Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel knäckt


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel redan knäckt

 

Att köra OS X på vanliga pc-datorer är hett, och Apple gör allt de kan för att förhindra det. Trots ett kraftigt uppdaterat piratskydd har den senaste versionen av OS X för Intel redan börjat spridas i en hackad version.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Bästa skyddet är väl att lägga någon algoritm/nyckel till algoritm i TPM. Det ska vara en algoritm eller nyckel som används ofta och på många ställen i koden, helst även av programutvecklare. På det sättet blir det betydligt svårare att hacka sig förbi skyddet. Algoritmen/nyckeln ska helst behandla något där det är svårt att förutse det exakta resultatet, exempelvis en D/A-omvandlare (där man dessutom ofta kan lägga in lättare störningar utan att det märks vid användningen).

 

Problemet med sådana lösningar är att det samtidigt blir svårigheter när TPM behöver uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks
Bästa skyddet är väl att lägga någon algoritm/nyckel till algoritm i TPM. Det ska vara en algoritm eller nyckel som används ofta och på många ställen i koden, helst även av programutvecklare. På det sättet blir det betydligt svårare att hacka sig förbi skyddet. Algoritmen/nyckeln ska helst behandla något där det är svårt att förutse det exakta resultatet, exempelvis en D/A-omvandlare (där man dessutom ofta kan lägga in lättare störningar utan att det märks vid användningen).

 

Problemet med sådana lösningar är att det samtidigt blir svårigheter när TPM behöver uppdateras.

231583[/snapback]

 

 

Que? :rolleyes:

 

För oss vanliga döda, vad betyder allt det där? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt att hacka ett skydd där operativsystemet bara kontrollerar innehållet i någon sorts minne lite då och då. Genom att lägga programkod eller någon sorts assymetrisk kryptonyckel i minnet gör man det lite svårare.

 

Ju fler anrop man gör till koden/nyckeln desto fler ställen i koden måste hackern modifiera. Om man dessutom gör anrop direkt från applikationerna måste varje applikation modifieras av hackern för att inte avsaknaden av ett TPM ska upptäckas.

 

Om man sedan låter programkoden generera något resultat som kan skickas direkt till någon port ut från maskinen behöver man inte ens göra register i hårdvaran läsbara. En D/A-omvandlare skulle exempelvis kunna behandla allt ljud som ska skickas ut från datorn så att den som ska hacka bort TPM-skyddet måste skriva en egen D/A-omvandlare som fungerar likadant som den i TPM-kretsen om ljudet på datorn ska fungera.

 

Det är klart att allt GÅR att hacka, men det går att göra det ganska svårt om man verkligen vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att hackade OSX för PC-intel-maskiner för alltid blir en marginell verksamhet - något för nördarna (obs: jag gillar nördar). Man kan t.ex. inte uppdatera ett hackat OSX - så vill man hänga med i OS'ets utveckligt så måste man vänta på nästa hack...jämt...ständigt...alltid...

 

Vi andra - sisådär 98% - orkar inte jiddra med sånt - eller så har vi inte kunskap eller intresse av att 1. komma över hacket, 2. trixa in det, 3. upptäcka att den nya DV-kameran inte synkar via FireWire... :blink: Etc - etc...

 

Jag tror att det är så här Apple resonerar. Dom är nog inte ett dugg oroliga för hackade OS :lol: Kanske smickrade av intresset i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Det är bara att konstatera att inget går att stoppa för hackare. Det är bara en fråga om tid innan de knäcker programmet. Men hur många vill riskera att tappa värdefullt arbete på ett kanske krachbenäget hackat OS.....? Så länge Apple håller sig till det pris man har idag så finns det ingen anledning att krångla. Låt hackarna leka rommen av sig........ B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple någon gång kunde släppa idén om monopol på hårdvara som kan köra MacOS, så kanske operativsystemet till slut skulle kunna bli något annat än en liten marginalföreteelse.

Jag kan bara applådera den som jobbar för att bryta det monopolet. Om MacOS fanns tillgängligt att installera på vilken dator som helst, kanske man tom skulle kunna börja rekommendera släkt och vänner att switcha. Som det är nu reagerar de flesta negativt på de höga priserna på hårdvaran. Såna priser går bara att hålla med monopol, och tyvärr utesluter dessa de flesta "normala" användare.

 

Alltså: Hacka på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge Apple håller sig till det pris man har idag så finns det ingen anledning att krångla. Låt hackarna leka rommen av sig........ B)

231608[/snapback]

 

Du missförstår! Apple säljer ju överhuvud taget inga licenser som går att köra på en vanlig PC. Det skydd som nu hackats, är ju till att tvinga folk att köpa Apples svindyra maskiner. Ren monoplokontroll alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstår! Apple säljer ju överhuvud taget inga licenser som går att köra på en vanlig PC. Det skydd som nu hackats, är ju till att tvinga folk att köpa Apples svindyra maskiner. Ren monoplokontroll alltså!

