Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel knäckt


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Du missförstår! Apple säljer ju överhuvud taget inga licenser som går att köra på en vanlig PC. Det skydd som nu hackats, är ju till att tvinga folk att köpa Apples svindyra maskiner. Ren monoplokontroll alltså!

231615[/snapback]

 

Nej, jag missförstår inte. Kommer bara inte ihåg vad det var jag ville ha sagt......... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
Inte för att vara dum men är det det här!? Isåfall är det rätt så enkelt att få tag i det.

 

http://thepiratebay.org/details.php?id=3412341

 

Observera att TPB inte är olagligt och jag gör inget olagligt alltså genom att länka dit.

231870[/snapback]

 

Jo det ser ut att vara den.

 

Systemet för intel har ju cirkulerat sen det släpptes till utvecklarna, mer eller mindre.

 

Därmed ej sagt huruvida det har funkat på icke-macar under den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Att OS X inte har blivit attackerat över huvud taget tyder ju på att det är svårt. Annars borde _nån_ jävel ha gjort det; inte minst för äran att vara ensam om det.

231867[/snapback]

 

Kanske det,men om det släpps så e det jäkla massa mer som får intresse av att sabba det än vad det är nu :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kanske det,men om det släpps så e det jäkla massa mer som får intresse av att sabba det än vad det är nu :ermm:

231890[/snapback]

 

Jo, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tycker iMacen är ruggigt prisvärd.

 

Är nog tur för min plånbok att jag redan har tre datorer. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Samma pris som på Apple store.

 

Nä, 51 kronor mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

men fortfarande inte dyrt utan ett helt okej pris... jag gav mer för min mini när jag köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jovisst, minin är prisvärd den med. Och iBooken. Fan, nästan allt apple gör är ju privärt. ^_^^_^^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jovisst, minin är prisvärd den med. Och iBooken. Fan, nästan allt apple gör är ju privärt.  ^_^  ^_^  ^_^

231920[/snapback]

 

 

Japp... allt är utan tvekan värt pengarna.

 

ooooo hur många kommer haka upp sig på det och dra fram prislappen på den värsta powermacen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läser du slarvigt. MS operativsystem ligger på drygt 90% av alla de datorer som används som persondatorer.

 

Jag vidhåller: Apple har 5% - MS har 0% av världsmarknaden...på datorer. Alltså - MS har faktiskt inte sålt en enda dator mig veterligen. ;)

 

Apple är en av världens största tillverkare av datorer (IBM och Dell är dock i sin egen liga). Dom kommer att bli ännu större. Efterfågan är större än leveranshastigheten - många datortillverkare drömmer om detta...men rear istället ut överfulla lager och går ihop med andra tillverkare för att ta marknadsandelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Japp... allt är utan tvekan värt pengarna.

 

ooooo hur många kommer haka upp sig på det och dra fram prislappen på den värsta powermacen?  :D

231923[/snapback]

 

Hmm... det här har jag nästan råd med. :ermm::ermm:

post-493-1132700084_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller: Apple har 5% - MS har 0% av världsmarknaden...på datorer. Alltså - MS har faktiskt inte sålt en enda dator mig veterligen.  ;)

 

Apple är en av världens största tillverkare av datorer (IBM och Dell är dock i sin egen liga). Dom kommer att bli ännu större. Efterfågan är större än leveranshastigheten - många datortillverkare drömmer om detta...men rear istället ut överfulla lager och går ihop med andra tillverkare för att ta marknadsandelar.

