Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oroväckande fläktljud på Powermac


pzmx

Rekommendera Poster

Tja.

 

Har precis blivit stolt ägare till en begagnad G4 MDD. Min flickvän klagar dock över fläktljudet. Hon är så petig och påstår att den låter mer än min äldre G4.

Ett problem är att den efter ca 15-20 minuter börjar surra i vågor typ: OOuuOOuuOOuuOOuu osv...ett annat att fläkten surrar konstant.

Skall den göra det? Om den nu ska det, kan man ändra fläktens beteende? Det finns ju två fläktar i denna maskin.

 

Är det ngn därute som sysslat med dessa problem???

 

Är mkt tacksam för hjälp! (Jag älskar min nya/begagnade Mac och vill rädda den undan min flickväns vrede, hoppas ni förstår att jag är angelägen)

 

mvh

 

PzYmAx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Tja.

 

Har precis blivit stolt ägare till en begagnad G4 MDD. Min flickvän klagar dock över fläktljudet. Hon är så petig och påstår att den låter mer än min äldre G4.

Ett problem är att den efter ca 15-20 minuter börjar surra i vågor typ: OOuuOOuuOOuuOOuu osv...ett annat att fläkten surrar konstant.

Skall den göra det? Om den nu ska det, kan man ändra fläktens beteende? Det finns ju två fläktar i denna maskin.

 

Är det ngn därute som sysslat med dessa problem???

 

Är mkt tacksam för hjälp! (Jag älskar min nya/begagnade Mac och vill rädda den undan min flickväns vrede, hoppas ni förstår att jag är angelägen)

 

mvh

 

PzYmAx

225375[/snapback]

 

Om jag förstått problemet sen tidigare trådar i ämnet så är det nog enklas att byta tjej!

Alltid svårt att få det bästa ur två världar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det manualer eller liknande att ladda ner någonstans? Vad kostar det att åtgärda osv????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för systemversion använder du? Om du inte kan byta tjej så kanske du kan uppdatera systemet, det kan kanske hjälpa, har för mig att jag har haft ett sånt problem nån gång men uppenbarligen är det löst och tjejen har jag kvar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Jochum.

 

Tack för tipset. Uppgraderade faktiskt till OS X 10.4 från 10.3.9 igår kväll. Problemet är dock bestående. Finns det ytterligare uppgraderingar till Tiger som kan hjälpa?

 

Det blir så jävla jobbigt att förklara en separation från min tjej med en orolig fläkt i min kära G4a. Morsan skulle inte förstå och så...

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att det är en inställningsfråga! Din och tjejens inställning!

Älskar man Mac tillräckligt så framstår oljudet som musik! Det gäller att ni båda skall försöka få en positivare inställning så kommer ni ha Macen påslagen hela tiden, kanske t.o.m inflyttad till sovrummet för att inte missa en enda decibel!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MDD kallas ju inte vindtunneln för inte... Skaffa ett Veraxkit för 2000:- så löser det sig nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad har du för hårddiskar i datorn?

 

Att den låter sådär kan inte bero på fläktarna i sig, utan nån sort resonans eller att nåt sitter snett.

 

Testa att rucka på datorn när den låter så, och se om det blir nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det finns fyra eller fem fläktar i datorn (beroende på om du har Geforce-grafikkortet med fläkt eller ej).

 

Eventuellt är det så att de två PSU-fläktarna inte snurrar lika fort, och då kan du få det här periodiska ljudet. Tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Två tips till:

 

• Tanka ner programmet Temperature monitor och kolla om temperaturen blir för hög. Ska inte vara mer än 45-60 grader, beroende på vilken/vilka processorer du har.

 

• Rensa bort damm ur luftintaget som sitter under framskärmen. Där kan det samlas en massa damm, och då korkas det igen så fläkten måste snurra fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan ju också vara interferens mellan de två fläktarna, en liten diff i varvtal får det att låta "ostämt"?

225510[/snapback]

 

Tack för de korrekta termerna. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ajajaj, du hann före inom samma minut! Väl timat! 

:P

225515[/snapback]

 

Jupp. :D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade "OOuuOOuuOOuuOOuu" som att den går upp å ner i varvtal, det kanske en systemuppgradering kan fixa, kanske eventuellt, men inte om det är som ni skriver ett konstant interferensljud…

 

Och ja, det finns flera senare versioner än 10.4 nu. Tänkte skriva nåt om versioner av flickvänner men de kan ju läsa så… :)

 

Men annars så kallas den ju för vindtunnel, men att fläktarna går upp å ner i hastighet är ju mycket mer störande än samma fläktljud hela tiden.

 

Nån kille här hade ju en lösning med ett stort vinklat ventilationsrör (sånt där mjukt med trådar inuti) som tog bort mesta oljudet, men jag fick aldrig nåt grepp på hur och var det skulle sitta…

 

Annars kan du bygga en låda runt den, med mycket ventilationshål och kanske - eller helst - fläktar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor han i kåk med centralfläkt för ventilationen kan ha väl koppla flexibel slang med 110mm till köks. eller badrumsutsuget och sen koppla ur macens fläktar?

Alternativt om han har centraldamsugare, då blir det ju en smidigare slang också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja, fläktljud - den tävlingen vinner eMac-arna... det kan man kalla fläktar!! Kan inte tänka mig att någon dator kan låta mer?

Vad tyst det blir i huset när jag sätter den i vila på kvällen, ouf!

(men gillar den ändå :wub::wub:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Ja ja, fläktljud - den tävlingen vinner eMac-arna... det kan man kalla fläktar!! Kan inte tänka mig att någon dator kan låta mer?

Vad tyst det blir i huset när jag sätter den i vila på kvällen, ouf!

(men gillar den ändå :wub:  :wub:)

225660[/snapback]

 

 

Tänk dig en hel datorsal med eMacar då... Det blir nästan tryckförändring i det rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig en hel datorsal med eMacar då... Det blir nästan tryckförändring i det rummet.

 

 

:D:D

 

Efter en dag i en sån sal: :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tips till:

 

• Tanka ner programmet Temperature monitor och kolla om temperaturen blir för hög. Ska inte vara mer än 45-60 grader, beroende på vilken/vilka processorer du har.

 

• Rensa bort damm ur luftintaget som sitter under framskärmen. Där kan det samlas en massa damm, och då korkas det igen så fläkten måste snurra fortare.

225511[/snapback]

 

 

Ok, det låter som en god idé. Skall kolla temperaturen. Och skaka lite också. Och rensa lite. Fan man vill ju inte slänga ner 2 lax på ett ninja-fläktsystem. Det ska ju låte lite. Frågan är hur mycket hon klarar av, hmmmm....den surrar så fint nu i natten...zzzzzzzzzzz

 

Jag har dock övertygat min tjej att jag köpt årets snyggaste men dyraste motorvärmare. Det var svårt att övertyga henne, men bättre än att slänga iväg henne. Kan hon skryta om på jobbet.

 

Hoppas era tips hjälper......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också påpeka att det faktiskt blivit något jämnare ljud med uppgraderingen till Tiger.

Temperaturen var för övrigt ca 56,5 C (CPU board)....

 

Får väl öppna och checka inuti imorrn. Vilken fröjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju billiga och tystare fläktar att sätta in oxå, finns nån tråd här där det behandlades med exakta inköpstips fr inwarehouse, gäller kanske inte alla fläktar men ändå, nån skrev att man kunde klippa bort stålgallret framför nån fläkt oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...