Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oroväckande fläktljud på Powermac


pzmx

Rekommendera Poster

Kan också vara vettigt att kolla underlaget, stomljud kan du fixa bort med något mjukt underlag. Åtgärda eventuellt ljudreflekterande omgivning.

Kan du inte fixa källan kanske omgivningen och underlag kan bota en del!

Var dock vaksam på tjejen, när de en gång börjat klaga kan det vara omöjligt att få hejd pårom! Blodad tand liksom!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Jag tror för att förekomma mycket elände som kommer hända är det nog bäst - eller enklast att dumpa tjejen, du har ju dator nu juh så vad ska du med tjej till?? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Snygg avatar, pzmx!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också påpeka att det faktiskt blivit något jämnare ljud med uppgraderingen till Tiger.

Temperaturen var för övrigt ca 56,5 C (CPU board)....

 

Får väl öppna och checka inuti imorrn. Vilken fröjd!

225911[/snapback]

Hmmm... nog för att du har två proppar, men min temp är 33,4 C på CPU board. rapportera gärna om hur mycket damm du hittade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påminner mig om ett tips i granntråden som du kanske skall testa oxå, öppna Aktivitetskontroll och se så inte nånting är igång i bakgrunden och tar massa processorkraft och därmed triggar fläktarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag har en likadan som dej, 1.25 -03 den låter också "OOuuOOuuOOuuOOuu" o har gjort så ett tag, fast mer nu än förr. Det brukar lugna ner sig vid vår o höststädningen tar bort allt damm i den vid den stora tillställningen.

 

Har även funderat på att byta fläktarna (dock inte för 2500:-) utan det finns ju andra billigare men dock tystare än orginalen i varje pc butik i landet.

 

Fått för mig att det är nätagget som står för typ 70% av "OOuuOOuuOOuuOOuuandet" , men kan man få bort lite gör ju det mycket iallafall. :D

 

Tempen på min cpu ligger på 31-33 grader oftast, men fläkarna i min är iaf inte temp styrda så det ska inte ha någon inverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja, fläktljud - den tävlingen vinner eMac-arna... det kan man kalla fläktar!! Kan inte tänka mig att någon dator kan låta mer?

Vad tyst det blir i huset när jag sätter den i vila på kvällen, ouf!

(men gillar den ändå :wub:  :wub:)

225660[/snapback]

Zalman Fan Mate.

 

http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/eMac/eMac-upgrade.html

 

(långt ner på sidan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påminner mig om ett tips i granntråden som du kanske skall testa oxå, öppna Aktivitetskontroll och se så inte nånting är igång i bakgrunden och tar massa processorkraft och därmed triggar fläktarna.

226329[/snapback]

 

 

Ja, alltså. Jag har numera vant mig vid min kära G4 ljud. Den låter ju finfint (fast vindtunnelryktet är befogat). Tjejen har slutat klaga och insåg nog min kärlek (till datorn).

 

Kollade aktivitetskontrolll, de som var aktiva var ngt om heter: pmTool, kernel_task (ca 0,40-1,10), update root och windowserver (ca 0,10-2,40).

 

Vet inte vad som är normalt men dessa värden gäller. Lite oroad över temperaturen dock. Någon nämnde värden på 36 C på CPU board och jag hade samtidigt ca 56 C! Högst oroande men vilka värden är normala för denna maskin? (har ju en extra Seagate HD i för tillfället från min Yikes som jag rensar, men den skall snart bort)

 

Dammet åtgärdade jag samma dag jag fick hem datorn. Det var en hel del kan jag meddela! Att ta bort gallret och kolla ljudstudset inuti datorn är värdefulla tips.

 

Såg också att det fanns en uppdatering för fläkten för alla som använder Classic på apple.com...

 

 

pzymax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även funderat på att byta fläktarna (dock inte för 2500:-) utan det finns ju andra billigare men dock tystare än orginalen i varje pc butik i landet.

 

Fått för mig att det är nätagget som står för typ 70% av "OOuuOOuuOOuuOOuuandet" , men kan man få bort lite gör ju det mycket iallafall. :D

226404[/snapback]

Vilken fläkt från pc-butik ska man köpa då?