231615[/snapback]

Vilka svindyra maskiner? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Macarna inte bara få ett litet extra chip som är fastlödat på moderkortet. Och chippet behövs för att OSX ska starta/köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle Apple släppa OSX för PC's så är det samma sak som att lägga av som hårdvaruproducent. Apple blir då en mjukvaruproducent som Microsoft - dom fortsätter nog att tillverka iPods...ungefär som att MS tillverkar musar och tangentbord :lol:

 

Apple tillverkar datorer och är en av världens största datortillverkare. En skum missuppfattning är att dom konkurrerar med MS (!) som inte alls tillverkar några datorer. Apple konkurrerar med t.ex. Toshiba - eller Dell, men dom är så gigantiska att "konkurrens" känns svajigt :lol:

Enda orsaken - förutom design - att folk väljer att köpa en Mac är OSX. Så - skulle dom släppa OSX så tar dom alltså livet av sig. Jobs är inte suicidal vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dröm vore om man kunde använda alla Intelbaserade datorer med Mac Os i framtiden då måste Apple sticka ut med bättre kvalitet och support än konkurrenterna. I och med Apples intressen på andra håll (musik mm) så är det nog inte helt omöjligt. Apple har gjort helomvändning förut, vem trodde att de skulle gå över till Intel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att anledningen till att mac osx fungerar så bra med deras produkter är för att dom har testat det ordentligt med de komponenterna?

Microsoft tillverkar ju bara mjukvaran och då blir det ju upp till andra tillverkare att deras drivrutiner fungerar bra ihop med tex xp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle Apple släppa OSX för PC's så är det samma sak som att lägga av som hårdvaruproducent. Apple blir då en mjukvaruproducent som Microsoft - dom fortsätter nog att tillverka iPods...ungefär som att MS tillverkar musar och tangentbord  :lol:

 

Apple tillverkar datorer och är en av världens största datortillverkare. En skum missuppfattning är att dom konkurrerar med MS (!) som inte alls tillverkar några datorer. Apple konkurrerar med t.ex. Toshiba - eller Dell, men dom är så gigantiska att "konkurrens" känns svajigt  :lol:

Enda orsaken - förutom design - att folk väljer att köpa en Mac är OSX. Så - skulle dom släppa OSX så tar dom alltså livet av sig. Jobs är inte suicidal vad jag vet.

231625[/snapback]

 

Apple kan mycket väl konkurrera med kvalitet och design - istället för att använda sig av monopol på operativsystemet. Massor av människor skulle fortsätta köpa hårdvara från Apple - möjligen färre än i dag, eftersom många hårdvarukunder skulle välja billigare alternativ (inklusive jag själv). Å andra sidan skulle de vinna miljontals kunder som köpte operativsystem och annan mjukvara.

Jag tycker att Apples riktiga tillgångar är det överlägsna operativsystemet och lättanvända program. Deras snyggt inslagna hårdvara intresserar mig mindre. Det är ju bara pc-burkar med smink.

 

För övrigt är det väl bara att titta på statistiken för att slå fast vilken strategi som varit mest framgångsrik i valet mellan att licensiera operativ till maskintillverkare eller att ha monopol på operativet. MSWin ligger väl på 90% av alla pc-burkar i världen, MacOs på kanske 5%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det väl bara att titta på statistiken för att slå fast vilken strategi som varit mest framgångsrik i valet mellan att  licensiera operativ till maskintillverkare eller att ha monopol på operativet. MSWin ligger väl på 90% av alla pc-burkar i världen, MacOs på kanske 5%.

231651[/snapback]

 

Apple har 5% av världsmarknaden - MS har 0%. Volvo - t.ex. - kan bara drömma om 5% av världsmarknade för bilar. Om några år har Apple 10% av marknaden och då är dom gigantiska - andra datortillverkare slår ihop sig för att nå såna siffror. Redan idag är Apple ett av världens starkaste företag och varumärke - detta tack vare eget OS. Släppte dom sitt OS till alla Intelburkar så gör nästan alla som du - köper billig PC och kör OSX. Apple går under på nolltid - ty - at the end of the day - billigast vinner och man kan inte leva på att sälja snygga datorer till ett fåtal trendkänsliga storstadsbor. Datorer är massmarknad - slit och släng marknad.

 

Som sagt: Apple konkurrerar inte med MS - det är omöjligt - MS tillverkar inga datorer över huvud taget. Denna förvirring om Apple vs. MS är meningslös - äpplen och bananer...

