/andra vad processhantering och trådning innebär i det här sammanhanget... 

 

:)

243829[/snapback]

Ledsen för den kryptiska formuleringen.

 

Processer och trådar är begrepp som används för att få applikationer att göra saker samtidigt och att öka stabiliteten både mellan applikationer och inom en egen applikation.

 

Det är vanligt att man låter en applikation vara en process (det finns applikationer med flera processer) med ett eget utrymme i minnet som ingen annan (applikation) kan pilla på. Operativsystemet tar hand om att tilldela alla processer som är igång i datorn lite tid var att köra på CPU:n (en CPU med en kärna kan bara göra en sak åt gången). En process kan sedan delas upp i flera trådar för att låta olika saker i en applikation köra parallellt. Man kan tänka sig att man delar upp en applikation i processer (vilket förmodligen var avsikten när man kom på begreppet), men det leder till ganska tung "administration" bl a av kommunikationen mellan delarna av en applikation.

 

Det var länge sedan jag kodade på OS-nivå och det har säkert kommit en massa nya teorier och rön om hur processer och trådning fungerar. Jag tar tacksamt emot alla kommentarer o dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men måste man inte skriva minneshanteringsrutiner i Obj-C?

 

 

244631[/snapback]

Kärntillägg kan inte skrivas i ObjectiveC.

IOKit isig självt är C++ baserat; och anledningen att ObjectiveC inte går är att ObjC kräver en runtime som inte finns tillgänglig inom kärnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om man skriver ett program i Obj-C behöver man se till att programmet hanterar sitt minne själv. Jag pratade inte om kärntillägg. Jag är dock inte säker på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om man skriver ett program i Obj-C behöver man se till att programmet hanterar sitt minne själv. Jag pratade inte om kärntillägg. Jag är dock inte säker på detta.

246347[/snapback]

 

Minnet hanteras av operativ systemet, du har ingen som helst* kontrol över var minnet du allokerar ligger fysiskt; det är operativ systemets uppgift att lösa; du kan heller inte göra ditt egna virtuella minne inom applikationen för man måste använda MMUn för detta och det kräver att processorn är i supervisor läge vilket den endast är inom kärnan.

Visst kan man simulera egen minneshantering genom att använda exceptions och skriv/läs skydda delar av minnet, men det är rätt poänglöst efter som det är betydligt långsammare än systemets standard minneshantering.

Vill man ändra på minneshanteringen så måste man skriva om kärnan punktslut.

 

För alla program är kärnan hårdvaran; det är det som är hela iden med kärnor att kärnan behöver bara skrivas för en viss maskinvara, så fort kärnan går att köra på maskinvaran ska alla program iprincip gå att använda utan mer än en omkompilering; då kärnan är en abstraction layer mot hårdvaran.

 

Man skulle kunna jämföra detta med en tolk; säg du ska ringa till person A i något okäntland med okänt språk; du kontaktar person B som tolkar till ditt språk; Du själv representeras som person C; för dig som person C spelar det ingen som helst roll vilket språk person A(hårdvaran) pratar efter som person B(kärnan) tolkar det åt dig

 

A <-> B <-> C

 

Tar du bort person B, kan inte person C och person A kommunicera längre; och för att krångla till det lite till, dom flesta operativsystem finns det inget direkt sett att kommunicera direkt med hårdvaran, utan att modifera kärnan vilket skulle kunna jämföras med att säga till person B att inte översätta utan endast skicka det du säger vidare till person A.

 

på gamla MacOS; som inte hade någon direkt kärna var det väldigt vanligt att program pratade direkt med hårdvaran; och problem uppstod då när hårdvaran inte var samma som programmet skrevs för; då varken programmet eller hårdvaran "förstod varandra längre".

 

 

*) Däremot kan man mycket väl hantera det minne man fått tilldelat av operativsystemet inom sitt program men du har egentligen inte speciellt stor kontrol över det; utan det du kan göra är att skriva rutiner för att släppa minne du allokerat, cacha osv; även om operativ systemet tillviss del sköter detta själv.

Men poängen är det minne du fått tilldelat är redan abstraktat av kärnan; man kan med vissa flaggor se till att minnet ligger i fysiskt minne, i vram eller som swap; och att det ej kan swappas ut på disk; men mycket mer kontroll än så har du inte.

Du kan aldrig sägert allokera två block och vara säker på att dom ligger sekvensiellt i minnet; och anger du inga flaggor alls kan du inte ens med 100% säkerhet säga att minnet är sekvensiellt överhuvudtaget; speciellt inte om du allokerar större block.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...