 

Sen lurar jag på det där med nätaggregatet - hur vet man om det är bytt (köpte G4:an beggad)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min lät likadant, men jag hann få nätaggsfläkten bytt på garantin, så nu låter den utav fan fortfarande, men inte OOuuOOuuOOuu. det är nog den som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag har en likadan som dej, 1.25 -03 den låter också "OOuuOOuuOOuuOOuu" o har gjort så ett tag, fast mer nu än förr. Det brukar lugna ner sig vid vår o höststädningen tar bort allt damm i den vid den stora tillställningen.

 

Har även funderat på att byta fläktarna (dock inte för 2500:-) utan det finns ju andra billigare men dock tystare än orginalen i varje pc butik i landet.

 

Fått för mig att det är nätagget som står för typ 70% av "OOuuOOuuOOuuOOuuandet" , men kan man få bort lite gör ju det mycket iallafall. :D

 

Tempen på min cpu ligger på 31-33 grader oftast, men fläkarna i min är iaf inte temp styrda så det ska inte ha någon inverkan.

226404[/snapback]

 

 

När jag slår på min dator så är temperaturen ca 41 C. Det låter högt. Kan G4an verkligen få feber? I så fall vad ger man den då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min lät likadant, men jag hann få nätaggsfläkten bytt på garantin, så nu låter den utav fan fortfarande, men inte OOuuOOuuOOuu. det är nog den som spökar.

226689[/snapback]

 

 

Ok, det får vara tills vidare. Skall göra en inre genomgång vid tillfälle. Fick ett svar från verax.de. de meddelade att jag skulle ha en modell som heter M10/M11 till G4 MDD och som finns på www.pcsilent.de. Det är inte aktuellt för mig nu (jag har ju vant mig). Framtiden får visa...

 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zalman Fan Mate.

 

http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/eMac/eMac-upgrade.html

 

(långt ner på sidan)

226467[/snapback]

 

Wow, om jag vagade göra det här... da skulle inte hela huset vakna när eMacen gar igang pa morgonen. Ska ta en titt i lugn o ro för eMacens fläktar är faktiskt nat i hästväg! Men det ser inte helt lätt ut! :blink:

 

(skriver det här pa svärfars peze, sjutton vad ovant det känns men lite kul att testa om man ska klara det - himla komplicerat,som att laga mat i nan annans kök :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det får vara tills vidare. Skall göra en inre genomgång vid tillfälle. Fick ett svar från verax.de. de meddelade att jag skulle ha en modell som heter M10/M11 till G4 MDD och som finns på www.pcsilent.de. Det är inte aktuellt för mig nu (jag har ju vant mig). Framtiden får visa...

mvh

226742[/snapback]

Det finns billigare fläktar på inwarehouse att köpa, om du letar bland senaste månadernas trådar här borde du hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.

Det finns ju två fläktar i denna maskin.

 

Är det ngn därute som sysslat med dessa problem???

 

Är mkt tacksam för hjälp! (Jag älskar min nya/begagnade Mac och vill rädda den undan min flickväns vrede, hoppas ni förstår att jag är angelägen)

 

mvh

 

PzYmAx

225375[/snapback]

 

Grattis till en kanon dator..

Börjar med att svara dig ang.hur många fläktar det finns i dator, det finns fler än två stycken i din dator, totalt så är det fyra stycken.

Rekommenderar dig att verkligen kolla så att båda fläktarna i strömaggregatet fungerar eftersom du har en mycket hög temp.i din dator, i strömaggregatet finns det 2 st fläktar som är (har för mig) 40millimeters.

Luckan som du fäller ner innehåller en stycken fläkt också i locket, kontrollera att denna också fungerar.

Sedan så har du den stora fläkten som suger luften ut från datorn och som samtidigt kyler ner processorn och HD:a, det ska komma ut luft från framsidan genom dom fyra hålen du har längst fram.

Fläktarna i strömaggregatet och den stora hade jag börjat med att koncentrera mig på, om du ska byta fläktar var mycket noga med att först ta uppgifter på dom som finns i datorn och därefter börja å leta efter fläktar som du kan ha i din dator, jag bytade fläktar i min 2*800MHz och då köpte jag fläktar från Titan, har för mig att jag beställde dessa från Dabus.