231945[/snapback]

Det var då ett evigt tjat om hur många burkar Apple kränger. Jag pratar om operativsystem - gränssnittet mellan maskin och människa. Det är där magin utspelar sig, det är det som gör skillnaden. Hur maskinen agerar på sin sida av det gränssnittet är av sekundär betydelse om man nu inte är primärt intresserad av just det (vilket förvisso många är, men inte resterande 95% av datoranvändarna.) När jag ska använda en dator betyder operativssystem allt och maskinvaran inget. Operativssystemet ska ta hand om alla problem runt maskinvaran. Den normala användaren vill inte veta hur och vad som händer, de vill bara skicka epost, skriva ut brev och titta på bilder. Där är MacOS oslagbart, Windows uselt och Linux på kontrakurs (titta in på Linux.se så förstår du snabbt varför Linux aldrig kommer att bli ett alternativ på allvar) Om MacOS fanns på 95% av alla datorer i världen så skulle datoranvändningen flytta ett par steg framåt. Om hårdvaran är grå eller rosa spelar mindre roll, enligt mitt sätt att se. För att använda en metafor; om maten i våra butiker kunde bli giftfri vore det ett stort framsteg, men om påsarna den säljs i blir snyggare gör det ingen skillnad i stort.

Men ok, vi har uppenbarligen olika ingångar till Macen. För mig är Mac synonymt med operativsystemet MacOS, för dig ett plastskal med för dagen populära färger och former. Under skalet sitter ju bara ett ihop-plock av delar som andra tillverkat - i stort sett samma delar som det sitter i en s.k. IBM-kompatibel burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta mig en bärbar dator på ungefär 2.5 kilogram eller mindre, med hyffsad prestanda (den skall ha riktigt grafikkort!), 12"-skärm, och en prislapp på under 10 000:-. Jag har letat, och den enda jag hittade var iBooken.

231846[/snapback]

 

Tja, ElGiganten säljer en Packard Bell (1,4GHz, 1Gb RAM, 50Gb HD, 15'' WS Skärm, DL DVD±, etc) för 7990kr. Lägg till ett par tusenlappar så får du en iBook med hälften så mycket RAM, mindre HD, betydligt mindre skärm och bara dvd-/cd-r combo) Låter ju Swell....

Missförstå mig inte, om jag måste välja mellan de två väljer jag iBooken. Men visst är det uppenbart att priserna skulle falla om jag kunde köpa PackardBells maskin med MacOS.

Jag är intresserad av MacOS - inte av Apple...och framförallt inte av Apples aktieägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ett evigt tjat om hur många burkar Apple kränger...<cut>

 

Jomen...jag bara spann på ditt förslag på att Apple borde släppa OSX till andra plattfomer...och varför det inte går....att det är en slags paradox....Jag har inga personliga intressen i Apple - inga aktier och företaget är ett av många amerikanska kapitalistiska företag som har till uppgift att berika ägarna - inget annat. Jag vill bara förklara hur jag tror att världen fungerar :lol:

 

I övrigt håller jag ju med så klart. För mig ÄR Mac OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ett evigt tjat om hur många burkar Apple kränger. Jag pratar om operativsystem  - gränssnittet mellan maskin och människa. Det är där magin utspelar sig, det är det som gör skillnaden. Hur maskinen agerar på sin sida av det gränssnittet är av sekundär betydelse  om man nu inte är primärt intresserad av just det (vilket förvisso många är, men inte resterande 95% av datoranvändarna.) När jag ska använda en dator betyder operativssystem allt och maskinvaran inget. Operativssystemet ska ta hand om alla problem runt maskinvaran. Den normala användaren vill inte veta hur och vad som händer, de vill bara skicka epost, skriva ut brev och titta på bilder. Där är MacOS oslagbart, Windows uselt och Linux på kontrakurs (titta in på Linux.se så förstår du snabbt varför Linux aldrig kommer att bli ett alternativ på allvar) Om MacOS fanns på 95% av alla datorer i världen så skulle datoranvändningen flytta ett par steg framåt. Om hårdvaran är grå eller rosa spelar mindre roll, enligt mitt sätt att se. För att använda en metafor; om maten i våra butiker kunde bli giftfri vore det ett stort framsteg, men om påsarna den säljs i blir snyggare gör det ingen skillnad i stort.