 

Nå - för mig betyder snyggheten mycket. Jag mår bättre psykiskt av vackra verktyg - precis som jag uppskattar vackert och välgjort hantverk uppskattar jag och blir lycklig i hjärtat av ändamålsenliga, vackra och välbyggda industriprodukter. Min snart 4 år gamla TiBook är fortfarande chockerande perfekt - ställde den bredvid en sprille ny kraftfull hitech DELL laptop idag och DELL'en såg ut som DDR bredvid min TiBook. Att ställa en PowerMac bredvid t.ex. ett Siemens-torn är också chockerande - när man sen öppnar sidoluckan på PowerMacen för att t.ex. trycka in mera RAM så skänker man en omfamning i tanken till ingenjörerna på Apple - en uppskattande omfamning från en mixtrare till en annan - det man ser är det renaste och skönaste sättet att på löpande band sätta ihop en dator som människan idag kan klura ut - det finns inget liknande hos någon annan tillverkare (jag förstår inte riktigt varför).

 

MEN - Apple kan inte leva på såna som jag. Vi nördar driver ingen marknad. Vi är för få.

 

Eftersom jag tillbringar en stor del av mitt liv framför och med datorer så lägger jag gärna på flera tusen på skönhet - men det är OSX som är grejen - även om Mac såg ut som en Dell skulle jag köpa Mac. Utan tvekan så klart.

 

Att tillverka och sälja en manick som bara går på bränsle som endast manickföretaget också säljer är en mycket svår konst. Manicken måste vara fantastisk. Apple har lyckats och kommer att lyckas många år till. Släpper dom bränslet fritt till andra manicker - t.ex. manicker från Kina för 12 kronor - så kommer snart ingen att köpa originalmanicken.

 

Apple har inget monopol - inte mera monopol än att t.ex. Nokia har monopol på Nokia-telefoner - dom kan också bara köras med Nokias OS vad jag vet.

 

Dom som bygger ihop sina egna PC-burkar kan idag inhandla delar och sätta ihop en monsterdator för halva priset av en PowerMac. Nu är det inte så många som kan sånt, men den prisskillnaden är absurd - alla Macar är 20-30% för dyra - ett påslag som bara har med varumärket att göra. Man kan i.o.f.s. tycka att OS och apps som följer med är värt mellanskillnaden (och mera än så), men så kan man inte räkna - ty det är burken konumenten köper och alla apps har man inte fritt valt - det är bonus. Många använder bara iTunes och iPhoto.

Så - jo, Mac är för dyrt eftersom datorer bara är heta några år - skulle en dator stå sig 10 år så är t.o.m. en Mac billig).

 

En annan väldigt viktig fördel som dom också behåller är att plattformen fortfarande är enhetlig. En Mac är en Mac - dom beter sig likadant allihopa. Detta är något som dom professionella brancherna uppskattar och saknar i PC-världen där burkarna aldrig riktigt beter sig likadant. Att man t.ex. kan installera en drivrutin i en PC utan problem betyder inte alls att man kan göra det utan problem på PC'n bredvid med annat namn eller modellnummer. Det är alltid lite av hålla tummarna och hoppas att det ska gå vägen - det gick ju fint på den ena...liksom... Detta är ett gissel för många företag och den enda anledningen jag har hört att en del faktiskt switchar över till Mac. En del skolor och mindre mediaföretag t.ex. Ett mindre företag med BARA Macar och Mac-nätverk lever i paradiset. Support är nästan obefintlig - åtminstone jämfört med Win/XP/NT-nätverk med hundra olika varumärken, moderkort, drivisar, grafikkort, nätkort...det är en mardröm...

 

Och så var det det där med virus...

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har 5% av världsmarknaden - MS har 0%.

231705[/snapback]

 

Nu läser du slarvigt. MS operativsystem ligger på drygt 90% av alla de datorer som används som persondatorer. Jag skulle gissa att siffran är ännu högre för servrar i företag och affärssystem - webbservrar oräknade. Apple - som har en produkt som vida överträffar Microsofts produkt i alla avseenden, nämligen MacOS - skulle lätt kunna ta en stor andel av den marknaden, dvs markanden för operativsystem och därtill fungerande mjukvara. Om Apple kunde errövra låt säga hälften av operativsystemmarknaden skulle de även kunde sälja massor av annan mjukvara till detta.

I stället har Apple valt en strategi som går ut på att ta hutlöst betalt för maskiner, av dem som inte kan avstå från MacOS. Denna strategi har visat sig dålig, eftersom den gruppen är relativt liten. De flesta normala användare är totalt omotiverade att betala drygt 12000 för en iMac, när de kan få en fullt duglig dator på stormarknaden för under 5000. Själv är jag heltorsk på MacOS och upplever skillnaderna mot Win oavbrutet, eftersom jag nu på deltid sköter ett nätverk som till 100% bygger på Win - servrar, databaser och användarburkar. Jag skulle aldrig byta bort MacOS, oavsett priset på burkarna, men jag rekommenderar ingen "vanlig" användare att slänga alla sina pengar på en Mac - de märker oftast ingen skillnad i alla fall.

