Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oroväckande fläktljud på Powermac


pzmx

Rekommendera Poster

Tempen på min cpu ligger på 31-33 grader oftast, men fläkarna i min är iaf inte temp styrda så det ska inte ha någon inverkan.

226404[/snapback]

 

Vill bara informera om att din cpu är temp styrd av den stora fläkten,den stora fläkten kyler även ner processor och HD:na.

För att testa detta kan du öppna luckan på sidan så ska du få höra på ljud...inte att rekommendera -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
När jag slår på min dator så är temperaturen ca 41 C. Det låter högt. Kan G4an verkligen få feber? I så fall vad ger man den då???

226738[/snapback]

 

Är den då helt avstängd,eller...?

Var står din dator egentligen??? står den på ett element??

När du startar din dator så ska den inte ha högre temp än vad du har i princip i din lägenhet/i rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om G4:an står framför ett element? Alltså dumförklara mig inte nu, men om insuget är på framsidan så kanske det inte spelar någon roll?

227493[/snapback]

 

Har du möjlighet att flytta den från närheten till elementet så är det en klar fördel för din dator....

Insuget sitter inte på framsidan,den sitter på hela baksidan av din dator,den stora fläkten tex.suger luften in genom processorn som blir då kyld och det samma gäller då för HD:na som också får sin kylning av den stora fläkten.

Om man byter båda fläktarna i nätaggregatet så kan man klippa bort det galler som som fläktarna sitter i,då får man en lite jämnare utblåsning av värmen i nätaggregatet,som det är när det är orginal så blir det galler på galler vid nätaggregatet,fläktarna i nätaggregatet suger luft innifrån datorn och blåser ut det genom gallret på baksidan längst uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fläkt från pc-butik ska man köpa då?

 

Sen lurar jag på det där med nätaggregatet - hur vet man om det är bytt (köpte G4:an beggad)?

226684[/snapback]

 

Ang.fläktar som jag skrev i ett tidigare inlägg så det bästa du kan göra är att kolla vilken CFM & RPM som dom fläktarna har nu,det finns massor med fläktar som du kan ha i din dator från en vanlig PC-butik och som är tysta,men tyvärr så med hastigheten så förlorar du kyleffekten,låg fläkt hastighet = låg kylning beroende på hur fläktens vingar är vinklade.

Jag köpte fläktar (Titan) från Dabus till min 2*800MHz och det gjorde mycket och datorn blev tystare än vad den var när jag köpte den.

 

Här är mina CPU & HD temperaturer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo men intaget var ju inte vid elementet utan framtill så…

227517[/snapback]

 

Precis, men det blir väl ändå lite varmt nån halvmeter ifrån? Annars är det ett rätt värdelöst element.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men det blir väl ändå lite varmt nån halvmeter ifrån? Annars är det ett rätt värdelöst element.

227743[/snapback]

Där är det väl som kallast i ett rum för där kommer ju den kalla luften tillbaka, den varma stiger ju direkt uppåt från elementet. Såvida du menar direktstrålningen från ett element, men det beror på hur varmt det är, men halvmeter okej, där kanske det är lite varmt. :)

 

 

Men sak samma för Pekkasson angav att insuget var baktill, då gör det ju verklig skillnad ifall baksidan är uppklämt mot ett element! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hmm, visst ja det har du rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...