Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fria driknar? Fetglöm!


electropix

Rekommendera Poster

I en intervju i svenska MacWorld påstod upphovsmannen till Cocktail, det utmärkta programmet för att sköta om systemet i OS X, att han aldrig skulle komma att ta betalt för sitt program. Kan det ha varit för ett halvår sedan?

Nå, nu kostar programmet 10 dollar.

Inte mycket kan tyckas, men det är ju inte längre gratis.

Har man lovat så har man.

Någon på Versiontracker skildrade det så fint:

Börja med att göra en gåva till mänskligheten. När den dumma mänskligheten börjat bli beroede av den fina gåvan klipper man till och börjar ta betalt!

Glömd är all sido-creds (hette goodwill förr i världen) som man dragit in till sig och sitt företag - mycket vill ha mer!

Men nu åker programmet ut och jag får klura ut egna script för att städa i framtiden. det ska nog gå bra.

Glöm inte prefs-filerna i Library, de är två och heter com.dicom.cocktail.plist och com.dicom.version.plist...

Glad höst, önskar

Arga Gubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt likt ett företag vi alla känner.... behöver väl bara säga: .Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt han själv hade han tydligen inte lovat nåt :)

 

"Tack för din mail. Jag tor att Du har missuppfattat intrevjun i

MacWorld.

 

1. Jag har aldrig lovat att jag inte kommer att göra Cocktail till

shareware.

 

2. Intrevjun ägde rum i maj. Då fick jag frågan värför jag inte tar

betalt för

den. Svaret var att jag inte hade tid med support."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det är som Maccis var inne på - programmet var gratis, för de hade inte tid att ge support. Nu har de uppenbarligen tid, eftersom de börjat ta betalt.

 

Cocktail är ett fantastiskt välgjort program, och det kostar att utveckla och supporta program. Kanske är det helt enkelt så att Dicom till slut resonerade som så att alla tjänar på att de tar betalt och samtidigt utvecklar Cocktail på heltid/deltid.

 

Självklart ska man inte betala för det om man inte anser att det är värt pengarna, men innan ni bestämmer er för att sätta ihop skripten själva, fundera på hur lång tid det tar för er att tjäna ihop 90 kronor, och hur lång tid det tar att skriva ihop skripten alternativt göra det manuellt i Terminalen.

 

Bara att söka efter program som gör allt det som Cocktail klarar tar längre tid än att tjäna 90 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappa hundralappen är den nog värd. Har sett värre sharewareprogram för det tredubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde den svenska översättningen av en tidigare version helt gratis.

 

Vet inte om 2.3 är översatt ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag vet att många är sura på att jag har börjat ta betalt för programmet. Låt mig förklara ...

 

- jag utvecklar nu Cocktail helt på egen hand ... så skyll inte på Dicom. Dicom har ingenting med saken att göra.

 

- jag tar 80-90 kronor för att få betalt för de timmar jag lägger ner nästa varje kväll/natt på att förbättra

programmet och jag tycker inte att det är någonting konstigt eller fel med det. Jag vet att Cocktail har hjälpt många

användare och ville fortsätta att utveckla den ... men jag var tvungen att välja om jag vill lägga av eller få lite betalt.

 

- det finns inte så många nyheter i version 2.3 men det kommer (mycket) snart flera i version 2.4.

 

- jag har ALDRIG sagt att jag inte kommer att ta betalt för programmet.

 

- jag tvingar inte någon att köpa Cocktail.

 

- alla som har skickat en donation har fått sitt serienummer.

 

 

Mvh

 

Kristofer Szymanski

kristofer@macosxcocktail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte mycket att tjafsa om, 90:- är det allt värt. Jag betalade mitt så fort demotiden gick ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att få höra från alla som gnäller över att Coctail nu kostar pengar, hur mycket gratisarbete dessa människor gör för världen. Tyvärr, fina lovord i pressen betalar inte mat och kläder till barnen. Jag vet, jag utveckar själv shareware, och jag vet hur ofantligt mycket tid det tar, och även om man tar betalt så är det relativt lite pengar man får in. Hur många här skulle anse att de gjorde en bra affär om de arbeter för 10-20 kr / timme, men 10-20 kr/timme är fortfarande mer är 0 kr / timme, så jag förstår mycket väl varför Coctail inte längre är gratis.

 

Visst, vissa program säljer massor, men det ligger flera hundra, ibland flera tusen timmars utvecklingstid bakom, och att då ge bort det gratis, hur förklarar man det för sina barn? "OK, grabben det blir inga julklappar i år, och vatten och bröd hela våren, pappa ville vara snäll, så jag gav bort det jag jobbat på hela hösten, gratis".

 

Försök nu inte komma visslade med "OpenSource", eftersom detta just bygger på att många människor är inblandade, och många delar har betalts av företag eller institutioner som har velat ha någon speciellt funktion, som de betalar timtid för att få utvecklat, och sedan släpper tillbaka till OpenSource världen i enligthet med licensavtal m.m.

 

There is no such thing as a free lunch!

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Med anledning av den här debatten kan det vara på sin plats att återge originaltexten från intervjun i MacWorld 5. Följande citat återfinns på sidan 29, första spalten, längst ner:

Den naturliga frågan till Kristofer Szymanski är varför i all världen han har släppt programmet helt gratis.

- Jag har helt enkelt inte tid att hantera supportsamtal. Om man har betalt för något så har man rätt att kräva bra support. Och jag har inte den tid som krävs för det. Jag utvecklar programmet på min egen tid, säger Kristofer Szymanski som både är programmutvecklare och småbarnspappa.

Inte ett ord om att Cocktail ska vara gratis alltså, bara en förklaring till varför han vid det tillfället valt att inte ta betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel och ber om ursäkt.

Jag grundade mitt sura inlägg på en kommentar på Veriontracker som citerade Kristoffer fel.

Men jag borde ha kollat bättre.

Kan vi inte prata om nåt annat nu...?

*Generad*

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Det är väl inte mycket att tjafsa om, 90:- är det allt värt. Jag betalade mitt så fort demotiden gick ut.

Håller med Poca här. Hur har människor mage att gnälla när någon annan sitter och jobbar för kaffepengar på att skapa schyssta sharewareprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses! Här sitter en "independent" och syr ihop ett fenomenalt program och vill ha 90 spänn! Kan man hyvla iväg tio tusen spänn till fattiglapparna Jobs och Gates, men gnälla över 90 för Coctail...ja, då ska man lägga med datorer eller köra ALLT pirat. Tycker jag...mjg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...