Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virtual PC funkar inte på Power Mac G5


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Nu bekräftar Microsoft att den senaste versionen av Virtual PC tyvärr inte fungerar på en Power Mac G5, och man säger också att den uppdatering av programmet som löser problemet kommer att dröja omkring ett år.

 

Hur påverkar det dig? Kommer du att avstå från Power Mac G5 tills Microsoft uppdaterat Virtual PC, eller spelar det ingen roll? Skriv och berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken blunder! Klantigt av Apple att inte säkra en av de produkter som de promotar så pass hårt.

 

Risken är såklart stor att MS tycker att det blir för mycket jobb att skriva om "stora delar av koden".

 

Jag kör VPC för att koppla upp mig mot jobbets VPN eftersom det inte finns någon klient för macos. Det här är INTE bra för mig. Ska jag köpa en G5:a måste jag ha kvar G4:an i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte VPC i dagsläget men jag kan tänka mig att Microsoft blir tvungna att optimera VPC så att det funkar på G5:an. Det borde ju kunna bli så mycket snabbare än på G4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör VPC för att nå vissa program och funktioner som inte funkar på Mac.

Kan därför inte byta dator förrän jag kan köra dess program.

 

Den optimala lösningen för mig vore att Apple sponsrar en portning av Wine till G5-processorn.

OCH det finns just ett sådan projekt.

Kolla följande sida Darwine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder VPC ibland.

Jag undrar om 64-bitstekniken gagnar emulering? Kan tänka mig det, eller? Kanske kommer G5-optimerad VPC knäcka när den väl kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad microsoft håller på med, men deras anledningen till att VirtualPC inte fungerar på G5 är felaktig (dom påstår att G5:an saknar Little Endian mode).

Denna egenskap är definerad som en grundläggande del av PowerPC ISA (Instruction Set Architecture). Jag tror knappast IBM och eller Apple skulle kunna kalla G5:an för en PowerPC om den inte följer specifikationen för PowerPC.

Jag har undersökt lite i saken själv, efter som detta verkade lite skumt.

Och lyckades komma i kontakt med några apple utvecklare. Dom verifierar det faktum att G5 har little endian mode, och påstar att apple tom modifierat VMM (en del av Darwin/MacOS X kärnan som Connectix skrev för VirtualPC (VMM = Virtual Machine Manager), och att inte VirtualPC skulle fungera på G5 av den anledningen skulle vara lögn. Däremot så fanns det tydliga tecken som kunde göra att VirtualPC var långsamt på G5an pga att VirtualPC är mycket nära knuten till PowerPC G3 och G4, och själva rekompilatorn var beroende av att cacheline längden var den samma på processorerna, på G5:an är den större vilket kunde få potentioella hastighets problem, dock ej någon anledning till att det skulle sluta fungera.

 

Personligen tycker jag det låter som Microsoft börjar avveckla VirtualPC för MacOS, fast jag kan tyvärr inte se vad dom har att tjäna på det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkar en del.

Kör ett webb-baserat system, som trots att det är "webb-baserat" måste köras i Internert Explorer på en PC.

Fast jag har gett upp och skaffat en PC. För priset av en PC emulator kan man bygga en helt OK PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad microsoft håller på med, men deras anledningen till att VirtualPC inte fungerar på G5 är felaktig (dom påstår att G5:an saknar Little Endian mode).

Denna egenskap är definerad som en grundläggande del av PowerPC ISA (Instruction Set Architecture). Jag tror knappast IBM och eller Apple skulle kunna kalla G5:an för en PowerPC om den inte följer specifikationen för PowerPC.

Jag har undersökt lite i saken själv, efter som detta verkade lite skumt.

Och lyckades komma i kontakt med några apple utvecklare. Dom verifierar det faktum att G5 har little endian mode, och påstar att apple tom modifierat VMM (en del av Darwin/MacOS X kärnan som Connectix skrev för VirtualPC (VMM = Virtual Machine Manager), och att inte VirtualPC skulle fungera på G5 av den anledningen skulle vara lögn. Däremot så fanns det tydliga tecken som kunde göra att VirtualPC var långsamt på G5an pga att VirtualPC är mycket nära knuten till PowerPC G3 och G4, och själva rekompilatorn var beroende av att cacheline längden var den samma på processorerna, på G5:an är den större vilket kunde få potentioella hastighets problem, dock ej någon anledning till att det skulle sluta fungera.