 

Som sagt: Apple konkurrerar inte med MS - det är omöjligt - MS tillverkar inga datorer över huvud taget. Denna förvirring om Apple vs. MS är meningslös - äpplen och bananer...

231705[/snapback]

 

Det är ju MacOS som är macens storhet - inte hårdvaran, som bara är vilken hårdvara som helst, låt vara lite snyggt förpackad. För min del skiter jag glatt i vilken färg datorn har, jag gömmer den helst under bordet ändå. Jag vurmar för MacOS - Apple, Jobs och de färgglada lådorna skiter jag blankt i. Apple tillverkar ju inga komponenter själv, utan sätter ihop sina burkar av samma delar som andra pc-tillverkare använder - ännu mer nu när Intelprocessorer ska användas.

 

Nå - för mig betyder snyggheten mycket. Jag mår bättre psykiskt av vackra verktyg - precis som jag uppskattar vackert och välgjort hantverk uppskattar jag och blir lycklig i hjärtat av ändamålsenliga, vackra och välbyggda industriprodukter.

För att jag ska se någon skillnad måste jag kräla in under skrivbordet och lysa med ficklampa. Eftersom jag drar mig för att göra det, kan jag lika gärna ha en industri-grå låda med öststatsdesign där under.

 

 

Och så var det det där med virus...

231705[/snapback]

 

Hmm...jag trodde att virus angrep mjukvaran. Du har tydligen andra uppgifter. ;) Virus skulle alltså ge sig på MacOs om det satt i en burk tillverkad av ett annat företag. Hmm...Wierd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj vilken du vill här:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

231645[/snapback]

Är dom här så värst billiga då?

http://www1.euro.dell.com/content/default....c=se&l=sv&s=gen

 

Om man jämför de olika modellerna, t.ex. XPS 600 för 14000 kr i basutförande med en iMac, så verkar inte en Dell speciellt billig heller.

 

Det cirkulerar massor med myter. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj vilken du vill här:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

231645[/snapback]

Hitta mig en bärbar dator på ungefär 2.5 kilogram eller mindre, med hyffsad prestanda (den skall ha riktigt grafikkort!), 12"-skärm, och en prislapp på under 10 000:-. Jag har letat, och den enda jag hittade var iBooken. Titta på Power Macen, och jämför den med dubbelprocessorarbetsstationer med Xeons eller Opterons. Dom verkar inte heller speciellt dyra längre. Hum ho.

 

 

Om Apple någon gång kunde släppa idén om monopol på hårdvara som kan köra MacOS, så kanske operativsystemet till slut skulle kunna bli något annat än en liten marginalföreteelse.

Det kan ju vara så att Apple anser att dom tjänar mer pengar på hårdvara än mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom här så värst billiga då?

http://www1.euro.dell.com/content/default....c=se&l=sv&s=gen

 

Om man jämför de olika modellerna, t.ex. XPS 600 för 14000 kr i basutförande med en iMac, så verkar inte en Dell speciellt billig heller.

 

Det cirkulerar massor med myter. :wacko:

231766[/snapback]

Hehe, snacka om dolda kostnader hos dell. Det ser billigt ut, men när man börjar bygga lite så flyger priserna iväg.

Det finns ju inte en chans att på dells hemsida bygga ihop en dator som liknar powermac (dubbla processorer mm) i samma prisklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...jag trodde att virus angrep mjukvaran. Du har tydligen andra uppgifter.  ;) Virus skulle alltså ge sig på MacOs om det satt i en burk tillverkad av ett annat företag. Hmm...Wierd.

231761[/snapback]

 

med alla PC nissar som sitter o jävlas med folk genom virus osv. så skulle nog MacOs vara förstört med virus o allt annat på...hmm..4 sek efter MacOS släpps till alla burkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? detta är gamla nyheter! så var det med det.

 

Enda jobbiga är nog som nån sa uppgradera sin pc

 

blir nog värre än att köra linux på nån dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
med alla PC nissar som sitter o jävlas med folk genom virus osv. så skulle nog MacOs vara förstört med virus o allt annat på...hmm..4 sek efter MacOS släpps till alla burkar!

231863[/snapback]

 

Tror inte det. Att OS X inte har blivit attackerat över huvud taget tyder ju på att det är svårt. Annars borde _nån_ jävel ha gjort det; inte minst för äran att vara ensam om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...