Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nästa version av OS X blir snabbare


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Nästa version av OS X blir snabbare

 

Nästa version av OS X, med versionsnummer 10.4.4, har i dagarna skickats ut till betatestare och utvecklare. De första rapporterna talar om både prestandahöjningar och ett betydande antal buggfixar.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Trevligt!! :ThumbsUp::ThumbsUp: Ser fram emot det. Inte för att jag har några problem med min Tiger, men snabbare är alltid bättre, ju. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare är bättre, men jag vill att Apple inte bara fixar buggar. Lite ändring på vissa funktioner till det bättre också skulle inte sitta fel... (kommer inte på något konkret exempel...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare är bättre, men jag vill att Apple inte bara fixar buggar. Lite ändring på vissa funktioner till det bättre också skulle inte sitta fel... (kommer inte på något konkret exempel...)

242895[/snapback]

 

..det låter inte som om det är akut..... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..det låter inte som om det är akut..... :whistling:

242896[/snapback]

 

Hmm...nej, inte akut, men flera funktioner skulle jag använda mer om de var smartare (Spotlight, bl.a.). Så fort jag tänker att Apple kunde gjort det här och det här bättre, kommer jag på att i Windows kommer inte ens första versionen av funktionen förrän nästa år! :D^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks
Snabbare är bättre, men jag vill att Apple inte bara fixar buggar. Lite ändring på vissa funktioner till det bättre också skulle inte sitta fel... (kommer inte på något konkret exempel...)

242895[/snapback]

 

Jo, man kan nog inte ändra i funktionaliteten i mindre deluppdateringar. GM är ju mer eller mindre den tänkta versionen, såsom det ska se ut, medan uppdateringar mer eller mindre är fixar av misstag som upptäckts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skiter jag snart i hur snabbt det blir om de inte skriver om Finder från grunden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny Finder ska väl komma i Leopard (10.5)?

 

Fast Path Finder 4 ska ju släppas nu i december, kanske kan vara något? (Men det kanske är lite för OT för att diskuteras här ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar sökfunktionen i 10.4? Sticker den iväg och söker direkt utan att man tryckt enter/retur (som nu - det är förbannat irriterande), eller låter den användaren skriva in det man tänkt innan sökfunktionen startar och segar ner datorn till sirap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den söker direkt i 10.4. Segar som sagt visserligen ner, men oftast tycker jag det är ganska trevligt att den fungerar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skiter jag snart i hur snabbt det blir om de inte skriver om Finder från grunden!

243222[/snapback]

förstår inte riktigt vad som är felet med finder? det är något som jag skryterr över när jag talar om mac.. så lätt att hitta saker där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt vad som är felet med finder? det är något som jag skryterr över när jag talar om mac.. så lätt att hitta saker där...

243782[/snapback]

Att ta fram ett OS med stöd för både processhantering och trådning och sedan implementera ett av de centrala användarapplikationerna utan använda sig av någotdera förefaller mig en smula enfaldigt. Om jag ska vara snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta fram ett OS med stöd för både processhantering och trådning och sedan implementera ett av de centrala användarapplikationerna utan använda sig av någotdera förefaller mig en smula enfaldigt. Om jag ska vara snäll.

243785[/snapback]

 

okej jag förstog inte riktigt allt det där men jag respekterar din åsikt :)^_^^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks
Att ta fram ett OS med stöd för både processhantering och trådning och sedan implementera ett av de centrala användarapplikationerna utan använda sig av någotdera förefaller mig en smula enfaldigt. Om jag ska vara snäll.

243785[/snapback]

 

Rrrreeespect! Vi vet att du kan programmera, du behöver inte styla med dina kunskaper :P.. Nejvars, det gör inget, men du kan kanske förklara för mig/andra vad processhantering och trådning innebär i det här sammanhanget...

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I cocoa då eller? (har ingen som helst  koll på programmering :P )

243541[/snapback]

Jag bryr mig inte om det är Cocoa eller Carbon, så länge nätverkshantering i Findern slutar vara så sanslöst långsamt, buggigt och irriterande.

