Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel knäckt


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Tja, ElGiganten säljer en Packard Bell (1,4GHz, 1Gb RAM, 50Gb HD, 15'' WS Skärm, DL DVD±, etc) för 7990kr. Lägg till ett par tusenlappar så får du en iBook med hälften så mycket RAM, mindre HD, betydligt mindre skärm och bara dvd-/cd-r combo) Låter ju Swell....

Missförstå mig inte, om jag måste välja mellan de två väljer jag iBooken. Men visst är det uppenbart att priserna skulle falla om jag kunde köpa PackardBells maskin med MacOS.

Jag är intresserad av MacOS - inte av Apple...och framförallt inte av Apples aktieägare.

231982[/snapback]

Datorn har 15"-skärm, väger en hel del mer än iBooken, har inte bättre prestanda (i vissa fall mycket sämre prestanda!), kommer med sämre mjukvara och dom påstår att batteriet räcker i 90 minuter! Ärligt talat, om du påstår att den datorn är mer prisvärd än en iBook måste något ha lagt hallucinogena svampar i ditt kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar
Datorn har 15"-skärm, väger en hel del mer än iBooken, har inte bättre prestanda (i vissa fall mycket sämre prestanda!), kommer med sämre mjukvara och dom påstår att batteriet räcker i 90 minuter! Ärligt talat, om du påstår att den datorn är mer prisvärd än en iBook måste något ha lagt hallucinogena svampar i ditt kaffe.

232079[/snapback]

 

Jag sa inte att den var mer prisvärd för dig, men för många andra kan den vara det. Det går inte att komma ifrån det faktum att om man söker en prisbillig dator - en enkel maskin som klarar det grundläggande för den "vanlige användaren" - så har Apple ett milt sagt smalt utbud. Kort sagt finns det i nuläget två maskiner att välja för den som vill ha en hemdator för under tio lappar och de är i princip samma maskin. För den som nöjer sig med att jobba i ett win-operativ finns säkert hundra olika datorer att välja på i samma prisklass (<10'). Det vore häftigt om vi som absolut vill ha MacOS hade åtminstonde en tiodel av det utbudet att välja bland.

Om du inte ser den skillnaden är det du som skulle behöva käka några svampar, eller whatever som sätter fart på de små grå... ;)

Om du vill ha en dator med MacOS och Apples hårdvara, varför kan inte nån annan amtidigt få möjligheten att köpa en billigare dator (låt vara med undermålig prestanda) med MacOS på? Med nuvarande ordning kommer ju Win-monopolet att bestå, eftersom att målgruppen för "billigast möjligt" aldrig väljer Apple. Och den målgruppen är väl i ruskig majoritet?

 

Bara för att man gillar MacOS måste man väl inte med automatik gilla sovjet-politik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har 15"-skärm, väger en hel del mer än iBooken, har inte bättre prestanda (i vissa fall mycket sämre prestanda!), kommer med sämre mjukvara...

232079[/snapback]

 

15" trodde jag var en fördel framför 12", 1 Gb RAM trodde jag även det var bättre än 512mb och 50 Gb HD trodde jag var större än 40Gb. Så vilken prestanda var sämre?

Och mjukvaran...det är den jag vill ska komma från Apple. Vilket inte borde göra lådan dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp! Inte för att någon annan har övertygat mig om något, utan för att det verkar vara så otroligt svårt att diskutera samma ämne.

Jag pratar om att jag tror att MacOS skulle växa om det kunde licensieras till en icke-Applemaskin.

Ni pratar om att MacOS automatiskt skulle omvandlas till ett Winoperativ pga licensieringen, med krånglande systemkonfigurationer och trilskande drivrutiner.

 

Varför ni tror att MacOS måste skrivas om grunden för att kunna licensieras, fattar jag inte. Det är redan omskrivet att kunna köras på en Intel-processor.

*ni= du och mjg

232049[/snapback]

 

Nejdå - något sånt har jag aldrig sagt eller trott på. Det enda jag egentligen sagt - bakom allt svammel - är att jag tror mig veta v a r f ö r Apple inte licensierar ut OSX till andra Intel-burkar: Dom skulle gå under som hårdvaruproducenter på nolltid. Alltså - av ren självbevarelsedrift försöker dom se till att deras OS bara kan köras på deras egna burkar.

 

Så tror jag det ligger till - och jag har egentligen inga åsikter om detta. Jag skulle givetvis sakna Apple's fina datorer när dom blir ett mjukvaruföretag som MS - men det kanske kommer något annat märke som kan göra snygga kvalitetsmaskiner. Jag tvivlar dock. Det blir nog bara fula burkar från Kina för en spottstyvel. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" trodde jag var en fördel framför 12", 1 Gb RAM trodde jag även det var bättre än 512mb och 50 Gb HD trodde jag var större än 40Gb.  Så vilken prestanda var sämre?

