Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filmsnutt till iPod Video


pommac

Rekommendera Poster

Idag fick jag hem min iPod Video och är naturligtvis spänd på kvalitén på videon. Hur jag än söker så kan jag ändå inte hitta någon filmsnutt att testa med. Kan någon hjälpa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Handbrake och rippa första bästa DVD i H.264 Baseline.

 

Förbered dig väl, det är chockerande hur vacker det blir.. :D

 

Ladda hem Handbrake från Versiontracker här.

 

Kom ihåg att kolla upp så att du rippar med rätt inställningar, annars blir ipoden gnällig och tar inte emot din film.. Jag kör såhär och det funkar:

 

Codec: H.264 Baseline

Average bitrate: 500 kbps

Size: 320 x240

 

Annars kan du ladda hem till exempel iSquint för att konvertera MPG eller AVI filmer, men i iSquint kan du bara få ut MPEG4, inte H.264 (som är betydligt bättre). Men det går fort! :D

 

Hoppas du blivit klokare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att kolla upp så att du rippar med rätt inställningar, annars blir ipoden gnällig och tar inte emot din film.. Jag kör såhär och det funkar:

 

Codec: H.264 Baseline

Average bitrate: 500 kbps

Size: 320 x240

229080[/snapback]

Var ställer du in upplösningen (storleken)?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Jag är redan imponerad av upplösningen (bilder) men det ska bli intressant att se resultatet av en video!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgifter jag läst ska det inte vara några problem att spela upp 2.35:1-material i 720x304 och 16:9-material i 640x352 pixlar. Så länge antalet pixlar inte överstiger 230.000. Dock gäller detta bara för mpeg4 och ej h.264. Kan någon verifiera eller dementera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgifter jag läst ska det inte vara några problem att spela upp 2.35:1-material i 720x304 och 16:9-material i 640x352 pixlar. Så länge antalet pixlar inte överstiger 230.000. Dock gäller detta bara för mpeg4 och ej h.264. Kan någon verifiera eller dementera?

229143[/snapback]

Jag ska själv förbi Macoteket här i Linköping om några timmar o testa... :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på stalkermac´s rekommendationer. Allt funkar perfekt. Jag gjorde så här: Valde en gammal film jag hade på DVD. Inställningar enligt rekommendationer. Fick ut en MPEG4-fil men kan inte föra över den till iPod. Är jag bara idiot eller finns det en enkel lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på stalkermac´s rekommendationer. Allt funkar perfekt. Jag gjorde så här: Valde en gammal film jag hade på DVD. Inställningar enligt rekommendationer. Fick ut en MPEG4-fil men kan inte föra över den till iPod. Är jag bara idiot eller finns det en enkel lösning?

229223[/snapback]

Du försöker göra överföringen via iTunes antar jag?

 

Jag har för övrigt lyckats föra över både material i 16x9 med upplösningen 640x352 med 2Mbit/s, samt material i anamorfiska 2.35:1 (t.ex. Sagan Om Ringen) i upplösningen 720x304 med 2Mbit/s i Mpg4.

 

De ser helt ok ut även på 30" Cinema Display. Ska prova att spela dem från iPoden till projektor och diverse tv:s på Hifiklubben i helgen tänkte jag. Men jag vet att om något ser riktigt bra ut på tv/projektor, så brukar det se bara se halvbra ut på den högupplösta 30".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde hela ripen i Podner och kan därmed se filmen. Misstänker dock att jag kan få ännu högre kvalitet. Håll kontakten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för övrigt lyckats föra över både material i 16x9 med upplösningen 640x352 med 2Mbit/s, samt material i anamorfiska 2.35:1 (t.ex. Sagan Om Ringen) i upplösningen 720x304 med 2Mbit/s i Mpg4.

Jo det stämmer, det ska ju funka med den upplösningen. Men vart MPEG4:an i hög upplösning bättre än H.264? För vad jag erfarat så slår H.264 MPEG4 med hästlängder även fast man blåser upp mpeg4 i dubbla upplösningen. Men det kanske blir annoprlunda med anamorfiska/widescreen bilder när man kan blåsa upp dem ännu mer?

 

pommac, fungerade inte det för dig att föra över direkt från handbrake? Kollade du storleken också (320 x 240)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet nån bra konverterare som fungerar till pc?

För man sedan över filmerna via itunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan, du verkar behärska det här totalt! Jag är verkligen amatör och vill egentligen bara kunna föra över köpta filmer för mina flygresor till USA. Jag kanske skjuter över målet när jag frågar om kvalitet (märker ingen större skillnad). Podner funkar bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte hittar några filmer på burken är det ju inte mer än att tankar ner favoritfilmen från Pirate Bay (jag vet, vi ska inte prata om fildelning). Tycker det funkar hur bra som helst att titta på Seinfeld på bussen.

 

Vad gäller program tycker jag Podner funkar bäst, förutom att det tar en j*vla tid. iSquint går fortare och är jag inte lika petig med kvalitén kör jag det istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...