 

 

 

Fast Path Finder 4 ska ju släppas nu i december, kanske kan vara något? (Men det kanske är lite för OT för att diskuteras här )

Eller lite för långsamt. ;)

 

 

 

Hur funkar sökfunktionen i 10.4? Sticker den iväg och söker direkt utan att man tryckt enter/retur (som nu - det är förbannat irriterande), eller låter den användaren skriva in det man tänkt innan sökfunktionen startar och segar ner datorn till sirap?

Det beror på hur du menar. Spotlight uppe i hörnet och i Findern börjar söka med en gång, men datorn blir inte seg av det. Det finns gott om sökverktyg i OS X som inte börjar jobba förrän man trycker på enter, dock.

 

 

 

Det chop menar angående Findern är att den kan bara göra en sak i taget. Om du försöker koppla upp dig till en AFP-server blir resten av Findern oanvändbart. Om Findern försöker hitta en server efter att du dragit ur nätverkssladden blir det oanvändbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplade upp till Sunets FTP server så "rusade" Finder upp från 3 till 5 trådar, för att sedan gå ner till 3 trådar igen när uppkopplingen var klar. Jag tror inte det är en allt för långsökt teori att Finder forkar en process där barn-processerna sköter om uppkopplingen. Varför det skulle behövas två processer för detta har jag ingen aning om, men detta borde rimligtvis innebära att Finder INTE fryser till vid en uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckte nyligen i 1GB extra i min powerbook och den blev genast mycket rappare med spotlight, program och allt annat godis...men ännu snabbare är ju välkommet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta fram ett OS med stöd för både processhantering och trådning och sedan implementera ett av de centrala användarapplikationerna utan använda sig av någotdera förefaller mig en smula enfaldigt. Om jag ska vara snäll.

 

"Att skapa ett operativsystem som kan göra flera saker samtidigt, men inte låta Finder utnyttja denna kapacitet, verkar lite dumt. Minst sagt."

 

:>

 

P.S Macworld: Bra och tydligt forum, men det är svårt att veta vilken knappsats ("Citera" m m) som hör till vilket inlägg.

 

P.S Varför skriver jag detta här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte prestanda och stabilitet ALLTID vara i fokus???? Är det inte det som det handlar om? Ett bra OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många versioner blir det av Tiger, nästa blir 10.4.4, hamnar vi upp mot 10.4.9 ?

Dessutom kommer det en Tiger som bara går att köra på Inteldatorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte prestanda och stabilitet ALLTID vara i fokus???? Är det inte det som det handlar om? Ett bra OS?

 

Bra fråga mjg, men vad är ett "bra OS"? Bra för vem? Användaren? Eller att drifta mailservern på?

 

Mac OS 9 är ett intressant exempel – beroende på hur snävt man definierar "användarvänligt" (ett användarvänligt system måste givetvis vara stabilt!) kan man säga att OS 9 prioriterar användaren före stabiliteten. Samma operativsystem anses av många ha varit "tidernas användarvänligaste" – Kanske lika många hellre ser OS X:s funktionalitet i OS 9-dräkt?

 

Du nämner ju även prestanda, och här gäller samma sak: Bra prestanda för mig? Eller bra prestanda för min mailserver? Sistnämnda handlar ju bara om rå datorkraft och en välskriven OS-kärna (den del som tar hand om sånt vi aldrig ser skymten av på skärmen).

Bra prestanda för mig handlar om interaktionsdesign: att Svara-knappen inte sitter längst till vänster, att jag hittar det jag letar efter och kan förutsäga nästa steg i interaktionen.

 

Bra prestanda för mig handlar även om att jag prioriteras. Jag vill att mina klick ska hanteras först, oavsett vad datorn sysslar med i bakgrunden. Även här tycker jag OS X kan utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att Apple prioriterar vad de ska utveckla till vilken version. Med tanke på att Spotlight var påtänkt redan innan första stabila versionen av Mac OS X kom ut, lär vi inte behöva vänta särskilt länge på en ny finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...