Och mjukvaran...det är den jag vill ska komma från Apple. Vilket inte borde göra lådan dyrare.

232090[/snapback]

15" är bara en fördel om man inte skall släpa runt datorn hela dagen lång. Jag köpte en 12"-are för att den är liten och behändig. 1GB RAM är bättre än 512MB, men hur mycket går den att bygga ut till? Jag har 1.5GB i min iBook. När jag pratade om prestanda menar jag att den har en 1.4GHz Celeron M, inte direkt den bästa processorn i världen (dock inte den sämsta heller). Den har dock integrerat grafikkort, vilket är uselt, rent ut sagt. iBookens Radeon 9550 må inte vara speciellt kraftigt, men det är oändligt mycket bättre än den fåniga saken i Packard Bell-datorn. Så ja, den har nog sämre prestanda. Dessutom uppenbarligen taskig kvalitet, och urusel batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå - något sånt har jag aldrig sagt eller trott på. Det enda jag egentligen sagt - bakom allt svammel - är att jag tror mig veta v a r f ö r Apple inte licensierar ut OSX till andra Intel-burkar: Dom skulle gå under som hårdvaruproducenter på nolltid. Alltså - av ren självbevarelsedrift försöker dom se till att deras OS bara kan köras på deras egna burkar.

 

Så tror jag det ligger till - och jag har egentligen inga åsikter om detta. Jag skulle givetvis sakna Apple's fina datorer när dom blir ett mjukvaruföretag som MS - men det kanske kommer något annat märke som kan göra snygga kvalitetsmaskiner. Jag tvivlar dock. Det blir nog bara fula burkar från Kina för en spottstyvel.  :ph34r:

232108[/snapback]

 

Ok, då är jag med.

Jag tror å min sida att Apple skulle behålla en ganska stor del av sin målgrupp för datorer - alla de som gillar design, finess och känslan av kvalitet. Självklart skulle man förlora en grupp - de som älskar MacOS, men bara vill ha en billig dator. Å andra sidan skulle den gigantiska marknaden för operativ- och andra mjukvarulicenser öppnas för Apple. Hur många skulle inte vilja komma bort från Windows, bara det fanns ett bättre alternativ att installera på sin befintliga maskinpark? Som det är nu kan de bara sälja operativsystem till 5% av alla persondatorer. Om de tänkte enligt min modell kan de teoretiskt sälja till 99% av alla burkar - och fortfarande ha i princip samma utvecklingskostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" är bara en fördel om man inte skall släpa runt datorn hela dagen lång. Jag köpte en 12"-are för att den är liten och behändig. 1GB RAM är bättre än 512MB, men hur mycket går den att bygga ut till? Jag har 1.5GB i min iBook. När jag pratade om prestanda menar jag att den har en 1.4GHz Celeron M, inte direkt den bästa processorn i världen (dock inte den sämsta heller). Den har dock integrerat grafikkort, vilket är uselt, rent ut sagt. iBookens Radeon 9550 må inte vara speciellt kraftigt, men det är oändligt mycket bättre än den fåniga saken i Packard Bell-datorn. Så ja, den har nog sämre prestanda. Dessutom uppenbarligen taskig kvalitet, och urusel batteritid.

232191[/snapback]

 

Jag kan inte gå i debatt om hur det egentligen förhåller sig. Jag har inte tillräckliga kunskaper om hårdvaran i vare sig den ena eller den andra datorn. Packard Bell-datorn var bara ett hugget exempel. I slutändan kan ingen förneka att det finns ett större urval och en större konkurrans på win-sidan. Jag känner många som har köpt en pc-paket för under 5 lakan och som är helnöjda med det. Jag önskar att det alternativet fanns även för oss på den ljusa sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan kan ingen förneka att det finns ett större urval och en större konkurrans på win-sidan.

Större urval, inte nödvändigtvis bättre urval. Det finns ingen mer prisvärd dator i 12"/2.5kg-klassen än just iBooken. Inte en enda. Fyrprocessor-Power Macen är definitivt prisvärd den med. Förmodligen en av dom billigaste arbetsstationer i sin prestandaklass man kan köpa.

 

 

Jag känner många som har köpt en pc-paket för under 5 lakan och som är helnöjda med det. Jag önskar att det alternativet fanns även för oss på den ljusa sidan.

Det håller jag dock med om. Mac minin i all ära, men det vore bra med fler och billigare alternativ i den lägre prisklassen. Mac mini, iMac, Power Mac. Jag tycker det fattas en eller två datorer där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större urval, inte nödvändigtvis bättre urval. Det finns ingen mer prisvärd dator i 12"/2.5kg-klassen än just iBooken. Inte en enda. Fyrprocessor-Power Macen är definitivt prisvärd den med. Förmodligen en av dom billigaste arbetsstationer i sin prestandaklass man kan köpa.