Var noga med att den/dom nya fläktarna har samma CFM=Air Volume Lite om CFM

Hoppas att denna info kan ge dig lite mera kött på bena -_-

Har själv en MDD 1,25 enkel processor och jag kommer alldrig öven 40 grader, den brukar ligga på ca:34-38 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

40 grader är inte alls varmt. (så varm blir ju t.o.m min blådåre)

 

Min dual 1,42 GHz ligger på 57 grader oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till en kanon dator..

Börjar med att svara dig ang.hur många fläktar det finns i dator, det finns fler än två stycken i din dator, totalt så är det fyra stycken.

Rekommenderar dig att verkligen kolla så att båda fläktarna i strömaggregatet fungerar eftersom du har en mycket hög temp.i din dator, i strömaggregatet finns det 2 st fläktar som är (har för mig) 40millimeters.

Luckan som du fäller ner innehåller en stycken fläkt också i locket, kontrollera att denna också fungerar.

Sedan så har du den stora fläkten som suger luften ut från datorn och som samtidigt kyler ner processorn och HD:a, det ska komma ut luft från framsidan genom dom fyra hålen du har längst fram.

227116[/snapback]

 

Tack för tipsen! Ja, jag har en arbetstemperatur på ca 58-59 grader Celsius. Har inte inventerat insidan ännu men kommer meddela när jag sätter igång. Jag funderar dock över de fyra hålen på fronten. Det är ju inte direkt några vindpustar som kommer ut?!? Och på insidan av hålen sitter det en plåt?!? Och luften verkar suga inåt i fronten...testade med ett papper.

 

Jag tror man bör kunna minska ljud och påverka temperaturen (om det nu behövs) genom att se igenom de här plåtarna. På baksida sitter tex en plåt med massa hål, varför inte ta bort den helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det riktiga luftintaget sitter på undersidan, längst fram.

 

Jag tror de fyra småhålen finns där för att avhjälpa turbulens eller nåt med trycket. Tror jag.

 

Den perforerade plåten bakom är till för att det inte ska komma in skräp i datorn. Givetvis vore det bra för flödet att ta bort det, men tänk på hur dammigt det blir efter ett tag, och detta dammet kommer, i plåtens frånvaro, att hamna mitt i kylflänsen. Inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Så tar du bort det får du städa ordentligt!!! :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det riktiga luftintaget sitter på undersidan, längst fram.

 

Jag tror de fyra småhålen finns där för att avhjälpa turbulens eller nåt med trycket. Tror jag.

 

Den perforerade plåten bakom är till för att det inte ska komma in skräp i datorn. Givetvis vore det bra för flödet att ta bort det, men tänk på hur dammigt det blir efter ett tag, och detta dammet kommer, i plåtens frånvaro, att hamna mitt i kylflänsen. Inte bra.

227241[/snapback]

Jag städade innanmätet igår, och gallret bakom insugen påminde ganska mycket om ett torktumlarfilter. som ingen gjort rent liksom...

 

Jag tror det sänkte ljudvolymen lite grann, men inte särskilt mycket. Sen var det någon som sa att fläktarna på MDD inte är tempstyrda, och då spelar det mindre roll om man är pedantisk med städningen, bortsett från att för mycket damm kan få processorn att överhetta såklart.

 

Jag kommer nog bygga in G4:an i en ljudisolerad garderob istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag tror det sänkte ljudvolymen lite grann, men inte särskilt mycket. Sen var det någon som sa att fläktarna på MDD inte är tempstyrda, och då spelar det mindre roll om man är pedantisk med städningen, bortsett från att för mycket damm kan få processorn att överhetta såklart.

227249[/snapback]

 

Den stora (12 centimetaren) är garanterat temperaturkontrollerad, fast det är den enda.

 

Det är visserligen en liten skillnad, om det sänker temperaturen två grader eller nåt. Men alltid något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om G4:an står framför ett element? Alltså dumförklara mig inte nu, men om insuget är på framsidan så kanske det inte spelar någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en bordsskiva över oxå? Då kanske det kan göra skillnad, men så stor, låter inte så troligt, vet inte, men inte är du dum inte alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Spelar det någon roll om G4:an står framför ett element? Alltså dumförklara mig inte nu, men om insuget är på framsidan så kanske det inte spelar någon roll?

227493[/snapback]

 

Jo ju svalare luft som kommer in desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...