Men ok, vi har uppenbarligen olika ingångar till Macen. För mig är Mac synonymt med operativsystemet MacOS, för dig ett plastskal med för dagen populära färger och former. Under skalet sitter ju bara ett ihop-plock av delar som andra tillverkat - i stort sett samma delar som det sitter i en s.k. IBM-kompatibel burk.

231976[/snapback]

Bättre delar, i en betydligt mer kontrollerad miljö som gör att de flesta Macar håller några år längre än de flesta Windows burkar. Om man sedan smäller på OSX liksom det berömda pricken över i:et, så får du något av det allra bästa som finns idag bland datorer. Det finns goda skäl till varför Mac användare har en tendens att bli så hängivna.

 

Men det är fortfarande datorerna som Apple tjänar sina miljarder på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom här så värst billiga då?

http://www1.euro.dell.com/content/default....c=se&l=sv&s=gen

 

Om man jämför de olika modellerna, t.ex. XPS 600 för 14000 kr i basutförande med en iMac, så verkar inte en Dell speciellt billig heller.

 

Det cirkulerar massor med myter. :wacko:

231766[/snapback]

 

Jag fattar inte varför jag måste jämföra med Dell - jag kan ju välja vilken maskin jag vill om jag är på "den mörka sidan"...till skillnad från oss på den "ljusa sidan". Vi är ju hänvisade till en tillverkare och dennes godtyckligt satta priser. Ungefär som att köpa bil i öst-staterna på den gamla goda tiden.

 

Faktum är att jag gjort en del större inköp på företags vägnar och då märks skillnaderna tydligt. Köp 50 maskiner som bara behöver klara av att skriva brev och skicka epost. Det absolut billigaste Apple-alternativet är nu den minsta Mac Minin á drygt 4200kr, en 15" skärm för kanske 1500, plus tangentbord och mus för kanske 600, summa 6300 (ex moms). Den enda orsaken att motvera detta när man kan få ett paket med bättre prestanda för kanske 4200kr är operativssystemet och den bättre funktion det medför.

För 50 arbetsstationer handlar det om över 100 000kr i skillnad. Försök motivera det du för en ekonomichef med tajt budget. Om Apple licensierade operativsystemet på samma sätt som MS, så vore plötsligt MacOS ett alternativ. Samma pengar, men ett betydligt bättre och säkrar operativ - då skulle MacOS ha en chans att tränga ut Win-operativen. Apple skulle paralellt kunna fortsätta att sälja sina burkar till den trogna målgruppen som uppskattar design och kräver högprestanda, parallellt som de får sälja mångdubbelt fler licenser för operativssytem och andra mjukvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ElGiganten säljer en Packard Bell (1,4GHz, 1Gb RAM, 50Gb HD, 15'' WS Skärm, DL DVD±, etc) för 7990kr. Lägg till ett par tusenlappar så får du en iBook med hälften så mycket RAM, mindre HD, betydligt mindre skärm och bara dvd-/cd-r combo) Låter ju Swell....

Missförstå mig inte, om jag måste välja mellan de två väljer jag iBooken. Men visst är det uppenbart att priserna skulle falla om jag kunde köpa PackardBells maskin med MacOS.

Jag är intresserad av MacOS - inte av Apple...och framförallt inte av Apples aktieägare.

231982[/snapback]

Jag letade runt lite och fann att EasyNote datorn är byggd med delar av usel kvalitet med en väldigt slö processor.

http://www.preloved.co.uk/fuseaction-revie...5/25a619ea.html

 

Man får vad man betalar för. Aldrig har uttrycket passat så bra som här. Passa dig för att köpa skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre delar, i en betydligt mer kontrollerad miljö som gör att de flesta Macar håller några år längre än de flesta Windows burkar. Om man sedan smäller på OSX liksom det berömda pricken över i:et, så får du något av det allra bästa som finns idag bland datorer. Det finns goda skäl till varför Mac användare har en tendens att bli så hängivna.

 

Men det är fortfarande datorerna som Apple tjänar sina miljarder på.