 

Personligen tycker jag det låter som Microsoft börjar avveckla VirtualPC för MacOS, fast jag kan tyvärr inte se vad dom har att tjäna på det....

Asså nu blir jag lite småt förbanad på M$ :angry: Dom får ju int bara hitta på sådär!!! :angry::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För priset av en PC emulator kan man bygga en helt OK PC.

Absolut, Personligen tycker jag man får mer för pengarna om man köper "äkta" hårdvara istället för en emulator.

Och med VNC får man nästan samma system integrering som att använda virtualpc :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade faktiskt hellre sett PC på PCI-kort som fanns förr i världen.

 

Åsså glömde jag svara uttryckligen på frågan Nils ställde:

Nej, även om jag använder VPC idag så är det inget avgörande för nyinköp av G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på Nils fråga:

Ja, det är mycket viktigt att VPC fungerar även på G5! Det kommer inte hindra mig från att köpa en, men jag kommer bli gramse och svära lite varje gång (ca 1g/vecka) som jag behöver VPC...

 

MEN, enligt artikel på MacFixit så är det bara vissa konfigurationer som inte funkar på G5:an. Dessutom tror jag att det kommer en lösning, för jag är övertygad om att många high-end-users måste ha VPC. Och då kommer det en lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Microsoft köpte Virtual PC främst för att kunna implementera den i sitt kommande windows så dom kan göra det nya windows icke bakåtkompatibelt, och köra gamla program i Virtual PC för Windows (som också är en del av Virtual PC).

 

Dom tänker följa Apples exempel med andra ord... som vanligt.

Vad tror ni om det?

 

Sen kanske dom slutar med mac-versionen bara för att jäklas... men det vore så illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Verkar väldigt konstigt om dom skulle lägga ner en produkt som säljer fler windows-licenser till folk som har valt ett annat operativsystem.

 

Men onekligen märkligt med en så vag/felaktig anledning. Kanske kommer utförligare svar senare, vi får väl se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkar en del.

Kör ett webb-baserat system, som trots att det är "webb-baserat" måste köras i Internert Explorer på en PC.

Fast jag har gett upp och skaffat en PC. För priset av en PC emulator kan man bygga en helt OK PC.

Eftersom det säkert finns en del kunniga läsare i detta forum undrar jag följande sak som kanske kunde lösa en del problem för mig och andra.

Man kan ju ladda ner program till Safari som gör att webbservrar tror att man surfar med låt oss säga IE6 för PC.

 

Finns det någon motsvarande lösning för IE för Macen alternativt kan man gå in själva och ändra i någon fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
För priset av en PC emulator kan man bygga en helt OK PC.

Absolut, Personligen tycker jag man får mer för pengarna om man köper "äkta" hårdvara istället för en emulator.

Och med VNC får man nästan samma system integrering som att använda virtualpc :)

Å andra sidan så är det inte speciellt kul att släpa runt på två bärbara datorer för att köra något enstaka PC-program ibland. Själv använder jag f ö mest VPC för att kolla kompatibiliteten i webbsajter jag bygger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

rasta: Men kör du bärbart så är ju frågan (än så länge) fullständigt irrelevant i vilket fall som hellst :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
rasta: Men kör du bärbart så är ju frågan (än så länge) fullständigt irrelevant i vilket fall som hellst  :P

Det har du ju alldeles rätt i. Har förmodligen hunnit komma en uppdatering av VPC innan G5:an dyker upp i de bärbara. Å andra sidan kanske man vill ha en stationär G5:a oxå… Och jag ser hellre på repriser av Kenodragningen, Dressmanreklamen eller helgmålsbön i timmar på TV än släpper in en Peze över tröskeln hemma.

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Att ställa en Wintelburk bredvid Macen är ungefär som att hänga ett foto av Ronald MacDonald bredvid en Gaugin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat själv, men läste just på MacWorld UKs webbsajt om en emulator som påstås funka perfa för G5. 30 dollar verkar inte heller så fasligt dyrt…

 

Läs här då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...