Det håller jag dock med om. Mac minin i all ära, men det vore bra med fler och billigare alternativ i den lägre prisklassen. Mac mini, iMac, Power Mac. Jag tycker det fattas en eller två datorer där.

232573[/snapback]

Jag tror att de mest uppfattas som dyrare därför att de är kompletta redan vid inköp. Angående det allra billigaste så håller jag med iMatte, folk köper hellre det allra billigaste, priset har alltid varit det bästa säljargumentet.

 

Nu vet jag inte direkt vad man skulle kunna ta bort från en iBook eller Mac mini, Apples datorers berömda "ease of use" kommer ju mycket ur att de är så kompletta (och generellt bättre delar skulle jag vilja hävda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de mest uppfattas som dyrare därför att de är kompletta redan vid inköp. Angående det allra billigaste så håller jag med iMatte, folk köper hellre det allra billigaste, priset har alltid varit det bästa säljargumentet.

Visst är ett lågt pris ett väldigt bra säljargument, men du får även tänka på att Apple är en av dom två storföretag som säljer persondatorer och faktiskt tjänar pengar på det (den andra är Dell; go figure). Resten av dom går med förlust stup i kvarten, så vitt jag vet. Dell tjänar pengar genom att sälja en massa datorer till vrakpriser. Apple tjänar på att sälja färre datorer till högre pris. Om Dells marginaler ligger på 10%, vilket förmodligen är i överkant, behöver dom sälja datorer för nästan tre gånger så mycket för att tjäna lika mycket pengar som Apple gör med sina 25%-marginaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ska Apples datorer bli dyrare nu då?

Intels processorer är dyrare än de som används nu, vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanhända blir dom dyrare, men en ganska stor del av Apples utvecklingskostnader är att designa egna moderkort och systemchip. Med Intel får dom allt det till ett lägre pris, och med mycket bättre prestanda (titta bara på Apples USB2.0-chipset!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Intressant diskussion... följande tycker jag dock är märkligt:

 

"Jag är intresserad av MacOS - inte av Apple...och framförallt inte av Apples aktieägare."

 

Nog borde vem som hellst förstå att dessa tre hänger ihop? Det är inte som om vi har någon slags rätt att använda OS X. Det är en produkt som vi köper därför att vi vill ha den och genom att gå med på Apples villkor. Så länge Apple anser det vara affärsmässigt rätt att inte licensera OS X så finns det egentligen inget vi kan göra, förutom att köpa aktier i Apple och försöka rösta ut ledningen ;)

 

Fast det är klart, argumentera kan man ju alltid. Kanske har de missat någon detalj i sina marknadsundersökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion... följande tycker jag dock är märkligt:

 

"Jag är intresserad av MacOS - inte av Apple...och framförallt inte av Apples aktieägare."

 

Nog borde vem som hellst förstå att dessa tre hänger ihop? Det är inte som om vi har någon slags rätt att använda OS X. Det är en produkt som vi köper därför att vi vill ha den och genom att gå med på Apples villkor.

234549[/snapback]

 

Varför jag skrev den formuleringen var för att markera att jag måhända är en Mac-taliban, men inte någon Apple-taliban, vilket jag upplever att det finns relativt gott om i mac-världen. Vissa macanvändare applåderar allt Apple tar sig för och allt Jobs säger. Själv är jag helt ointresserad av allt runt Apple, utom det som påverkar MacOS. Jag bryr mig inte mer om iPod än om den varit en produkt från Sony, jag är måtligt road av snygga skal på hårdvaran och jag drar mig inte för att ha synpunkter på företaget i stort.

Du kan jämföra med vad du vill - tex kan du vara intresserad av Mozarts musik, men samtidigt skita rakt av i om Mozart var en reaktionär sate eller om han narkoman. Du kan tom avsky människan Mozart, men älska hans musik.

Precis som att jag kan älska MacOS, men skita blankt i Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge Apple anser det vara affärsmässigt rätt att inte licensera OS X så finns det egentligen inget vi kan göra, förutom att köpa aktier i Apple och försöka rösta ut ledningen  ;)

 

Fast det är klart, argumentera kan man ju alltid. Kanske har de missat någon detalj i sina marknadsundersökningar.

234549[/snapback]

 

Jo, jag har ju rätt att ha en egen åsikt och låter Apple ha sin. Jag har ju knappast planerat någon kupp ot Apple.

Alla strategier kan ju (och bör) diskuteras, både de som statsmän, affärsmän och sportaktörer använder. Det finns inga garantier att någon har rätt - tvärtom visar historien att de flesta har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...