231984[/snapback]

 

Bättre delar...hehe...och du snackar om myter. Det är ju till största del samma delar. Vem bryr sig om en dator håller i tio år, när prestandan är uträknad efter tre år. Kolla vad fem år gamla iMacar betingar på marknaden idag. Några hundralappar ungefär... Hur lyckliga är eras ägare för att ha betalat överpris för påstådd lång livslängd?

 

Resten av det du säger är ju precis vad jag säger - smäll på med OS X i vilken burk som helst! Då blir det en vinnare, det finns inget bättre operativ än OS X, men det finns lika bra burkar till lägre priser.

Och att Apple tjänar pengar på hårdvaran just nu, det är ju som att säga att GB-glass tjänar pengar på glass och därför inte bör sälja något annat. Om Apple licensierade MacOS och sålde det, så skulle de ju kunna tjäna pengar på det oxå, både av dem som vill köpa deras designade burkar och av folk som bara vill ha ett bra operativsystem. Idag stänger ju Apple 95% av datorköparna ute från att bli presumtiva operativsystemkunder.

Det är ett stort misstag, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade runt lite och fann att EasyNote datorn är byggd med delar av usel kvalitet med en väldigt slö processor.

http://www.preloved.co.uk/fuseaction-revie...5/25a619ea.html

 

Man får vad man betalar för. Aldrig har uttrycket passat så bra som här. Passa dig för att köpa skiten.

231987[/snapback]

 

Jag har inte ens funderat på att köpa den - den kan ju inte köra MacOS.

Uttrycket "man får vad man betalar för" ger jag inte mycket för. De bästa sakerna i livet är gratis. Och mycket av det näst bästa är jävligt billigt. De som ödslar ett par millar på en Ferrari får inte ett jävla skit, enligt min uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det någon som ser något konstigt här?

två mycket bra datorer men den ena mycket bättre och till samma pris... hmmmm gissa vilken? :P

post-9726-1132705556_thumb.png

post-9726-1132705570_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har 5% av världsmarknaden - MS har 0%. Volvo - t.ex. - kan bara drömma om 5% av världsmarknade för bilar. Om några år har Apple 10% av marknaden och då är dom gigantiska - andra datortillverkare slår ihop sig för att nå såna siffror. Redan idag är Apple ett av världens starkaste företag och varumärke - detta tack vare eget OS. Släppte dom sitt OS till alla Intelburkar så gör nästan alla som du - köper billig PC och kör OSX. Apple går under på nolltid - ty - at the end of the day - billigast vinner och man kan inte leva på att sälja snygga datorer till ett fåtal trendkänsliga storstadsbor. Datorer är massmarknad - slit och släng marknad.

 

Som sagt: Apple konkurrerar inte med MS - det är omöjligt - MS tillverkar inga datorer över huvud taget. Denna förvirring om Apple vs. MS är meningslös - äpplen och bananer...

 

Nå - för mig betyder snyggheten mycket. Jag mår bättre psykiskt av vackra verktyg - precis som jag uppskattar vackert och välgjort hantverk uppskattar jag och blir lycklig i hjärtat av ändamålsenliga, vackra och välbyggda industriprodukter. Min snart 4 år gamla TiBook är fortfarande chockerande perfekt - ställde den bredvid en sprille ny kraftfull hitech DELL laptop idag och DELL'en såg ut som DDR bredvid min TiBook. Att ställa en PowerMac bredvid t.ex. ett Siemens-torn är också chockerande - när man sen öppnar sidoluckan på PowerMacen för att t.ex. trycka in mera RAM så skänker man en omfamning i tanken till ingenjörerna på Apple - en uppskattande omfamning från en mixtrare till en annan - det man ser är det renaste och skönaste sättet att på löpande band sätta ihop en dator som människan idag kan klura ut - det finns inget liknande hos någon annan tillverkare (jag förstår inte riktigt varför).

 

MEN - Apple kan inte leva på såna som jag. Vi nördar driver ingen marknad. Vi är för få.

 

Eftersom jag tillbringar en stor del av mitt liv framför och med datorer så lägger jag gärna på flera tusen på skönhet - men det är OSX som är grejen - även om Mac såg ut som en Dell skulle jag köpa Mac. Utan tvekan så klart.

 

Att tillverka och sälja en manick som bara går på bränsle som endast manickföretaget också säljer är en mycket svår konst. Manicken måste vara fantastisk. Apple har lyckats och kommer att lyckas många år till. Släpper dom bränslet fritt till andra manicker - t.ex. manicker från Kina för 12 kronor - så kommer snart ingen att köpa originalmanicken.

 

Apple har inget monopol - inte mera monopol än att t.ex. Nokia har monopol på Nokia-telefoner - dom kan också bara köras med Nokias OS vad jag vet.

 

Dom som bygger ihop sina egna PC-burkar kan idag inhandla delar och sätta ihop en monsterdator för halva priset av en PowerMac. Nu är det inte så många som kan sånt, men den prisskillnaden är absurd - alla Macar är 20-30% för dyra - ett påslag som bara har med varumärket att göra. Man kan i.o.f.s. tycka att OS och apps som följer med är värt mellanskillnaden (och mera än så), men så kan man inte räkna - ty det är burken konumenten köper och alla apps har man inte fritt valt - det är bonus. Många använder bara iTunes och iPhoto.

Så - jo, Mac är för dyrt eftersom datorer bara är heta några år - skulle en dator stå sig 10 år så är t.o.m. en Mac billig).

 

En annan väldigt viktig fördel som dom också behåller är att plattformen fortfarande är enhetlig. En Mac är en Mac - dom beter sig likadant allihopa. Detta är något som dom professionella brancherna uppskattar och saknar i PC-världen där burkarna aldrig riktigt beter sig likadant. Att man t.ex. kan installera en drivrutin i en PC utan problem betyder inte alls att man kan göra det utan problem på PC'n bredvid med annat namn eller modellnummer. Det är alltid lite av hålla tummarna och hoppas att det ska gå vägen - det gick ju fint på den ena...liksom... Detta är ett gissel för många företag och den enda anledningen jag har hört att en del faktiskt switchar över till Mac. En del skolor och mindre mediaföretag t.ex. Ett mindre företag med BARA Macar och Mac-nätverk lever i paradiset. Support är nästan obefintlig - åtminstone jämfört med Win/XP/NT-nätverk med hundra olika varumärken, moderkort, drivisar, grafikkort, nätkort...det är en mardröm...

 

Och så var det det där med virus...

 

Hallelujah!

231705[/snapback]

Detta måste vara ett av de klokaste (och längsta) inlägg jag läst på länge! :w00t:

Tack för det! :) Du borde börja jobba för Mac World. ;)

 

Jag vill bara tillägga att om en Mac är dyr så är de vanligaste Windows burkarna det också, och jag är inte så säker på att alla ljushuvuden förstår den där bränsle-metaforen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara ett av de klokaste (och längsta) inlägg jag läst på länge! :w00t:

Tack för det! :) Du borde börja jobba för Mac World. ;)

 

Jag vill bara tillägga att om en Mac är dyr så är de vanligaste Windows burkarna det också, och jag är inte så säker på att alla ljushuvuden förstår den där bränsle-metaforen. ;)

231995[/snapback]

 

Jag ger upp! Inte för att någon annan har övertygat mig om något, utan för att det verkar vara så otroligt svårt att diskutera samma ämne.

Jag pratar om att jag tror att MacOS skulle växa om det kunde licensieras till en icke-Applemaskin.

Ni pratar om att MacOS automatiskt skulle omvandlas till ett Winoperativ pga licensieringen, med krånglande systemkonfigurationer och trilskande drivrutiner.

 

Varför ni tror att MacOS måste skrivas om grunden för att kunna licensieras, fattar jag inte. Det är redan omskrivet att kunna köras på en Intel-processor.

 

 

 

 

*ni= du och mjg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...